بازرجان؛ تنها منطقه شکارممنوع استان مرکزی با رودخانه دائمی

منطقه بازرجان با مساحت ۲۶ هزار و ۹۷۷ هکتار از کمربندهای ارتفاعی متفاوتی برخوردار است که بخش غالب آن کوهستانی است که بلندین قله منطقه کوه توال با ارتفاع دو هزار و ۳۹۶ متر است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – منطقه از نظر وضعیت آبی غنی است و آبراهه‌های موجود در آن پس از به هم پیوستن، به قره‌چای می پیوندند. رودخانه قره‌چای از قسمت غربی وارد منطقه بازرجان می‌شود و بعد از عبور از داخل منطقه از سمت شمال‌شرقی خارج می‌شود.

بازرجان تنها منطقه تحت مدیریت استان است که دارای رودخانه دائمی است، همچنین ۴۰ چشمه در منطقه جاری است که ۲۹ چشمه آن آب دائمی دارند و این امر تنوع‌زیستی قابل توجهی را به همراه داشته است.

تعدادی روستا در حاشیه منطقه قرار دارند که فعالیت‌های ساکنین آنها باغداری کشاوری و دامداری است و متوسط بازندگی سالانه منطقه نیز ۲۷۴ میلی‌متر ثبت شده است.

مهندس کلاته معاون فنی حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی درخصوص تنوع‌زیستی منطقه به ایسنا گفت: در منطقه ۱۰۱ گونه گیاهی از ۳۱ تیره شناسایی شده است که شامل گیاهان علفی، بوته‌ای، درختی و درختچه‌ای است.

وی بیشترین تنوع گونه‌های گیاهی منطقه را متعلق به تیره مرکبیان و بعد از آن تیره شب‌بو و لگوم‌ها عنوان کرد و گفت: ۲۴ گونه گیاهی بومی هستند و مابقی ارزش حفاظتی و اکولوژیکی غذایی یا حفاظت از خاک را به عهده دارند که این تعداد هشت درصد گیاهان استان را در برمی‌گیرند.

کلاته با بیان اینکه از گیاهان منطقه می‌توان به انواع گرامینه‌ها، باریجه، درمنه، گون و … اشاره کرد، درخصوص حیات‌وحش و تنوع جانوری منطقه شکار ممنوع بازرجان گفت: این منطقه دارای ۲۸ گونه پستاندار شامل قوچ و میش، کل و بز، گرگ، گراز، کفتار، شنگ، سمور، کاراکال و … است.

وی عنوان کرد: حدود ۵۲ گونه پرنده در این منطقه زیست می‌کنند که می‌توان کبک، تیهو، عقاب، شاهین، دلیجه و انواعی از گنجشک‌سانان را نام برد. از خزندگان و دوزیستان منطقه نیز می‌توان به انواع لاک‌پشت، مار، آگاما، قورباغه نیز اشاره کرد.

معاون فنی محیط زیست استان با اشاره به وجود ۶ گونه ماهی در این منطقه زردک، سیاه‌ماهی، کپور معمولی، کاراس، سگ ماهی و ماهی گورخری در آب‌های منطقه را گونه‌های شناسایی شده منطقه عنوان کرد.

کلاته با بیان اینکه منطقه بازرجان در سال ۱۳۸۵ با وسعت بیش از ۲۶ هزار هکتار و مجددا در نیمه تیرماه سال ۹۲ به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شد، افزود: این منطقه توسط اداره حفاظت محیط زیست تفرش با استقرار دو پاسگاه کندج و بازرجان تحت مدیریت و حراست قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.