انتخاب اراک به عنوان شهر سالم ازمنظر غذا گام موثر درارتقای سلامت

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، عباس رجایی روز یکشنبه در گفت و گو به مناسبت هفته سلامت افزود: برنامه شهر سالم از منظر غذا، حرکت روشمند سالم سازی پایه های غدایی از مرزعه را دنبال می کند و اقدامات محوری حساب شده برای شرایط تولید محصولات خام غذایی و نظارت های موثر در روند فرآوری را شامل می شود.

وی توضیح داد: این برنامه از کارهای ریشه ای در امنیت غذایی است که پیشنهاد و پیگیری آن از کمیسیون کشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس کلید خورده و در صورت نتیجه موثر، اقدامات روشمند آن در کشور اجرایی می شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این برنامه تمامی طیف محصولات غذایی در حوزه پروتئینی، لبنی، زراعی و باغی را شامل می شود و باید در روند تولید به گونه ای عمل شود که فرآورده قابل عرضه در بازار عاری از پسماندهای خطرناک سم و فلزات سنگین بوده و دارای گواهی سلامت داشته باشد.

رجایی اظهار کرد: ایجاد امکانات و تجهیزات لازم آزمایشگاهی و تشخیصی، اعمال شیوه لیبل گذاری، تقویت امکانات قرنطینه و سردخانه و انبار داری و ساماندهی حمل و عرضه از جمله راهبردهای این برنامه است.

وی توضیح داد: برنامه شهر سالم از منظر غذا ،حرکت به سمت تولید ارگانیک است که از اواخر پارسال کلید خورده و از این پس به عنوان برنامه دایمی قابل انجام است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت غذایی را در دو جنبه کمیت و تنوع غذایی و در اختیار بودن منابع غذایی کامل و کیفیت تولیدات غذایی می توان ارزیابی کردکه این دو هدف باید در کنار همدیگر با برنامه دقیق دنبال شود.

رجایی خاطرنشان کرد: تعیین دقیق اختیارات دستگاه های اجرایی در روند کیفی سازی غذا از نیازهای مهم در چرخه تامین غذایی است که باید به شکل کلان دیده شود.

وی عنوان کرد: یکی از معضلات جدی در امنیت غذایی مربوط به حوزه طبخ و عرضه است که از نظارت های ضعیف از هتل ها، رستوران ها ، غذا پزی ها و سایر کانون های توزیع اغذیه گرم نشات می گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسالت حوزه پژوهش و تحقیقات کشاورزی در کارشناسی تضمین سلامت غذایی بسیار سنگین است و باید از این ظرفیت به درستی در ارتقای ایمنی غذا بهره گرفته شود.

رجایی عنوان کردر بر اساس هدفگذاری مجلس برای وزارت جهاد کشاورزی تا سال ۱۴۰۴باید ۳۰۰ میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید شود که تحقق این مهم نیازمند گام نهادن در مزرهای کشت مدرن و تولید محصولات باکیفیت است.

هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره جریان دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.