بازار داغ آموزشهای غیرحرفه‌ای گریبانگیر هنر موسیقی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، موسیقی از جمله هنرهایی است که به فراخور زمان دارای علاقمندان بسیاری بوده است و تعداد هنرآموزان آن هر روز بیشتر از قبل می شود؛ اما برخی آموزش های غیرحرفه ای و بدون مجوز موجب شده تا در کنار تمام ملودی ها و آواهای زیبا، صداهای ناخوش و ناکوک از این حوزه نیز به گوش برسد.

نصب آگهی های آموزش تضمینی ساز در ۱۰ جلسه بر در و دیوارهای شهر اراک در حال رشد است و برخی افراد سودجو فرصت را غنیمت شمرده و از سادگی و ناآگاهی جوانانی و نوجوانانی که می خواهند راه صدساله را یک شبه بروند، استفاده و کسب و کار خوبی به راه انداخته اند.

در این میان صاحبان آموزشگاه های موسیقی استان مرکزی به تدریس های خصوصی بدون مجوز و آموزش های غیر اصولی خصوصی در منازل و فروشگاه های موسیقی که رشدی قارچ گونه پیدا کرده اند، اعتراض دارند و می گویند آموزشگاههای موسیقی استان از دهها فیلتر رد شده اند اما آموزشهای خصوصی در منازل باعث شکل گیری آموزشهای بدون ضابطه می شود.

مدیر آموزشگاه موسیقی راز و نیاز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: آموزش های خصوصی در منازل و تعدادی از فروشگاه های ساز و ادوات موسیقی از مشکلات کنونی حوزه آموزش موسیقی در اراک  است.

حسین محمودی مجد با بیان اینکه این معضل به دلیل گستردگی و مشکل در شناسایی بر پیکره کیفیت آموزش لطمه می زند، افزود: اینکه این افراد برای آموزش از چه فیلتری عبور می کنند و معیار و ملاک تجربه و تخصص آن ها در آموزش چپیست؟ مسئله ای است که نیاز به تامل بیشتر دارد.

رشد قارچ گونه کلاس های بی کیفیت خصوصی در حوزه موسیقی استان آسیب شناسی شود

وی با بیان اینکه در آموزشگاه ها روند و شرایط خاصی برای بکارگیری اساتید است، تصریح کرد: قطعا استادی که در آموزشگاه ها تدریس می کند دارای تخصص و همچنین تجربه مفید در این زمینه است و برای همکاری با آموزشگاه باید در کنار تجربه و تخصص، تعهد کاری و وجه اخلاقی نیز داشته است.

محمودی مجد با ابراز تاسف از گرایش هنرجویان به تدریس های خصوصی گفت: قطعا در این خصوص باید آسیب شناسی کرد، از طرفی این در دراز مدت ممکن است آسیب پذیر باشد، زیرا هیچ نظارتی بر کیفیت و تعرفه های آموزش در این مکان ها نیست و حتی اینکه چه کسی به عنوان استاد ، مراحل آموزش را بر عهده گرفته است.

متولیان فرهنگی نظارت ضعیفی در بحث کیفیت تدریس های خصوصی دارند

وی اضافه کرد: یکی از دلایل این موضوع ناآگاهی مردم به آموزش صحیح است، همچنین دلیل دیگر این است که متولیان فرهنگی نظارت ضعیفی در این بخش دارند.

این هنرمند و نوازنده برجسته سنتور گفت: هم اکنون در و دیوار شهر و پیک های تبلغیاتی پر شده از تبلیغاتی از این دست و هیچ مرجع رسیدگی وجود ندارد.

وی با اشاره به رشد روزافزون آموزش های زیرزمینی و همچنین برخی اتفاق های خاموش که در ادامه آن می افتد، تصریح کرد: البته این به آن معنا نیست که هرکس که در منزل آموزش می دهد دارای ضعف تخصصی و تجربه است، ولی همین دستاویزی شده است تا هرکسی که فقط چند جلسه به کلاس رفته از ناآگاهی عده ای استفاده کند و از این طریق به سوء استفاده بپردازد.

تبانی فروشگاه های آلات موسیقی با برخی آموزش دهنده‌ها از دلایل افزایش آموزش های زیرزمینی

محمودی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش این نوع آموزش ها تبانی فروشگاه ها با برخی آموزش دهنده هاست، مثلا وقتی فردی ساز را می خرد به همراهش صاحب فروشگاه یک استاد معرفی می کند و این بده بستان این روزها در موسیقی بسیار باب شده است.

وی گفت: البته علاوه بر نظارت ارشاد بر این مسئله، فرهنگ سازی و اطلاع مردم نیز مهم است، مثلا در کنسرت ها این آگاهی داده شود که برای آموزش باید به مراجع رسمی چون آموزشگاه ها رفت، زیرا در موسیقی آموزش صحیح حرف اول را می زند و باید مشکل آموزش نیز ریشه ای حل شود.

این سنتور نواز با تاکید بر اینکه رده های ورودی به موسیقی مشخص است اظهارداشت: در این کلاسهای خصوصی اگر این مسیر اشتباه رفته شود هنرجو باید خیلی خوش شانس باشد تا بتواند مسیر را پیدا کند.

تدریس های تضمینی در منازل و مغازه ها از معضلات کنونی آموزش موسیقی است

مدیر آموزشگاه موسیقی نوبانگ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تدریس های تضمینی در منازل و مغازه ها یکی از معضلات کنونی آموزش موسیقی است افزود: معضل اصلی این بخش آموزش غیرحرفه ای و گاه اشتباهی است که به هنرجو داده می شود در حالی که اساتید در آموزشگاه ها با معیارهای و ملاک های مشخص انتخاب می شوند و نمی توانند آموزش بدون کیفیت ارائه دهند.

مهدی امینی راد گفت: هم اکنون بیشتر اساتید برجسته موسیقی شهر در آموزشگاه ها در حال تدریس هستند و با توجه به تعداد آموزشگاه ها کسی که می خواهد آموزش ببیند می تواند بهترین ساعت و استاد را به رای و تحقیق خود داشته باشد.

این نوازنده و استاد برجسته تار و سه تار ادامه داد: البته اعتراض به آموزش خصوصی به این معنا نیست که هرکس آموزش خصوصی می دهد، بدون تجربه است یا استاد این بخش نیست، برخی از اساتید برجسته هم اکنون به دلایل مختلف دارای تدریس های خصوصی هستند ولی مسئله اصلی رشد غیرمنطقی و غیرحرفه ای این مسئله است.

امینی راد اضافه کرد: این تعداد اندک در خیل عظیم تبلیغات آموزش تضمینی موسیقی که بر در و دیوار شهر زده شده ، شناخته شده و انگشت شمارند ولی بسیار دیده شده است که فردی فقط چند ترم به آموزشگاه رفته و برخی اصول اولیه را یادگرفته از سادگی و شور علاقمند به هنر استفاده می کند.

آموزش ابتدایی در موسیقی بسیار مهم است

وی با تاکید بر اینکه آموزش ابتدایی در موسیقی بسیار مهم است گفت: وقتی این آموزش از کانال صحیح و درست صورت نگیرد، قطعا تا آخر نیز اشتباه خواهد بود.

امینی راد ادامه داد: مسئله  یادگیری ساز، مسئله عادت است اگر اشتباه یادش بگیری دیگر به راحتی نمی توانی برگردی و درستش کنی، برای همین اصرار بر این است که درست و ریشه ای یادگرفته شود.

وی ادامه داد: برخی نیز به پشتوانه داشتن مدرک آکادمیک موسیقی به آموزش مبادرت می ورزند ولی مسئله این است که موسیقی فیزیک و ریاضی نیست بلکه یک هنر است که نیاز به تخصصِ تجربی در کنار تحصیل دارد.

فروشگاه هایی که این روزها تبدیل به آموزشگاه شده اند

امینی راد افزود: انتظار می رود که مسئولان ارشاد که در پیگیری روند و نظارت بر آموزشگاه حساسیت زیادی دارند؛ در نظارت بر این بخش نیز حساستر شوند و بر فروشگاه هایی که این روزها دیگر دارند تبدیل به آموزشگاه می شوند، نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.

مسئول انجمن موسیقی استان مرکزی نیز به خبرنگار مهر گفت: قطعا آموزش صحیح در مرکز و مرجع معتبر صورت می گیرد، اینکه برخی فقط به واسطه در آوردن صدای ساز خود را استاد می نامند و به تدریس مشغول می شوند، بحثی است که نیاز به تامل بیشتر دارد.

رضا ربیعی افزود: این روزها تبلیغات در این خصوص روز به روز در حال افزایش است و خیلی دیده می شود که از همین تدریس ها شکایت هم می شود.

ربیعی یکی از مشکلات اصلی در چنین نوع آموزش به دلیل گستردگی و نامشخص بودن، آموزش بدون تعهد و غیر مسئولانه دانست ادامه داد: انجمن موسیقی استان هم اکنون آموزش هایی را دارد و علاقمندان می توانند در این بخش با هزینه کمتری حضور داشته باشند.

ضرورت داشتن یک تیم بررسی برای نظارت بر کار فروشگاه های آلات موسیقی

وی همچنین اضافه کرد: البته تاکنون من چندین بار به ارشاد پیشنهاد داده ام تا یک تیم بررسی برای نظارت به فروشگاه ها داشته باشیم، ولی تاکنون به آن توجهی نشده است.

ربیعی تاکید کرد: قطعا این فرهنگ که آموزشگاه های موسیقی اصلی ترین و معتبرترین مرکز آموزش است، باید در جامعه نهادینه شود، زیرا مراکز معتبر و دارای مجوز به دلیل داشتن تعهد و نظارت در آموزش جدی تر هستند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی نیز به خبرنگار مهر گفت: نظارت بر نحوه آموزش آموزشگاه های موسیقی به دلیل اینکه مجوز خود را از ارشاد دریافت کرده اند با این اداره کل است.

نظارت بر فروشگاه های موسیقی با ارشاد است

مهدی قاسمی با بیان اینکه نظارت بر فروشگاه های موسیقی نیز با ارشاد است، افزود: نظارت بر این بخش نیز با اداره کل است و در صورتی که تخلفی چون آموزش در آن ها مشاهده شود، برخورد خواهد شد.

وی در خصوص تدریس خصوصی در منازل گفت: درست است که ارشاد متولی امور هنری است، اما آموزش هایی که بدون مجوز و اطلاع در منازل صورت می گیرد در حیطه نظارت ارشاد قرار ندارد، از طرفی تعداد این آموزش ها و افرادی که به این شکل آموزش می دهند مشخص نیست.

قاسمی ادامه داد: اعتراض و شکایت از این حوزه نیز معمولا با مدرک و مستندات مورد رسیدگی و بررسی قرار می گیرد و در صورت اعتراض و شکایت خصوصی از این بخش به دلیل اینکه درحیطه فعالیت اماکن است، در اختیار این مرجع گذاشته می شود.

هیچ فروشگاهی اجازه تدریس و راه اندازی بخش آموزش و تدریس موسیقی را ندارد

وی تاکید کرد: هیچ فروشگاه ساز و ادوات موسیقی اجازه تدریس و راه اندازی بخش آموزش و تدریس موسیقی را ندارد و در صورت مشاهده یا گزارش به شدت با آن برخورد خواهد شد.

موسیقی امروزه پس از بازیگری یکی از محبوب ترین، هنرها در نزد جوانان است، خیلی از جوان ها یا می خواهند بخوانند و یا بنوازنند و خیلی هاشان نیز در راه رسیدن به خواسته شان صبر وشکیبایی ندارند، همین نبودن صبر و عجله آن ها باعث شده تا تبلیغات تضمینی و ۱۰ جلسه ای و دوازده جلسه ای برای رساندن آن ها به اوج، پر رنگ تر شود.

مسئله تدریس غیر اصولی و تخصصی این روزها مشکلی است که گریبان موسیقی شهر را گرفته است، مشکلی که در کنار نظارت متولیان فرهنگی نیاز به آگاهی بیشتر و برخورد واقعی تر مردم با مسائل دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.