تصویب طرح اطلس استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، رئیس بنیاد ایران شناسی استان مرکزی ظهر یکشنبه در جلسه اعضای هیئت امنای بنیاد ایران شناسی استان گفت: بنیاد ایران شناسی استان مرکزی یکی از فعال ترین شعب این بنیاد در کشور است.

حمدالله صادقی نیا با تشریح فعالیت های این بنیاد در سال ۹۳ ، ابراز کرد: بنیاد ایران شناسی استان مرکزی در سال ۹۳ نسبت به تهیه کتاب بازار اراک و کتاب مفاخر استان مرکزی اقدام کرده است که برای چاپ این کتاب ها نیازمند همکاری سایر نهادهای استان است.

وی افزود: بازار اراک یکی از تاریخی ترین و قدیمی ترین بناهای باستانی استان مرکزی و شهر اراک است که باید برای معرفی بیشتر آن به مردم اقداماتی صورت بگیرد.

رئیس بنیاد ایران شناسی استان مرکزی با بیان اینکه بنیاد ایران شناسی استان نسبت به تهیه کتاب بازار اراک با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اقداماتی را صورت داده است، اظهار داشت: برای چاپ پنج هزار تیراژ این کتاب در قطع وزیری باید نهاد های فرهنگی استان نیز به صورت اسپانسر به بنیاد ایران شناسی کمک نمایند.

سرمایه گذاری در کار فرهنگی برگشت پذیر است

صادقی نیا با بیان اینکه سرمایه گذاری در کارهای فرهنگی برگشت پذیر است، ادامه داد: چاپ قطع سلطانی این کتاب به علت گران بودن با استقبال کمی مواجه خواهد شد؛ بنابراین چاپ قطع وزیری قابل قبول است؛ لذا از نهادهای فرهنگی استان مرکزی درخواست داریم تا بنیاد ایران شناسی را در چاپ این کتاب های فرهنگی یاری رسانند.

وی در خصوص چاپ کتاب مفاخر استان مرکزی هم گفت: نسل جوان استان مرکزی آشنایی کمی را با مفاخر این استان دارند برای همین هم چاپ کتاب مفاخر استان با همکاری بنیاد ایران شناسی و شورای اسلامی شهر اراک راهکار مناسبی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با مفاخر استان است.

صادقی نیا بودجه ی چاپ دو کتاب بازار اراک و مفاخر استان را حدود ۱۱۰ میلیون تومان اعلام و ابراز کرد: چاپ این کتاب ها در استان و توزیع آنها در سطح گسترده تر از هزینه کمتری برخوردار خواهد بود.

رئیس بنیاد ایران شناسی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم بنیاد ایران شناسی شعبه استان مرکزی در سال جاری تهیه اطلس استان مرکزی است، بیان کرد: طرح اطلس استان مرکزی به علت کاربردی تر بودن آن نسبت به طرح های  که توسط اداره کل ارشاد اسلامی استان تهیه شده است، به عنوان الگو از طرف شعبه مرکزی بنیاد ایران شناسی انتخاب در تهران و به سایر استان ها ابلاغ شده است که با الگو گرفتن از این اطلس به تهیه دانشنامه فرهنگی استان هایشان بپردازند.

وی افزود: کار تهیه اطلس استان مرکزی با ۷ هزار صفحه به پایان رسیده و اگر بتوانیم باید کار تهیه دانشنامه فرهنگی استان همدان را نیز انجام دهیم.

صادقی نیا اضافه کرد:  انجام طرح مساجد دیرینه استان مرکزی هم یکی از کارهای در دست اقدام این بنیاد است که در حال حاضر به علت اولویت تهیه کتاب بازار به سال آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۳۰ مسجد بالای ۷۰ سال در استان مرکزی شناسایی شده و کار حدود ۱۰ مسجد نیز انجام شده و باقی به سال ۹۴ موکول شده است.

رئیس بنیاد ایران شناسی استان مرکزی یادآور شد: انجام طرح اولین ها در استان مرکزی هم یکی از کارهای در دست اقدام این بنیاد در سال آتی است.

ایجاد موزه سنگ نگاره های استان مرکزی در خمین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم در حاشیه این جلسه به خبرنگار مهر گفت: منطقه تیمره خمین دارای سنگ نگاره هایی است که بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان از زندگی ۳۵ تا ۴۰ هزار ساله انسان در  آن مکان ها دارند؛ لذا کار ایجاد موزه سنگ نگاره ها در خمین در دستور کار قرار دارد.

سید محمد حسینی با اشاره به چاپ دو کتاب در این خصوص، افزود: در حقیقت این سنگ نگاره ها نشان دهنده ی شیوه ی معیشت، دفاع، شکار و زندگی انسان های عصر خویش هستند که می توانند به عنوان سوژه ای مناسب برای تحقیق در بنیاد ایران شناسی نیز مطرح شوند.

وی ابراز کرد: سنگ نگاره های دیگری هم در کوه های شهر اراک، فراهان، دلیجان، تفرش، آشتیان و شازند وجود دارند اما حجم گسترده این سنگ نگاره ها  در تیمره خمین واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: برای ایجاد این موزه قطعاتی از سنگ نگاره ها را که در بردارنده شیوه معیشت انسان های عصر خویش هستند را  برش داده و آنها را در موزه قرار می دهیم.

برخی از این سنگ نگاره ها در معرض تخریب قرار دارند

وی با اشاره به اینکه برخی از این سنگ نگاره ها در معرض تخریب قرار دارند، بیان داشت: برای نگهداری تمامی این سنگ نگاره ها کاری را نمی توان انجام داد اما ایجاد موزه برای حفظ قطعاتی از آنها کاری مناسب برای حفظ این سنگ نگاره های ارزشمند تلقی می شود.

استاندار مرکزی هم در این جلسه گفت: استان مرکزی دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که باید با همکاری مسئولان ذیربط نسبت به شناسایی و حفظ آنها اقدام شود.

مقیمی ابراز کرد: می توان در صورت عدم چاپ کتاب های بازار اراک و مفاخر استان مرکزی، اطلاعات آنها را به صورت مجازی روی سایت یا سی دی نیز قرار داد تا بدینوسیله راحت تر در اختیار مردم قرار بگیرد.

گفتنی است در پایان این جلسه تهیه طرح اطلس استان مرکزی تصویب و انتخاب سه عضو دیگر برای هیات امنای بنیاد ایران شناسی استان انجام و مقرر شد طبق اساسنامه بنیاد ایران شناسی جلسات این بنیاد هر دو ماه یکبار برگزار شود.

چاپ و نشر کتاب نفیس بازار اراک و مفاخر استان مرکزی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه اراک و شهرداری و همچنین اجرای طرح دانشنامه فرهنگی استان مرکزی، طرح اطلس استان مرکزی در سال ۹۳ و طرح  مساجد دیرینه ساز استان که ۳۰ مسجد در استان شناسایی شده است که ۷۰ سال از عمر آنها می گذرد در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.