ضرورت استفاده از پمپ و مخزن در ساختمان‌های استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، عبدالرضا خلیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهم نامه میان آبفا و شرکت نظام مهندسی اظهار کرد: به دنبال تفاهم نامه ای که بین شرکت آب و فاضلاب و سازمان نظام مهندسی استان مرکزی در سال ۱۳۹۰ درباره استاندارد سازی تاسیسات آب و فاضلاب اماکن مسکونی و تجاری منعقد شد که بر اساس آن واگذاری انشعاب آب و فاضلاب در شهر اراک منوط به تائید سازمان نظام مهندسی استان شده است.

وی افزود: در جلسه ای مشترک با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی و اعضاء هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی و کمیته اجرای آبفا استان مقرر شد از این پس این طرح در مراکز شهرستان ها و پس از آن در شهرهای کوچک استان نیز اجرایی شود.

مدیرعامل آبفا مرکزی تصریح کرد: بر اساس این طرح کلیه مالکان موظف به تهیه نقشه تاسیسات داخلی آب و فاضلاب ساختمان بر اساس ضوابط و دستور العمل های سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب هستند و در نهایت واگذاری انشعاب آب و فاضلاب به آنها منوط به تائیدیه سازمان نظام مهندسی استان می شود.

خلیلی با اشاره به مبحث۱۶ آئین نامه گفت: براساس مبحث ۱۶ آئین نامه مقررات ملی ساختمان اجرای شبکه های داخلی آبفای ساختمان با تائیدیه سازمان نظام مهندسی انجام می شود و واگذاری انشعاب آب و فاضلاب در شهرستان های مرکزی منوط به تائید سازمان نظام مهندسی است.

وی افزود: در صورت افزایش فشار برای آبرسانی به طبقات بالاتر اتفاقات شبکه های آبرسانی و در پی آن هدر رفت آب از ناحیه شکستگی های شبکه تا زمان رفع آن زیاد می شود و با هر بار باز و بسته نمودن شیرهای آب فشار آب زیاد، سبب اتلاف مقادیر قابل توجهی از آب می شود.

مدیرعامل آبفا مرکزی با اشاره به اینکه ذخیره سازی آب در مخزن های استفاده شده در منازل در مواقع بحران و یا اضطرار مانند وقوع زلزله و یا قطع آب به عنوان ذخایر استراتژیک اهمیت ویژه ای در تامین آب ساکنان منازل در این مواقع دارند تصریح کرد: نصب مخزن و پمپ حتما بایستی بعد از کنتور به ترتیب گفته شده انجام شود تا سایر شهروندان با کمبود فشار آب مواجه نشوند.

خلیلی از دیگر مزایای اجرای این طرح را جلوگیری از افت فشار آب به علت عدم اجرای صحیح شبکه داخلی آب  املاک و عدم استفاده از لوله و اتصالات نامرغوب دانست و گفت: در صورت  استفاده از لوله و  اتصالات مرغوب و شیرهای استاندارد و شیرهای اهرمی و در صورت توانایی مالی مشترکان شیرهای الکترونیکی علاوه بر جلوگیری از هدر روی آب، مشترکان نیز هزینه کمتری برای آب مصرفی پرداخت می کنند که این امر به اقتصاد خانوار و جامعه کمک می کند.

وی با تاکید بر اجرای صحیح  لوله کشی فاضلاب در منازل مسکونی و اماکن تجاری افزود: شبکه جمع آوری فاضلاب  شهری بر مبنای جمع آوری فاضلاب های خانگی طراحی شده و گنجایش آب باران را  ندارد ولی متاسفانه تعدادی از مشترکان آب باران را به شبکه جمع آوری فاضلاب هدایت می کنند که این موضوع در زمان بارندگی های شدید سبب پر شدن شبکه و پس زدگی فاضلاب به منازل می گردد.

مدیرعامل آبفا مرکزی خواستار رعایت این موضوع از سوی مشترکان شد و تصریح کرد: در صورت عدم رعایت موارد فوق در طراحی و اجرای اصولی شبکه داخلی فاضلاب منازل مسئولیت عواقب به وجود آمده بر عهده خود مشترک است و شرکت آب و فاضلاب درباره این امر هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

وی با اظهار امیدواری از انغقاد تفاهم نامه این شرکت و نظام مهندسی گفت: امیدواریم که با واگذاری نظارت بر نصب انشعابات آب و فاضلاب به طور کامل به سازمان نظام مهندسی، تعامل دو دستگاه در اجرای طرح های راهبردی این شرکت بیشتر گردد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.