سلیمی: کوتاهی نخبگان در بحث امر به معروف قابل پذیرش نیست

به گزارش مرکزی دیلی، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و نمی‌توان از آن شانه خالی کرد، اظهار کرد: گاهی بی‌تفاوتی افراد در این موضوع باعث شده که به راحتی این فریضه مهم در جامعه ترک و به فراموشی سپرده شود.

وی به علل ترک امر به معروف در جامعه اشاره کرد و گفت: عادی‌سازی گناه که توسط برخی از رسانه‌ها دامن زده می‌شود یکی از علل ترک امر به معروف در جامعه است. زمانی که گناه در جامعه‌ای به امری طبیعی تبدیل شود و حساسیت‌ها کاهش یابد، تعلل در ترویج و انجام این فریضه صورت می‌گیرد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تصریح کرد: برخی از اظهارات ناصواب از سوی افرادی که مسئولیت‌هایی نیز دارند خود مزید بر علت شده است. افراد با استفاده از جملات چندپهلو و مبهم به این بی‌تفاوتی دامن می‌زنند. ما نباید غیرت عمومی جامعه را دستخوش دعواهای خود قرار دهیم، آنچه امروز شاهدیم این است که غیرت دست‌مایه دعواهای بین افراد شده و زمانی که فرد نسبت به موضوعات و آسیب‌ها غیرت نشان دهد وی را متهم به افراطی‌گری و یا سنتی بودن می‌کنند که اتهامات بسیار بزرگ است و نهایتاً بی‌تفاوتی‌ها را در جامعه منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید واژگان درستی را در این حوزه به کار ببریم، افزود: نباید هر صدایی را افراطی‌گری و تندروی قلمداد کرده و غیرت جامعه را به هر دلیلی به چالش کشید. تولیدات شبکه‌های ماهواره‌ای خود غیرت عمومی جامعه را آسیب می‌زند، اگر غیرت اجتماعی، فردی، دینی و ناموسی در جامعه خدشه‌دار شود بی‌تفاوتی نسبت به امر به معروف رخ خواهد داد.

سلیمی عدم توجه ارگان‌های حامی آمرین نسبت به وظایف را یکی از موارد مهم و منشأ بی‌تفاوتی‌ها در جامعه دانست و گفت: ارگان‌هایی که حامی آمرین هستند به وظایف خود عمل نمی‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر به نوعی در حد شعار باقی مانده است درصورتی که این مهم، باید در همه کلیات و بخش‌های نظام حاکم شود. اگر حکومت در مسائل مرتبط به این امر کوتاهی نکند قطعاً مردم انگیزه بیشتری برای حضور در اجرای امر به معروف و ترویج بیش از پیش آن خواهند داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی افراد و رسانه‌ها نه تنها به وظیفه خود در امر به معروف عمل نمی‌کنند بلکه امر به منکر می‌کنند. معروف و منکر را نباید جابه‌جا کرد، فرهنگ‌سازی در این عرصه به عهده نخبگان جامعه است و سکوت نخبگان دانشگاهی به هیچ عنوان در این بخش قابل پذیرش نیست.

وی افزود: برخی افراد بیش از حد محتاط شده‌اند در صورتی که نباید در این حوزه از مسئولیت و وظایف طفره رفت. نخبگان باید به وظایف خود عمل کرده و ثبات داشته باشند، مردم با مشاهده عملکرد مسئولان و دانشگاهیان در این حوزه تأثیر خواهند گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.