آغاز اجراهای تابستانه تئاتر اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، سه اجرای “اثر به جا مانده”، ” عاشقانه های هفت ریشتری” و ” یک شب بی پایان”  از  عصر روز شنبه در سه سانس به روی صحنه رفتند تا شوقی دوباره را در میان اهالی تئاتر و تئاتر دوستان در شهر اراک زنده کنند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اعلام این خبر به مهر گفت: در هفته های آینده شاهد ترافیک اجراها خواهیم بود و دلیل اصلی آن الزام اجرای عموم برای شرکت در جشنواره است و البته در این میان اولویت با گروه هایی است که آماده شرکت در جشنواره هستند.

مجید محمودی افزود: کار اجراها از ساعت ۱۷ و ۳۰ با نمایش “اثر به جا مانده” به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا صالحی شروع شد. اجرای دوم با نام “عاشقانه های هفت ریشتری” به نویسندگی و کارگردانی محمد حسین غلامی نیز در سانس بعدی ساعت ۱۹ به روی صحنه خواهد رفت.

وی ادامه داد: نمایش ” یک شب بی پایان” به نویسندگی و کارگردانی سید محمد محمدی نیز از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به روی صحنه خواهد رفت.

محمودی با اشاره به اینکه این سه اجرا از یازدهم مرداد در فرهنگسرای آئینه به روی صحنه رفت، اظهار کرد: همچنین نمایش ” کافی شاپ” نیز از سیزدهم مرداد همزمان با این سه اجرا در سالن پروفسور حسابی فرهنگسرای آئینه به روی صحنه می رود.

وی افزود: تئاتر هنری زنده است که می توان از آن بعنوان ابزاری جهت فرهنگ سازی و توجه به مفاهیم استفاده کرد.

اثر به جا مانده، اثری ضد جنگ

کارگردان نمایش اثر به جامانده  نیز در گفتگو با مهر گفت:  نمایش اثر به جامانده اثری ضد جنگ است که روایتی از معضلات جنگ در دنیا و آثار و تبعاتش بر روح و روان افراد است.

صالحی افزود: تاکید این نمایش بر آثار منفی جنگ بر  نقطه آسیب پذیر جامعه یعنی زنان و کودکان است.

این کارگردان جوان ادامه داد: متن این نمایش اقتباسی آزاد از نمایشنامه ” چشم ها” به نویسندگی مسعود هاشمی نژاد است.

صالحی با اشاره به اینکه سعی شده در این نمایش از شیوه اجرایی جدید استفاده شود، اظهار کرد: استفاده از اشکال هندسی و روانشناسی آن ها و همچنین ساخت فضای ذهنی شخصیت ها با استفاده از فرم تفاوت این اثر با آثار قبلی من است.

وی با اشاره به حضور گروه فرم در این نمایش گفت: سعی شده در این نمایش از فرم کارکرد معنایی کشیده شود و  طراحی حرکت های بازیگران نیز بازتابی از حالات روحی آن ها باشد.

صالحی گفت: داستان از جایی شروع می شود که یک سرباز سال ها پس از جنگ به شهری که روزی به آن حمله کرده بودند برمی گردد و در آنجا با دو خواهر روبرو می شود.

وی گفت: در این نمایش محمد فرجی، شبنم عالی و معصومه رضایی بازی می کنند و گروه فرم احسان اقاخانی، حمیدرضا صالحی، فاطمه حسنی و زهرا محمدی هستند.

صالحی در ادامه گفت: اهمیت هنر نمایش بر هیچکس پوشیده نیست، هنری که می تواند مخاطب را در لحظه با خود همراه کند و حتی در لحظاتی نفسش را نیز در سینه حبس کند.

تئاتر یعنی برگردان زندگی به روی صحنه

وی افزود: تئاتر یعنی برگردان زندگی به روی صحنه و نمایش اثر به جا مانده نیز برگردان زندگی افرادی است که می توانند در هر نقطه ای از جهان زندگی کنند.

کارگردان اثر به جا مانده در خصوص مشکلات کنونی تئاتر استان گفت: اصلی ترین مشکل تئاتر استان کمبود سالن خصوصا سالن باکس است که گروه های نمایشی را با مشکل روبرو کرده است.

صالحی تاکید کرد: مشکل دیگر تئاتر استان این است که بهانه اجراهای عموم فقط جشنواره است و کمتر پیش می آید که گروهی بدون در نظر گرفتن حضور در جشنواره کاری را فقط برای اجرای عموم آماده کند.

وی گفت: همین مسئله باعث شده که در روزهای نزدیک به جشنواره یکباره با تعدد اجراها و مشکلات همزمانی و کمبود سالن روبرو شویم.

تئاتر اراک دلسوز ندارد

نمایش دوم دیروز نمایش عاشقانه های هفت ریشتری بود. کارگردان این نمایش گفت: موضوع این نمایش اجتماعی و خانوادگی است و فضایی کمدی دارد.

محمدحسین غلامی به مهر افزود: عاشقانه های هفت ریشتری داستان زن و مردی است که در انتظار فرزند هستند و در کنار این مشکل در گیری هایی نیز با فضای آپارتمان نشینی دارند.

وی ادامه داد: این زوج با چالش هایی روبرو هستند که با حضور دزدی در خانه شان چند برابر می شود.

غلامی گفت: بازیگران این نمایش یاسمن صفایی، محمدحسین غلامی، بابک غلامی و عاطفه سعدی هستند.

وی ادامه داد: تئاتر یعنی بازآفرینی زندگی بر روی صحنه و شاید دلیل اصلی ملموس بودن آن همان همراهی و هم نفسی اجراکننده و مخاطب باشد.

اصلی ترین مشکل تئاتر اراک کمبود سالن است

غلامی با تاکید بر اینکه تئاتر اراک دلسوز ندارد، افزود: اصلی ترین مشکل تئاتر اراک کمبود سالن است و در این خصوص هیچ کس دلسوزانه اقدامی نکرده است و همه چیز در حد قول های فراموش شده بوده است.

وی اظهار کرد: کمبود سالن باعث شده که بچه های تئاتر مجبور شوند در یک روز سه اجرای متفاوت پشت سر هم را در یک سالن بروند و با مشکلات تداخل کارها و تاخیر در اجراها روبرو باشند.

آخرین اجرای این روزهای تئاتر اراک نمایش ” یک شب بی پایان” است.

جدایی مردم و تئاتر مشکل کنونی تئاتر

نویسنده و کارگردان این نمایش گفت: داستان یک شب بی پایان روایت بخشی از زندگی زنان و تلاش های آن ها در پشت جبهه های جنگ است.

سید محمد محمدی افزود: این نمایش در رختشویخانه ای اتفاق می فتد که در آن زنانی از قشرهای مختلف برای ترمیم و شستشوی لباس های رزمندگان داوطلب شده اند.

وی ادامه داد: همه چیز در محیط زنانه این رختشویخانه روال عادی دارد تا اینکه یک شب مردی غریبه وارد آنجا می شود و خبرهایی از خط مقدم می آورد که گره های ماجرا را یکی یکی باز می کند.

محمدی اضافه کرد: در این نمایش سمیه بختیاری، سهیلا میرزاخانی، مینا غفارپور و ایمان ملکی پور ایفای نقش می کنند.

وی تصریح کرد: تئاتر یعنی تکرار زندگی و هنری زنده است که می تواند به مسائل و معضلات پیش روی جامعه بپردازد.

این کارگردان اراکی  مشکل کنونی تئاتر را جدایی مردم از تئاتر عنوان کرد و گفت: تمام سرمایه گذاری ها باید به سمت پیوند تئاتر و مردم باشد و به جرات می توان گفت هیچ چیز بدتر از صندلی خالی از تماشاچی نیست.

محمدی ادامه داد: قطعا حضور مردم در سالن ها باعث  ایجاد انگیزه هنری و حتی اقتصادی برای هنرمندان می شود.

وی اضافه کرد: البته این مشکل فقط مربوط به اراک نیست حتی در تهران نیز با توجه به وسعت و جمعیت، سالن های تئاتر انگشت شمارند که در مقایسه با نگاه حرفه ای جهان و توسعه تئاتر در آن  ناچیز است.

ایجاد شرایط برای پیوند بین مردم و تئاتر

محمدی با تاکید بر ایجاد شرایط برای پیوند بین مردم و تئاتر تصریح کرد: یکی از مهم ترین  مسائل تبلیغ است و در این خصوص باید رسانه ها قوی تر وارد عمل شوند.

وی گفت: در دنیای امروز تبلیغات نقش مهمی دارد به طوریکه می تواند بی کیفیت ترین محصول را نیز  مورد اقبال قرار دهد، ولی متاسفانه این ظرفیت مهم در فرهنگ و هنر جدی گرفته نشده است.

محمدی اضافه کرد: دیگر نکته مهم فراهم آوردن زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری مناسب چون سالن های استاندارد  تئاتر آن هم در فضاهایی که که تردد و مرکزیت دارد، است.

این اجرا نیز از شنبه ساعت ۲۰ و ۳۰ به روی صحنه رفته است.

اجراهای متعدد و نگاه های مختلف کارگردانان استان به تئاتر باعث شده که مخاطبان و علاقمندان به تئاتر در اراک این روزها شاهد آثاری متفاوت باشند. آثاری ازکارگردانان جوانی که در کنار اجراهای خود نیم نگاهی نیز به یک ماه فرصت خود برای حضور در جشنواره استانی تئاتر دارند. این روزها بیش از قبل کمبود سالن تئاتر استان در چشم تئاتری ها و مسئولین و متولیان فرهنگی برجسته  است. آرزوی همیشگی  که سالها اهالی تئاتر داشتن آن را چشم انتظارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.