برگزاری کارگاه فیلمنامه نویسی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، دکترˈمحمدجعفر یوسفیانˈاستاد دانشگاه، هدف از برگزاری این کارگاه تخصصی را آسیب شناسی عملی فیلمنامه ها و آگاهی بیشترعلاقمندان عنوان کرد.

وی افزود: فیلمنامه نویس باید زبان نگارش را انتخاب کند و از ورود به صحنه های نامفهوم بپرهیزد و از نگاشتن دکوپاژ( تقطیع فیلمنامه ) خودداری کند.

این استاد دانشگاه ویژگیهای فیلمنامه نویسی را بکار بردن جملات کوتاه و استفاده کمتراز حروف ربط برشمرد و تاکید کرد: فیلمنامه نویسی جای گنگ نویسی ، ترکیب نویسی یا مرکب نویسی وجود ندارد.

دکتر یوسفیان افزود: در فیلم نامه نویسی نمی توان از تخیل و ذهن سازی استفاده کرد بلکه می بایست کنش رفتاری را به مخاطب نشان داد.

وی بیان داشت: در نگاشتن فیلمنامه باید به منظور ابهام افزایی از مونولوگ بهره گرفت و با تعلیق نمایش، جذابیت مخاطب را افزایش داد و اغلب روش های کلاسیک، داستان گویی با کمک حوادث، تعلیق زا است.

دکتر یوسفیان تفاوت بین داستان نویسی و فیلمنامه را دوری کردن از شرایط احساسی مبهم عنوان کرد و ادامه داد: نویسنده فیلمنامه نباید به مخاطب اطلاعات بدهد بلکه باید اطلاعات را از صحنه جمع آوری کند و هرچه ابهام آفرینی کند موجب جذب ذهنیت تماشاگر خواهد شد.

این استاد دانشگاه تفاوت یک فیلمنامه خوب را مکانیک آن دانست وگفت: فیلمنامه ای درست است که با کمترین نقص، مخاطب را به تمرکز وادار نماید.

وی گفت: دنیای نمایش نیازمند خلق درهم ابعاد وجودی آن است وفیلمنامه نویس نیاز به روند خلق فضای تصویری در همه ابعاد و وجود نمایش دارد.

وی ملزومات یک فیلمنامه خوب را توسعه خلاق ذهنی تصاویر و اصوات یا حرکات برشمرد و افزود: فیلمنامه قاب ذهنی نویسنده است که با کارگردانی فاصله زیادی دارد.

وی افزود: وقتی صحبت از نمایش می شود باید بتوان آن را در فیلم نامه با صحنه پردازی به مخاطب نشان داد.

وی تاکید کرد: از هرگونه نماد، نشانه که نتیجه فیلم را یکباره اشکار می کند باید دوری کرد وتماشاگر با ذهن خود حوادث را بسازد و با شخصیت های فیلم سازگارشود.

محمد جعفر یوسفیان، در حال حاضر به عنوان استادیار گروه ادبیات نمایشی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار است.

برگزاری کارگاه های فیلمنامه نویسی، عکاسی، نشست های تخصصی و نمایش و تحلیل فیلم های مختلف از جمله برنامه های جنبی پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوانان ایران ˈاز دوم تا پنجم شهریورماهˈ در اراک است.

در این جشنواره هنرمندان فیلمساز، فیلمنامه نویس و عکاس استان های فارس، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، هرمزگان، گیلان و مرکزی حضور دارند

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.