متهمان اصلی پرونده حریق مراتع چه کسانی هستند؟

به گزارش مرکزی دیلی، منوچهر گراوند معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار داشت: آتش‌سوزی پدیده‌ای واقعی و طبیعی است که در عرصه‌ها و اراضی ملی به وقوع می‌پیوندد.

وی با تأکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون دلیلی بر اقدام عالمانه و عامدانه از سوی افراد برای آتش‌سوزی عرصه‌های منابع‌طبیعی و اراضی نداشته‌ایم، افزود: وقوع آتش دلایل متفاوتی دارد و شاید شایع‌ترین آن بی‌احتیاطی کشاورزان در خاموش کردن آتش باشد و این کم‌دقتی باعث سرایت آتش در اراضی می‌شود.

گراوند تصریح کرد: بی‌احتیاطی چوپانان نیز که برای پخت غذا و گرما دست به روشن کردن آتش می‌زنند خود عاملی در وقوع آتش‌سوزی به شمار می‌رود و همچنین مسافران و طبیعت‌گردان خود نقشی در حریق عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این اراضی در کنار جاده‌ها و محل اتراق مسافران است، اضافه کرد: مسافران حتی با خاموش نکردن فیلتر سیگار ممکن است پوشش گیاهی و بوته‌های خشک را مشتعل کنند و این اقدام ساده خود حریق بزرگی را منجر شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان در خصوص اقدامات حفاظتی اداره کل از اراضی ملی در مواجهه با حریق گفت: اداره کل با شوراهای اسلامی شهرها، دهیاران و کشاورزان مکاتباتی برای حفظ اراضی در مقابل آتش‌سوزی دارد، اغلب کلاس‌های آموزشی به منظور رعایت نکات ایمنی و اثرات آتش‌سوزی در مراتع برگزار می‌شود و با این اقدام به صورت مستمر در جهت افزایش آگاهی عمومی گام برمی‌داریم.

وی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از وقوع آتش نیز گشت‌های حفاظتی در اراضی را افزایش و تقویت کرده‌ایم تا حضور دائمی در اراضی داشته باشند و در مواقع بروز حادثه به موقع وارد عمل شوند و از سرایت آتش جلوگیری کنند. البته این اقدام با توجه به کمبود بودجه و اعتبار در کشور اقدامی سخت است اما، برای حفظ اراضی چاره‌ای دیگر نیست و باید هزینه لازم صرف شود.

گراوند جذب همیاران طبیعت که دواطلبانه مایل به حفاظت از اراضی هستند را اقدامی مناسب دانست و گفت: علاوه بر این اقدامات حفاظتی اقداماتی چون استفاده از آتش‌بر و شخم زدن نقاط آسیب‌پذیر و برداشتن علوفه‌های خشک به صورت مستمر انجام می‌شود و همچنین بعضاً اقدام به احداث خاک‌ریز مابین اراضی منابع طبیعی و ملی با اراضی کشاورزی می‌شود.

وی اضافه کرد: گاهی دیده می‌شود که کشاورزان زمین خود را برای آماده‌سازی می‌سوزانند و این اقدام منجر به سرایت آتش به اراضی ملی می‌شود به همین منظور برای پیشگیری خاک‌ریز احداث می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان، فصل بروز حریق را در پاییز که گیاهان و بوته‌ها خشک می‌شود عنوان کرد و گفت: در این فصل بوته‌ها مستعد کوچکترین شعله هستند و به سرعت آتش می‌گیرند به همین دلیل در این فصل نظارت بر اراضی بیشتر می‌شود و مآموران و گشت‌های نظارتی از تابستان نظارت خود را آغاز می‌کنند و پاییز حراست بیشتری از مراتع و عرصه‌های را اعمال می‌کنند

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.