تکنیک‌های عملیات روانی از ابزار اساسی دشمن در جنگ نرم است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمود قربانی، مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه روز گذشته، دوم شهریور در جمع دانشجویان منتخب استان مرکزی در دوره ضیافت اندیشه دانشجویی، گفت: تکنیک‌های عملیات روانی یکی از ابزارهای اساسی جنگ نرم بوده است که دشمن بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌تواند به‌راحتی به اهداف و مقاصد خود برسد.

وی افزود: تکنیک‌های عملیات روانی صرفاً در قرن بیست و یکم اجرا نمی‌شود؛ بلکه اگر نگاهی گذرا به تاریخ بیندازیم از این روش در قرن‌ها قبل استفاده شده است؛ لذا اگر بخواهیم یک نمونه از تکنیک‌های عملیات روانی در ۷۰ سال گذشته نام ببریم می‌توان به کودتای ۲۸ مردادماه که علیه دولت مصدق صورت گرفت را اشاره کرد.

قربانی اظهار کرد: امروزه تکنیک‌های عملیات روانی نسبت به گذشته تغییر شکل داده است و بیشترین تکنیک‌های عملیات روانی توسط رسانه‌های صورت می‌پذیرد و علت آن چیزی نیست جز اینکه رسانه بیشترین تأثیر را روی مخاطبان دارد.

محقق و پژوهشگر در حوزه رسانه افزود: بی‌اعتماد کردن رسانه‌ها از سوی دشمن از آن جهت مهم‌ترین تکنیک‌‌های عملیات روانی محسوب می‌شود که هر چند آن رسانه‌ای که توسط دشمن وقایع و رویدادهای مهم را با صحت کامل بیان کند ولی مخاطب به‌علت بی‌اعتمادی به آن توجه نمی‌کند و مخاطب توجه بیشتری به رسانه‌ها و شبکه‌هایی که دشمن برای اعتماد مخاطبش هزینه کرده است را دنبال می‌کند.

وی یادآور شد: نمونه‌ای دیگر از تکنیک‌های عملیات روانی سانسور خبری است که وقتی اتفاق مهمی در گوشه‌ای از جهان می‌افتد و مردم باید اطلاع پیدا کنند دشمن با سانسور آن خبر در رسانه‌های خود و جلب توجه مخاطب به اخباری دیگر آن واقعه و حادثه را ناچیز نمایش می‌هد که به‌عنوان مثال می‌توان به حذف اخبار و فجایع که توسط رژیم صهینوسیتی علیه مردم غزه صورت می‌گرفت از طرف شرکت یاهو را نام برد.

این پژوهشگر حوزه رسانه در پایان، یادآور شد: اعتمادسازی عموم افراد جامعه نسبت به رسانه‌های داخلی مهم‌ترین سیاست اجرایی رسانه‌های داخلی کشور برای مقابله با فتنه و دسیسه‌های دشمن باید باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.