بازرجان کجاست؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، بازرجان در فاصله دو کیلومتری شمال تفرش واقع شده است.

این منطقه با مساحت ۲۶ هزار و ۹۷۷ هکتار از کمربندهای ارتفاعی متفاوتی برخودار است اما، بیشترین سطح منطقه در ارتفاع هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۸۰۰ متر قرار گرفته است و گستره کوهستانی بخش غالب منطقه است.

بلندترین قله منطقه، کوه توال با ارتفاع دو هزار و ۳۹۶ متر است.

این منطقه از نظر وضعیت آبی غنی است و آبراهه‌های موجود در آن پس از به هم پیوستن، رودخانه قره‌چای را ایجاد می‌کنند. رودخانه قره‌چای از سمت غرب وارد منطقه می‌شود و بعد از عبور از داخل منطقه از سمت شمال شرقی خارج می‌شود.

بازرجان تنها منطقه دارای رودخانه دائمی تحت مدیریت استان است. همچنین در این منطقه ۴۰ چشمه جاری است که ۲۹ چشمه آب دائمی دارد و باعث ایجاد تنوع‌زیستی قابل توجهی در بازرجان شده است .

تعدادی روستا در حاشیه منطقه قرار دارد که فعالیت ساکنین آنها باغداری، کشاورزی و دامداری است. متوسط بازندگی سالانه منطقه ۲۷۴ میلی‌متر است و حداکثر دمای ثبت شده آن نیز ۳۹ درجه سلسیوس بوده است.

مهرداد حاجی‌حسینی معاون محیط ‌طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص تنوع گیاهی و جانوری منطقه گفت: در منطقه شکار ممنوع بازرجان ۱۰۱ گونه گیاهی از ۳۱ تیره شناسایی شده است که شامل گیاهان علفی، بوته‌ای، درختی و درختچه‌ای است.

وی بیشترین تنوع را متعلق به تیره مرکبیان و سپس تیره شب‌بو و لگوم‌ها عنوان کرد و افزود: ۲۴ گونه گیاهی بومی هستند و مابقی ارزش حفاظتی و اکولوژیکی غذایی و حفاظت از خاک را به عهده دارند که این تعداد هشت درصد گیاهان استان را در بر می‌گیرند.

حاجی‌حسینی از گیاهان موجود در منطقه به انواع گرامینه‌ها، باریجه، درمنه و گون اشاره کرد.

 وی پستانداران موجود در منطقه را ۲۸ گونه عنوان کرد و اظهار داشت: این گونه‌ها شامل قوچ و میش، کل و بز، گرگ، گراز، کفتار، شنگ، سمور، کاراکال و … هستند و در کنار این تعداد گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده در منطقه زیست می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اضافه کرد: پرندگانی چون کبک، تیهو، عقاب، شاهین، دلیجه، و انواعی از گنجشک‌سانان، پرندگان این منطقه محسوب می‌شوند و از بین خزندگان و دوزیستان بازرجان می‌توان انواع لاک‌پشت، مار، آگاما و قورباغه را نام برد.

وی تعداد ماهیان شناسایی شده در این منطقه را شش گونه شامل زردک، سیاه‌ماهی، کپور معمولی، کاراس، سگ‌ماهی و ماهی گورخری عنوان کرد.

این منطقه یک بار در سال ۸۵ و مجددا در سال ۹۲ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد و در حال حاضر توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تفرش توسط دو پاسگاه کندج و بازرجان مدیریت و حفاظت می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.