برگزاری نشست کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام شهرستان دلیجان و نراق

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک سید سعید حسینی صبح امروز در نشست کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام شهرستان دلیجان و نراق اظهار داشت: بحث امنیت غذایی و تامین غذا از موضوعات مهم دولت‌ها به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی به معنی وجود مواد غذایی به اندازه نیاز با در نظر گرفتن کیفیت و سلامت برای تمام عمر افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به آن پرداخته شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه امنیت غذایی به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: این مهم در سیاست‌های مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است که این نشان از جایگاه اهمیت غذایی دارد.

حسینی با اشاره به اینکه جایگاه کشتارگاه‌ها در امنیت و سلامت غذایی جایگاه ویژه‌ای است، بیان داشت: کشتارگاه دروازه سلامت هر شهری است و حلقه‌ای از سلامت مواد غذایی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بحث نیاز به پروتئین حیوانی غیر قابل انکار است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، کشتارگاه در حکم یک پالایشگاه است و برای ورود دام و طیور و خروج مواد غذایی قابل استفاده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و دامپزشکی و کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها گفت: در این زمینه کارهای بزرگی انجام شده، اما متاسفانه در سطح شهرستان‌های استان توفیقات چندانی نداشتیم.

حسینی اظهار کرد: ورود بخش خصوصی در اداره کشتارگاه‌های دام به منظور بهبود شرایط موجود بسیار ضروری است.

وی افزود: در حال حاضر که کشتارگاه‌های دام در اختیار شهرداری است، شهردار و مسئولان شهرستان نباید نگاه انتفاعی به آن داشته باشند، چرا که رسیدگی به وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌ها ضروری است.

محمدرضا جوانمرد سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان دلیجان نیز گفت: کشتارگاه دام آلوده‌ترین قسمت از نظر میکروبی است.

وی با اشاره به برخی از بیماری‌ها که با نگهداری لاشه در سردخانه به مدت ۲۴ ساعت از بین می‌رود، توضیحاتی در زمینه نحوه انجماد کند و تند مواد پروتئینی ارائه داد و دلایل کاهش کیفیت مواد غذایی که با انجماد کند منجمد می‌شوند را برشمرد.

هادی فدایی فرماندار شهرستان دلیجان نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان دلیجان و احتمال ظهور و بروز بیماری‌های دامی و انتشار آلودگی، خواستار توجه بیشتر به بحث بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی شد.

فرماندار دلیجان همچنین با اشاره به سلامت جامعه سلامت جسمی و روحی جامعه را یادآور شد و وظیفه‌مند بودن اعضای کمیته را در حفظ سلامت جسمی جامعه که مقدمه سلامت روحی است را متذکر شد.

وی از اعضای کمیته خواست در راستای بهینه سازی و رعایت بیشتر استانداردهای بهداشتی و ارتقای سطح بهداشت کشتارگاه تلاش کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.