تولی و تبری از مبانی تفکر مهدویت و انتظار است

به گزارش مرکزی دیلی، علیرضا مرادی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در حدیثی از پیامبر مکرم اسلام نقل است که می‌فرمایند؛ افضل اعمال و عبادات بندگان انتظار ظهور و فرج حضرت مهدی(عج) است و انتظار فرج مصداق رسیدن به بالاترین درجه عبادت است.

انتظار فرج از اهداف خلقت الهی محسوب می‌شود
وی بیان کرد: انتظار فرج در واقع از جمله اهداف خلقت الهی محسوب می‌شود که عملیاتی شدن آن قطعاً یکی از بهترین و کارسازترین اعمال انسانی است که خود را متدین می‌داند.
مرادی تصریح کرد: کسی که منتظر است و با تمامی مؤلفه‌های انتظار آشناست، هدف از خلقت که همان نهایت عبادت و بندگی است را درک کرده و با همه وجود منتظرفرج ولی‌عصر(عج) است.
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث استان، با اشاره به اینکه جهان هستی بر اساس سنت، آفرینش و قانون خلقت حرکت می‌کند و در آیات و روایات انتظار فرج برای همه ما به‌عنوان یک اصل مطرح شده افزود: رجعت حضرت مهدی(عج) روزی خواهد بود که قدرت خداوند بیش از پیش بروز و ظهور یافته و عزت و ذلت به اوج خود می‌رسد و وعده‌های خداوندی تحقق می‌یابد.

تولی و تبری؛ از مبانی تفکر مهدویت و انتظار
وی با بیان اینکه یکی از مبانی تفکر مهدویت و انتظار، بحث تولی و تبری است، ادامه داد: تولی به معنای ولایت‌پذیری و تبری به معنای برائت‌جویی از فروغ دینی اسلام به شمار رفته و اساس تفکرمهدویت را تشکیل می‌دهند که باید در رفتار عمیق هر انسان مسلمانی ظهور و نمود واقعی داشته باشد.
مرادی تصریح کرد: دو واژه تولی و تبری به‌عنوان دو پایه اساسی انتظار و از مؤلفه‌های اصلی یک منتظر واقعی در عصر غیبت به شمار می‌روند و این بدان معناست که ما در عصر غیبت به هر فردی منتظر نمی‌گوییم و منتظر واقعی تنها کسی است که در اوج تولی و تبری باشد و هر فردی که به این دو دست یافت منتظر واقعی است.

شناخت و عملیاتی‌کردن تولی و تبری؛ وظیفه منتظر واقعی
مدرس دانشگاه‌های اراک، با بیان اینکه شناخت و عمیاتی کردن این دو مؤلفه به شکل قابل فهم وظیفه منتظر واقعی است، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم در جامعه انتظار را به معنای درست ترجمه کنیم و ترجمان انتظارعملیاتی، قابل فهم و اجرایی باشد باید به این دو موضوع به شکل صحیح بپردازیم و از نظر منطقی این دو باید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد در عصرغیبت مبتنی بر تفکر مهدوی زندگی کند، باید در اوج تبری و تولی قرار داشته و ولایت‌ورزی و برائت‌جویی در همه‌ مناسبات فردی و اجتماعی او جاری باشد.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث استان در پایان تصریح کرد: نهادهای آموزشی، دانشگاهی، مسئولان نظام، مبلغان دینی و در واقع همه افرادی که نسبت به فرهنگ مهدویت و انتظار احساس مسئولیت می‌کنند باید روی این دو موضوع به شکل صحیح و منطقی کار کنند و نتیجه آنها را در رگ‌های جامعه به جریان بیاندازند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.