رجایی: میراث معماری اصیل باید در هویت ساخت و سازهای شهری نهادینه شود

به گزارش مرکزی دیلی، ˈعباس رجاییˈ روز پنج شنبه در دیدار با کارکنان اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: اراک با قدمت ۲۱۰ سال یکی از نمونه های اصیل معماری ایرانی و اسلامی و شهرهای با بافت شطرنجی است که امروز باید از اصالت و ظرافتهای خاص معماری آن در مدیریت ساخت و سازها بهره گرفت.

وی توضیح داد: یکی از چالشهای جدی کلانشهر اراک درهم ریختگی منظر شهری و ضعف در توازن استقرار خدمات و تاسیسات است درحالی که در بافت قدیم شهر این مهم به بهترین شکل رعایت شده و الگوی موفقی محسوب می شود.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهرداری ، شورای شهر و نظام مهندسی ساختمان در استان مرکزی باید در مشارکت با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منشوری واحد را در سیاستهای ساخت و ساز بر اساس داشته های فرهنگی و معماری استان طراحی کرده و به مرحله عمل درآورند.

رجایی بیان کرد: الگوهای ساخت و ساز و معماری گذشته به عنوان میراث معنوی اراک است و حفظ و اشاعه آن رسالت مهم مدیران فرهنگی و اجرایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این اداره کل در نشستهای مشترکی با مسوولان مدیریت شهری در حال تدوین منشور عملیاتی استفاده از داشته های فرهنگی در نماسازی و روکار بناها و سازه های شهری است.

سید ˈمحسن رحمتیˈ افزود: یکی از برنامه های در دست اجرا در خصوص حفظ اصالت شهرسازی اراک، برگزاری مسابقه عکاسی از جلوه های هنری و ویژگیهای منحصر به فرد معماری آن است که آثار آن به معرض دید عموم گذاشته شود.

وی اضافه کرد: پس از برگزاری این مسابقه از تیم از کارشناسان دستگاههای مدیریت شهری ، نظام مهندسی ساختمان و میراث فرهنگی برای بهره گیری از این جلوه ها در پروژه های عمرانی دهوت می شود.

شهر اراک با عنوان قلعه سلطان آباد در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۳۲۱ هجری قمری با اهداف ایجاد امنیت و تشکیل کانون تجاری و ارتباطی در منطقه غربی و مرکزی ایران به دست یوسف خان گرجی والی وقت ساخته شده است.

اراک از معدود شهرهای ایران است که طبق نقشه ساخته شده و تریزر، مهندس فرانسوی که به همراه ژنرال گاردان از سوی ناپلئون به ایران آمده بود، اراک را مطابق شهر نیس فرانسه طراحی کرد.

این شهر با چهار دروازه اصلی ورودی در چهار سمت و محورهای ارتباطی عمود بر هم بصورت شطرنجی بنا شده و خلاقیتهای بکاررفته در تاسیسات و بخشهای مهندسی آن در بسیاری موارد منحصر به فرد وارزشمند است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.