۱۰۰۶ بیمار خاص استان مرکزی تحت پوشش بیمه همگانی سلامت

به گزارش مرگزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، محمدرضا جیریایی به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در دفتر این خبرگزاری حضور پیدا کرده و ضمن تبریک روز خبرنگار با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

وی در به تشریح انتظارات از رسانه‌ها در راستای دستیابی به اهداف چشم‌انداز در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه تخصصی خود پرداخت و خواستار اطلاع‌رسانی مناسب اقدامات انجام شده توسط خبرنگاران در راستای افزایش آگاهی‌های عمومی شد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی مناسب طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های این حوزه در تاریخ کشور تأکید کرد و افزود: ماهیانه ۱۴ هزار نفر در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری می‌شوند که در صورت اطلاع‌رسانی درست در خصوص کاهش هزینه‌های درمان بستری، افراد بیشتری که تاکنون به دلیل عدم تمکن مالی لازم از برخی خدمات پزشکی بی‌بهره بوده‌اند به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و خدمات درمانی دریافت خواهند کرد.

جیریایی با اشاره به اینکه برنامه طرح نظام سلامت دارای هفت برنامه است گفت: یک برنامه، کاهش پرداخت از جیب مردم و دیگری ماندگاری پزشکان متخصص در مراکز درمانی است که هر دو نقش تأثیرگذاری در ارتقای سطح سلامت و توسعه‌ی خدمات‌رسانی درمانی در جامعه دارند.

وی در ادامه رایگان کردن خدمات زایمان و سزارین را از دیگر طرح‌ها دانست و تصریح کرد: ترافیک بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی دولتی بالا رفته و نسبت به سال ۹۲، افزایش ۲۰ درصدی مراجعات در این بخش گزارش شده است.

جیریایی در خصوص پوشش فراگیر بیمه پایه برای کل جمعیت کشور گفت: از ابتدای طرح تاکنون چهار هزار نفر با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان دفترچه‌های بیمه سلامت خود را تحویل گرفته‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: جهت تحویل دفترچه‌هایی که اطلاعات‌شان تأیید شده از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌شود و آنان می‌توانند ظرف دو تا سه روز از زمان ثبت نام دفترچه درمانی خود را تحویل بگیرند.

۹ هزار دفترچه، آماده در دفاتر پیشخوان در انتظار متقاضیان

وی با تأکید بر لزوم دریافت دفترچه‌های بیمه توسط بیمه‌شدگان گفت: ۹ هزار دفترچه آماده در دفاتر پیشخوان وجود دارد که هنوز برای دریافت آن مراجعه‌ای صورت نگرفته است، این دفترچه‌ها هیچ فرقی با سایر دفترچه‌ها ندارند و همان خدمانی که به سایر صندوق‌ها ارائه می‌دهیم شامل حال این دفترچه‌ها نیز می‌شود.

وی در خصوص عملکرد و اقدامات حوزه بیمه سلامت گفت: سازمان بیمه سلامت استان مرکزی حدود ۵۴۰ هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش خود قرار داده و با ۷۶ هزار نفری که در صندوق بیمه همگانی ثبت‌نام کرده‌اند جمیعیت تحت پوشش این بیمه به بیش از ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

جیریایی با اشاره به اینکه این سازمان در قالب چهار صندوق بیمه‌ای خدمات خود را ارائه می‌دهد افزود: یکی از آنها صندوق بیمه روستاییان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که حدود ۳۸۰ هزار نفر را شامل می‌شود؛ دیگری صندوق کارکنان دولت و کارکنان وزارتخانه‌هاست که جمعیت ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفری را شامل می‌شود.

وی در ادامه گفت: صندوق بعدی، صندوق سایر اقشار شامل خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و گروه‌های مختلف بهزیستی با ۴۱ هزار نفر جمعیت را شامل شده و صندوق آخر به بیمه ایرانیان اختصاص دارد که همگانی است.

جیریایی تصریح کرد: قبل از ایجاد صندوق همگانی، صندوق بیمه ایرانیان حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت داشت اما، اکنون با احتساب این صندوق بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی تعداد مؤسسات تحت قرارداد با سازمان را ۷۳۶ مؤسسه عنوان کرد و افزود: بیشترین تعداد طرف قرارداد، پزشکان تمامی بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها هستند که از این طریق خدمات‌دهی می‌کنند. هزینه‌ای که در سال ۹۲ بابت بیمه‌شدگان پرداخت شده حدود ۶۰ میلیارد تومان است و پیش‌بینی ما این است که در سال جدید این هزینه ماهیانه حدود هشت یا ۹ میلیارد تومان افزایش یابد.

جیریایی با اشاره به اولویت توجه به حوزه سلامت در سال ۹۳ برای دولت اظهار کرد: مقرر شد تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای به طور رایگان تحت بیمه پایه سلامت قرار گیرند و از ابتدای اردیبهشت ۹۳ این طرح با ثبت‌نام متقاضیان در سایت بیمه سلامت شروع به‌ کار کرد.

ثبت نام ۷۶ هزار نفر در استان مرکزی

وی با اعلام اینکه تا امروز بیش از شش میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند گفت: برای بیش از چهار و نیم میلیون نفر در کشور دفترچه چاپ و تحویل شده و در استان مرکزی برای بیش از ۶۶ هزار نفر از ۷۶ هزار نفر ثبت‌نام شده دفترچه چاپ شده است.

جیریایی اضافه کرد: از این طرح استقبال خوبی شده و محدودیت زمانی خاصی برای ثبت‌نام وجود ندارد تنها شرط استفاده از این بیمه عدم برخورداری متقاضی از هرگونه پوشش بیمه‌ای دیگری است.

جیریایی همچنین در خصوص ارتقای بسته خدمتی روستاییان و عشایر زیر ۲۰ هزار نفر بیان کرد: این طرح نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته و منابعی که برای آن در نظر گرفته شده حدود ۴۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی محوریت طرح ارتقای بسته خدمتی روستائیان و عشایر را پیشگیری و سلامت‌محوری دانست.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در خصوص خدمات‌دهی در بخش دندانپزشکی که تا سال گذشته وجود نداشت عنوان کرد: جمعیت هدف برای این طرح افراد زیر ۱۴ سال و زنان باردار بوده و در حال حاضر خدمات ترمیم دندان به این افراد ارائه می‌شود.

جیریایی همچنین با اشاره به پرداخت هزینه داروهای مکمل برای رشد و پیشگیری از فقر آهن و کم‌خونی که می‌تواند مادر بسیاری از بیماری‌ها باشد بیان کرد: بسته خدمتی افزایش حقوق پرسنلی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز در این برنامه مد نظر قرار گرفته و اجرایی شده است. در حال حاضر حداقل حقوقی که پزشکان می‌گیرند به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر حقوق نیز به ۱۱ میلیون تومان رسیده است؛ حقوق ماماها نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

جیریایی تجهیز، تعمیر و استانداردسازی مراکز مجری برنامه را از دیگر طرح‌های این بسته عنوان کرد و افزود: این طرح به منظور خدمات‌دهی بهتر به روستاییان ارائه شده و هزینه جدا برای پزشکان برای ماندگاری بیشتر در شب و حق بیتوته نیز در نظر گرفته شده است.

وی در توضیح چگونگی تأمین منابع این طرح گفت: بخشی از منابع از اعتبارات سازمانی و بخشی از محل افزایش درآمد حاصل از ارزش افزوده تأمین می‌شود. مجموعاً دو هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که ۵۰ درصد از محل درآمد ارزش افزوده و باقی از منابع خود سازمان تأمین می‌شود.

۱۰۰۶ بیمار خاص استان تحت پوشش بیمه همگانی سلامت

وی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن بیماران خاص در قالب طرح بیمه همگانی گفت: این بیماران قبلاً نیز به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند. افراد کارمند با بیماری خاص و افراد روستایی و صندوق سایر اقشار، دفترچه‌ی خاص داشتند و افرادی که هیچ‌گونه بیمه‌ای نداشتند تحت پوشش صندوق بیمه رایگان بودند.

جیریایی تصریح کرد: از مجموع دو هزار و ۳۸۱ نفر بیمار خاص استان، سازمان بیمه سلامت هزار و شش نفر را تحت پوشش خود دارد و مابقی تحت پوشش دیگر سازمان‌های بیمه‌گر هستند.

وی بیشترین تعداد بیماران خاص را با آمار ۵۰ درصدی، بیماران ام‌اس عنوان کرد و افزود: بیماران پیوند کلیه ۱۷۸ نفر، دیالیزی‌ها ۲۳۶ نفر، هموفیلی ۶۹ نفر، تالاسمی ۶۸ نفر هستند که خدمات برای آنان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

جیریایی با اشاره به اینکه این طرح در ابتدا از زمان ثبت‌نام تا دریافت دفترچه مشکلات خاصی داشت اظهار کرد: دوره انتظار، در اوایل اجرای طرح حدود یک ماه بود و در حال حاضر مقرر شده در حداقل زمان ممکن به صورت آنلاین وضعیت متقاضیان استعلام و اطلاعات هویتی آنها تأیید شود سپس دفترچه چاپ می‌شود. اگر فردی که ثبت‌نام می‌کند مشکل همپوشانی بیمه‌ای نداشته و اطلاعات هویتی وی تأیید شده باشد به صورت آنلاین دفترچه خود را دریافت می‌کند.

وی افزود: مشکلات سایت برطرف شده و در حال حاضر کسانی که در جریان ثبت‌نام به مشکلاتی برخورده‌اند می‌توانند در سایت بیمه سلامت درخواست دفترچه بیمه همگانی را تیک بزنند تا روند دریافت دفترچه تا دریافت آن برای آنها اجرایی شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.