انتقاد مسئولان استان مرکزی از بی‌توجهی محققان به مسائل کاربردی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، به گفته مدیران متخصصان و پژوهشگران؛ استان مرکزی علیرغم برخورداری از ظرفیت های غنی علمی و فنی نتوانسته است هنوز از سد بزرگی بنام اعتبارات کم دولتی بگذرند و نتیجه تحقیقات علمی خود را در بخش های مختلف به منصه ظهور بکشانند.

دکتر حکمت پور  از پژوهشگران استان در این باره به خبرنگار مهر می گوید: وجود مراکز رشد فناوری در استان مرکزی اگر چه نقطه عطف و امیدی برای همه فعالان عرصه علمی بود اما وقتی این متخصصان هنوز در گام نخست یک فعالیت علمی و تحقیقاتی یعنی تامین هزینه های لازم درجا می زنند فعالیت در فضایی تحت عنوان مرکز رشد فناور به آرزویی برای این افراد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر متخصصان و پژوهشگران خوبی با ایده های علمی و طرح های نو در عرصه علم پزشکی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک حضور دارند که اگر هر یک از این طرح های تحقیقاتی فرصت اجرایی شدن به خود بگیرند تحول عظیمی در عرصه فناوری علمی به وقوع خواهد پیوست.

دکتر حکمت پور با بیان این که اعتبارات دولتی تخصیص یافته به دانشگاه علوم پزشکی اراک رقمی معادل ۶۰۰ میلیون تومان است افزود: در حال حاضر ۳۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی اراک مشغول به تحصیل است و این اعتبار با اولویت تخصیص به تحقیقات دانشجویی این افراد اختصاص یافته مبلغی که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز موجود نیست.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت علمی متخصصان است این در حالیست که با وجود محدودیت اعتبارات دست و پای متخصصان پژوهشگر ما بسته است.

دکتر حکمت پور یادآور شد: در حال حاضر ۶ طرح پژوهشی تولیدی متخصصان دانشگاه علوم پزشکی اراک به علت کمبود اعتبارات در آزمایشگاه ها ابتر مانده و به تولید انبوه نرسیده است.

مسئولین نگاه متعادلی به تمامی بخشهای اقتصادی استان مرکزی داشته باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی استان مرکزی به مهر گفت: بی توجهی به ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی استان مرکزی جای تاسف دارد.

عباس مظفری با بیان اینکه مسئولان نگاه متعادلی به تمامی بخشهای اقتصادی استان مرکزی داشته باشند افزود: مسئولان این بخش باید با نگاه متعادل به تمامی بخشهای اقتصادی استان مرکزی فعالیت خود را در حوزه ایجاد شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی را ۱۰ برابر کند.

وی با انتقاد از تمرکز تمامی تلاشهای پارک علم و فناوری استان مرکزی بر ایجاد مراکز رشد در بخش صنعت بیان داشت: بخش صنعت به واسطه حضور صنعتگران و متخصصان فنی و همچنین ضرورت روزآمدی فعالیت هایش در این بخش جلو است و گامهای موفقی برداشته این در حالی است که در بخش کشاورزی به لحاظ قالب بودن کشاورزی سنتی و فعالیتهای سنتی در آن ایجاد مراکز رشد کشاورزی بسیار کار مشکلی است و باید بسترهای لازم در این رابطه فراهم شود.

مظفری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان فرصت خوبی برای ارتقا علمی فعالیت های اقتصادی است و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم چرا که خروجی عملکرد واحدهای دانش بنیان بسیار مهمتر از کمیت آنهاست.

اساتید دانشگاه توانشان را روی مسائل کاربردی علمی نمی گذارند

معاون منابع انسانی استاندار مرکزی نیز با انتقاد از بی توجهی به توسعه مراکز رشد در استان مرکزی و فعالیت متخصصان در این مراکز اظهارداشت: متاسفانه اساتید دانشگاهی استان مرکزی توجهی به تمرکز فعالیتهای علمی خود بر مسائل کاربردی ندارند.

حسن صفری افزود: متاسفانه تمام تلاش بخش عمده ای از اساتید دانشگاه های استان فقط بر تهیه مقالات ISI و گرفتن امتیازی از این مقالات است و توجهی به فعالیت های کاربردی ندارند.

وی با اشاره به توان علمی و دانشگاهی استان مرکزی گفت: تخصیص اعتبارات ۶۰ میلیارد تومانی به توسعه مراکز رشد کشور فرصت خوبی است تا استان مرکزی با تکیه بر توان علمی خویش بیشترین بهره را از این اعتبارات ببرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز از فعالیت ۷۸ واحد صنعتی R&D  در این استان خبر داد و گفت: این واحدها با بهره گیری از توان علمی و فکری ۲۴ نفر از اساتید دانشگاه های بزرگ کشور در تهران به فعالیت تولیدی و اقتصادی خود ادامه می دهند.

علیرضا زاوشی ادامه داد: شرکت آذرآب اراک، آلومینیوم سازی، ماشین سازی، شیشیه سازی، دوده محلات، لاستیک سازی و بخش قابل توجهی از صنایع فعال در شهرک صنعتی ساوه دارای امتیاز R&D هستند.

وی در ادامه از حمایت محدود پارک علم و فناوری استان مرکزی از واحدهای R&D بخش صنعت انتقاد کرد و گفت: حمایت پارک علم و فناوری استان مرکزی از واحدهای صنعتی R&D این استان بسیار ناچیز و محدود است و  این محدودیت باعث شده تا این واحدها رغبتی برای قرار گرفتن در زیر چتر حمایتی پارک علم و فناوری استان مرکزی نداشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی یادآور شد: افزایش کیفیت و بهره وری شرکت ها هدف نخست مدیران آنها در ایجاد واحدهای فناورR&D است اقدامی که لازمه نخست آن تامین هزینه ها و نیروی انسانی متخصص است.

۷۵ درصد موسسات تازه تاسیس بی بهره از حضور در مراکز رشد استان شکست خورده اند

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز به مهر گفت: توسعه واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزی در استان مرکزی طی چهار دهه اخیر این استان را از قطبهای اصلی توسعه کشور قرار داده و این امر مزیتهای نسبی و رقابتی قابل توجهی را برای ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط فناور در منطقه بوجود آورده است.

دکتر سنگی گفت: پارک علم و فناوری استان مرکزی با توجه به وجود ظرفیت های بالای تحقیقاتی و فناوری بویژه در صنایع فلزی، صنایع شیمیایی و IT در منطقه و تاثیر مثبت آن بر توسعه  اقتصادی استان و به منظور ایفای نقش خود در حمایت از شرکتهای فناور نو، اقدام به راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناوری کرده است.

وی اضافه کرد: کاهش ریسک راه اندازی و بالا بردن ضریب موفقیت موسسات نوپا و تقویت نقش مثبت آنان در کارآفرینی از مزایای فعالیت در مراکز رشد است به طوری که آمار نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد موسساتی که سالهای ابتدایی فعالیت خود را در مراکز رشد مستقر بوده اند موفق و ۷۵ درصد موسسات تازه تاسیس که از حضور در یک مرکز رشد بی بهره بوده اند شکست خورده اند.

وی در ادامه از فعالیت ۱۵۰ مرکز رشد در استان مرکزی خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری استان مرکزی به لحاظ حمایت واقعی از مراکز رشد ایجادی در رنگینگ پارکهای علم و فناوری کشور قرار دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی با بیان این که هم اکنون حمایت از ۱۱۰ شرکت در مراکز رشد استان صورت می گیرد گفت: پارک علم و فناوری استان مرکزی از هر شرکت دارای ایده فناوری در هر مقطعی که باشد حمایت می کند.

سنگی تاکید کرد:  ایجاد مراکز رشد در بخش گل و گیاه محلات از اولویت های کاری پارک علم و فناوری استان مرکزی است و امید آن داریم با توجه به توان تولیدی خوب استان در بخش گل و گیاه بتوانیم فعلیت های این بخش را علمی تر به جلو ببریم.

مسئولان و جامعه علمی بر تحقیق و توسعه برای پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگی استان اذعان دارند اما آن چیزی که حلقه مفقوده این بخش است مدیریت صحیح و جلوگیری از اظهارنظرهای شخصی و سلیقه ای است تا همان بودجه های کم دولتی نیز در بخشهای مهم استان هزینه شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.