اراک کلان شهر شد/ داغ کمبودها بر پیشانی پایتخت صنعتی کشور

بعد از سالها انتظار با ابلاغ وزارت کشور، اراک به جرگه کلانشهرهای کشور پیوست تا مردمان زحمت کش این دیارهم، سرعت توسعه را به چشم ببینند و تجربه کنند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، از میان بیش از یک هزار شهر کشور حدود ۱۵ شهر جزو کلانشهرهای کشور هستند و اراک بعد از گذر مراحل قانونی کلان شهر شدن در سومین هفته فروردین این حکم به استانداری مرکزی ابلاغ شد.

کلانشهری اراک با کرهرود و سنجان

به گفته استاندار مرکزی، شهر اراک با الحاق شهرهای کرهرود و سنجان به یکی از کلانشهرهای کشور تبدیل شد.

علی‌اکبر شعبانی‌فرد در گفتگو با خبرنگاران گفت: بر اساس این ابلاغیه  شهرهای کرهرود و سنجان به کلانشهر اراک الحاق شده و به عنوان نواحی چهار و پنج کلانشهر اراک شناخته می‌شوند و چون نواحی دیگر کلانشهر اراک، از خدمات شهرداری بهره مند می شوند.

شعبانی‌فرد گفت: بر‌اساس این مصوبه روستای ضامنجان به عنوان مرکز دهستان سه ده از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک شناخته می‌شود، و همچنین شهرهای سنجان و کرهرود از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک با شهر اراک مرکز شهرستان اراک ادغام و به عنوان شهر اراک نامگذاری می‌شوند.

افزایش وسعت کلانشهر اراک

ویژگی این شهرها و جمعیت و وسعت بیشتر نسبت به سایرشهرهاست. در تعریفی علمی کلانشهر که با عنوان مادرشهر یا متروپولیس هم شناخته می‌شود.

این عنوان ها در مورد شهرهای بزرگ و پرجمعیت به‌کار می‌رود. یک کلانشهر معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل شده‌است.

به گفته هوشنگ بازوند معاون عمرانی استانداری مرکزی،کلانشهر شدن اراک و الحاق نقاط جمعیتی کرهرود و سنجان به اراک در سفر سوم هیات دولت به استان مرکزی مصوب شده بودو اکنون شکل اجرایی به خود می گیرد.

وی گفت: وسعت اراک هم اکنون حدود چهار هزار هکتار و جمعیت آن نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر است و با کلانشهر شدن یک هزار هکتار به وسعت آن اضافه می شود.

جزئیات مصوبه دولت

همچنین براساس خبری روابط عمومی استانداری مرکزی، تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی روز گذشته (شنبه) با امضا معاون اول رییس جمهوری به استان ارسال شده است.

بر اساس این تصویب نامه روستای ضامنجان به عنوان مرکز دهستان سه روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی تعیین می شود.

در نتایج سرشماری سال ۹۰، جمعیت کرهرود با ۲۹ هزار و ۸۱۲ نفر و سنجان با ۱۲ هزار و ۲۴۹ نفر به جمعیت ۵۹۹ هزار و ۵۴۳ نفری اراک ملحق شد.

محدوده شهری کرهرود ۲۷۰ هکتار و سنجان ۵۰۰ هکتار بوده که به مساحت شش هزار و ۵۰۰ هکتاری اراک الحاق شده است.

داغ کمبودها بر پیشانی پایتخت صنعتی کشور

در ورودی اراک تابلویی بزرگ با عنوان، خوشامدگویی به مسافران برای سفر به پایتخت صنعتی کشور، رخ نمایی می کند تابلویی که در برخی نقاط اراک عینیت یافته و در برخی مناطق نقض شده است.

اراک به عنوان مرکز استان مرکزی در سال ۱۳۵۷ به تصویب رسید، اما به دلیل تقارن با رویدادهای مهم کشوری و از سویی با حضور گسترده مهاجران از شهرهای مختلف نتوانست به موقع اعتبارات مرکز استان شدن را جذب کند و پس از پایان جنگ تحمیلی بود که نشانه های توجه به اراک نمود پیدا کرد.

خدمات رسانی درشهر اراک به دلیل صنعتی و دانشگاهی بودن به اندازه شهرهای بزرگ کشور است، اما اعتبارات آن کافی نبوده است و اکنون این شهر با توسعه نیافتگی در بخش هایی روبروست که از آن جمله می توان به محله هایی چون فوتبال، چشمه موشک و باغ خلج اشاره کرد.

از سوی دیگر سالهاست که اراک جزو هشت شهر آلوده کشور به لحاظ آب و هوایی است اما به دلیل اینکه جزو کلانشهرهای کشور نبوده است نتوانسته از اعتباراتی چون، کاهش آلودگی هوا و توسعه حل و نقل عمومی استفاده کند.


مهار آلایندگی در کلانشهر اراک مورد توجه صنایع قرار گیرد

فرماندار اراک گفت: استقرار هوای پاک در کلانشهر اراک نیازمند همکاری مردم، مسئولان و صنایع است و مهار آلایندگی باید در برنامه صنایع قرار گیرد.

مسلم پورقاسمیان افزود: کلانشهر اراک از آلودگی هوا رنج می برد و اصلاح این امر در گروی همکاری و مساعدت همگانی است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از عوامل مهم به خطر افتادن سلامت مردم است، گفت: آلاینده های هوای اراک خوردوها و صنایع هستند و ارتقای سطح هوای پاک در این کلانشهر با استفاده از خودروهای عمومی از سوی مردم و پاک شدن صنعت شهر میسر است.

پورقاسمیان با اشاره به اینکه اراک شهری صنعتی و دارنده مهمترین صنایع مادر کشور است گفت: همزمان با ارائه خدمات صنعتی باید به شرایط زندگی مردم نیز توجه کنیم.

مترو یا مونوریل، مسئله توسعه است

توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو و مونوریل با وجود آلودگی شدید هوا در صورتی در شهرها اجرا می شود که این شهر کلانشهر باشد و با کلانشهر شدن اراک، این انتظار وجود دارد مسئولان پیگیر موضوع باشند.

استفاده از اعتبارات سایر بخش های حمل و نقل مانند اتوبوس از دیگر مزیت های کلانشهر شدن است که باید محقق شود.

توسعه رهاورد کلانشهر شدن باشد

داغ توسعه نیافتگی بر پیشانی اراک وجود دارد و مردم این انتظار را دارند که با کلانشهر شدن اعتبارات بیشتری به این شهر هدایت شود تا شهری که به گفته رئیس سازمان اقتصاد و دارایی استان قادر به تامین نیازهای مالی خویش است از رهاورد کلانشهر توسعه متوازن یابد.

علی محبی از شهروندان اراک توسعه را دغدغه مردم اراک را با توجه به بعد صنعتی می داند و می گوید: همانطور که صنایع اراک خدمات شایانی در توسعه و خودکفایی کشور داشتند باید به استان مرکزی و اراک مرکز این استان توجه و نیازهایش برآورده شود.

اهمیت کلانشهرها در اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی آنهاست که به عنوان مناطق مهم اقتصادی و تجاری محسوب می شوند و امکانات مختلف در آنها ایجاد می شود.

نگاه کردن به کلانشهر از این منظر، این امید را به مردم می دهد که از این پس باید شاهد تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه و آبادانی بیشتر باشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.