شاخص رد پای اکولوژیک در اراک چهار و نیم برابر کشور است

به گزارش مرکزی دیلی، ˈامیر انصاریˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رد پای اکولوژیک اثری است که انسان ها بر محیط گذاشته و نشانگر توسعه ناهمگون با محیط زیست و منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: رد پای اکولوژیک شاخصی بین المللی بر مبنای واحد هکتار است که ظرفیت زیستی هر منطقه بر حسب جمعیت را در میزان مصارف منابع غذایی، انرژی الکتریکی و فسیلی، تولید پسماند ، مصرف آب برای هر شهروند، خانواده و شهر ارزیابی می کند.

وی بیان کرد: براساس اطلاعات موجود شاخص رد پای اکولوژیک کشور هشت دهم در هکتار است درحالیکه این شاخص در اراک سه و ۹۹ دهم درهکتار محاسبه شده است.

مدیرکل حفاظت مجیط زیست استان مرکزی یادآور شد: این شاخص جای پای مصارف جمعیتی را نسبت به توان هر منطقه نشان می دهد و آمارهای موجود حاکی از آن است که شرایط اراک ازوضعیت عادی عبور کرده و مشکلات حاد آلایندگی منابع آب، خاک و هوای آن نیز ناشی از این معضل است.

انصاری ادامه داد: تدوین الگوهای استاندارد مصرف و اصلاح شیوه های زیستی و نهادینه کردن برنامه های مدیریت سبز گره گشای این معضل است و مدیران استانی باید در تصمیم سازیهای توسعه پایدار اولویت را بر ترمیم این شاخص بگذارند.

وی بیان کرد: در ارزیابی های ردپای اکولوژیک اراک تولید ضایعات و صرف منابع غذایی بر مبنای سهم سرزمینی و جمعیتی در وضعیت حاد قرار داشته که این مهم ضرورت تسریع در اصلاحات روش های کاشت، داشت و برداشت و اصلاح رفتارهای زیستی و پراکنش جمعیتی را می طلبد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: شاخص مذکور لزوم توجه تصمیم سازان منطقه ای به برنامه های توسعه پایدار را با ارزیابی شرایط فعلی دوچندان می کند و از سوی دیگر مسوولان دستگاههای اجرایی باید برنامه های کاهش مصرف و بهینه سازی استفاده انرژی، تولید کمتر پسماند، هدفمند کردن چرخه مصرف سوخت، جریان الکتریکی و آب را جدی بگیرند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.