احیاء نسخه تعزیه «کربلایی کاظم ساروقی» در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، اسماعیل مجللی، کارگردان و پژوهشگر تعزیه استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مجلس تعزیه کربلایی کاظم ساروقی از مفاخر استان توسط هنرمندان و پزوهشگرتعزیه احیاء و جهت اجرا آماده شد.

وی بیان کرد: این مجلس برگرفته شده از زندگی مرحوم کربلایی کاظم ساروقی است که بیش از چهل سال پیش از جهان رخت بربسته است.

مجللی اظهار کرد: مرحوم کربلایی کاظم ساروقی در سنین جوانی بدون اینکه از کمترین سواد خواندن و نوشتن بهره‌ای داشته باشد به طرز معجزه‌آسایی در محل امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق حافظ کل قرآن شد.

پژوهشگر تعزیه استان اظهار کرد: در این مجلس تعزیه دوران جوانی و کهنسالی و ماجرای حافظ قرآن‌ شدن کربلایی کاظم ساروقی توسط تنی از تعزیه خوانان استان به اجرا در می‌آید.

وی افزود: با توجه به اینکه کربلایی کاظم ساروقی تا حدود چهل سال پیش در قید حیات بودند؛ بنابراین متن این تعزیه چندان قدیمی نیست؛ ولی نام و تاریخ مشخصی از نویسنده و زمان اجرای آن وجود ندارد و دخل و تصرفی در این نسخه صورت گرفته و کار دراماتورژی آن توسط اسماعیل مجللی کارگردان و پژهشگر تعزیه استان به انجام رسیده است.

مجللی اظهار کرد: یکی از نکات نمایشی زیبایی که در این مجلس به کار رفته، این است که در آن دو مرحله زندگی جوانی و کهولت کربلایی کاظم به تصویر کشیده شده که توسط دو تعزیه‌خوان باید اجرا شود.

پژوهشگر تعزیه استان در پایان خاطرنشان کرد: این تعزیه به سرپرستی حسن مجللی، سرپرست هیئت تعزیه‌داران ائمه اطهار(ع) آماده اجراست و اقدامات لازم نیز با مسئولان استانی جهت اجرای آن صورت گرفته است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.