وزیر نیرو: برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداریم

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، حمید چیت‌چیان در مراسم افتتاح طرح آبیاری قطره‌ای مزرعه پسته در زرندیه، افزود: طرح آبیاری نوین یکی از بهترین نمونه‌های اصلاح روش‌های آبیاری در کشاورزی است که توسط  محمود بارانی کشاورز نمونه انجام شده و توانسته این منطقه را با کمک وزارت جهاد کشاورزی آباد کند.

 

وی اضافه کرد: قبل از پیاده‌سازی این سیستم برای هر هکتار یک لیتر در ثانیه آب نیاز بود در حالیکه با اجرای این سیستم و تبدیل سیستم غرقابی به قطره‌ای این میزان به ۳۳ صدم لیتر تقلیل پیدا کرده و با یک سوم آب مصرفی همین میزان تولید انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌توانیم از منابع آب کشور بهتر استفاده و بهره‌برداری کنیم.

 

چیت چیان با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی مرتبا رو به کاهش است و آب رودخانه‌ها به دلیل برداشت بیش از حد تقلیل پیدا کرده، تصریح کرد: تنها راه نجات کشور از کم‌آبی، مدیریت صحیح مصرف آب است و این پروژه بهترین مثال در این خصوص است.

وی با اشاره به وجود همکاری و همدلی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو خاطرنشان کرد: این همکاری می‌تواند پروژه‌های بیشتری را در کشور به بهر‌ه‌برداری برساند.

وی با بیان اینکه در این طرح ۸۵ درصد هزینه توسط جهاد کشاورزی تأمین می‌شود، ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده این وزارتخانه بتواند با کمک جهاد کشاورزی، نظر دولت و معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری را جلب کند تا سیستم‌های نوین آبیاری در تمامی مزارع و باغات نصب شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت آب شرب و ذخیره منابع آبی کشور، گفت: خوشبختانه حدود ۵۰۰ شهر در سراسر کشور میزان نیاز و تأمین آب شرب برابر دارند، اما اگر به علت افزایش دما یا عدم دقت در نوع مصرف آب دچار مشکل شویم، به ناچار قطع آب را در پیش خواهیم داشت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری مردم حتی در این روزهای گرم سال نیز در هیچ کدام از شهرها قطعی آب نداشته‌ایم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با تلاش و جدیت و کار شبانه‌روزی همکاران و کمک مردم به خصوص در ۱۲ کلانشهر کشور بر مشکلات غلبه کرده‌ایم و نگذاشتیم آب قطع شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداشته‌ایم، از مردم خواست در ماه مبارک رمضان با صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب، از احتمال جیره‌بندی آب پیشگیری کنند تا همه مردم از نعمت آب بهره‌مند شوند.

وی در خصوص انتقال پساب جنوب تهران به این شهرستان، اظهار کرد: این آب از سه سد لار، لتیان و ماملو تأمین می‌شود که آب کشاورزان دشت ورامین را تأمین می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، گفت: مهم‌ترین مشکل کشاورزان شهرستان زرندیه کم‌آبی است.

شهلا میرگلوبیات افزود: با توجه به شتاب توسعه این شهرستان در بخش صنعت و کشاورزی باید برای رفع کم‌آبی زرندیه چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه میزان متوسط بارش باران در سطح استان مرکزی ۲۵۰ میلیمتر است، اظهار کرد: این میزان در زرندیه ۱۲۵ میلیمتر است که نشان از کاهش بارندگی دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.