توزیع ۸۳۱هزار اصله نهال در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر دوشنبه در کنفرانس خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، افزود: در سال جاری در استان مرکزی توسط اداره کل منابع طبیعی حدود دو میلیون اصله نهال تولید شده که از این میزان ۸۳۱ هزار قابل توزیع در هفته منابع طبیعی است.

وی با اشاره به اجرای طرح کاهش آلودگی هوای شهر اراک، ابراز کرد: با توجه به اینکه طرح کاهش آلودگی هوای شهر اراک از مصوبات سال ۸۶ بشمار می رود، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی توزیع اصله های نهال در این استان را با اولویت تکمیل این طرح قرار داده است.

یوسفی ادامه داد: طبق جلسات برگزار شده در این راستا مقرر شده به تعداد چاله های درختی که شهرداری اراک در هفته منابع طبیعی ایجاد می نماید اصله های نهال برای کاشت در اختیار این نهاد قرار گیرد تا هر چه سریعتر طرح کاهش آلودگی هوای شهر اراک محقق شود.

وی اضافه کرد: طبق این جلسات و همانگی های به عمل آمده مقرر شده در صورت همکاری شهرداری تعداد ۴۳۱ هزار اصله نهال برای کاشت در هفته منابع طبیعی در اختیار شهرداری اراک قرار گیرد.

یوسفی با تاکید بر توانایی و آمادگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای شهر اراک، اظهار کرد: این اداره کل آمادگی و توانایی لازم را برای کاشت درخت و اجرای طرح کاهش آلودگی هوای شهر اراک دارد اما علت عدم اجرای این طرح در دولت گذشته عدم تامین اعتبار، زمین و آب برای اجرای این پروژه بوده است.

کاشت درخت مطابق با سازگاری اقلیمی و کاهش آلودگی هوا

این مقام مسئول بیان داشت: برای تولید و کاشت نهال در هر منطقه ای باید دو آیتم سازگاری اقلیمی و کاهش آلودگی هوا رعایت شود که تولید و توزیع نهال در استان مرکزی نیز با در نظر گرفتن این دو آیتم صورت می گیرد و گونه های تولید شده در این استان گونه هایی هستند که ضمن سازگاری اقلیمی با شرایط آب و هوایی استان مرکزی در کاهش آلودگی هوای شهر اراک نیز تاثیرگذار است.

یوسفی با اشاره به موافقت نامه های این اداره کل در استان مرکزی، گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی دارای ۲۱ موافقت نامه شامل ۱۱ موافقت نامه استانی، ۹ موافقت نامه ملی و یک موافقت نامه بین المللی است.

پروژه های اداره کل منابع طبیعی نمی توانند چشم انتظار تامین اعتبار باشند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در ادامه سخنان خویش سه خصلت عمده پروژه های اداره کل منابع طبیعی را عنوان و ابراز کرد: پروژه های این اداره کل دارای سه ویژگی حاکمیتی، بیولوژیکی و عمرانی هستند که برای اجرا نمی توانند چشم انتظار تامین اعتبار باشند.

وی افزود: این پروژه ها همچون اجرای بند های خاکی و آبخیزداری در صورت عدم تامین اعتبار برای اجرا به سال های بعدی موکول می شوند.

یوسفی در خصوص ویژگی حاکمیتی این پروژه ها نیز توضیح داد: پروژه های اداره کل منابع طبیعی از این لحاظ حاکمیتی هستند که این اداره کل موظف است هر ساله طبق قانون مدیریت خدمات کشوری حاکمیت دولت را در پروژه هایش داشته باشد و پروژه هایی همچون صدور پروانه چرای دام را اجرایی نماید.

وی همچنین در توضیح ویژگی بیولوژیکی این پروژه ها گفت: بیولوژیکی به معنای سر و کار داشتن با طبیعت زنده است و بنابراین قسمتی از پروژه ها همچون تولید نهال باید به صورت بیولوژیکی مدیریت شوند.

این مقام مسئول تعداد پروژه های این اداره کل را در سال ۱۴۵ پروژه اعلام و اظهار کرد: از این تعداد ۱۴۳ پروژه حاکمیتی و ۲ پروژه نیز غیر حاکمیتی هستند.

“منابع طبیعی با مردم ، برای مردم” شعار هفته منابع طبیعی امسال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اعلام اینکه هفته منابع طبیعی از ۱۵ لغایت ۲۱ اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی نیز آغاز می شود، اظهار داشت: این هفته با شعار ” منابع طبیعی با مردم، برای مردم” آغاز می شود که همچون سال های گذشته برنامه های خاصی نیز در طول هفته منابع طبیعی از سوی این اداره کل اجرایی خواهد شد.

یوسفی با اعلام روز شمار هفته منابع طبیعی ابراز کرد: اولین روز از هفته منابع طبیعی با شعار منابع طبیعی و جشن درختکاری آغاز خواهد شد که برگزاری مراسم جشن درختکاری در مراکز دهستان ها، روستاها و استان از جمله برنامه های تدوین شده برای این روز بشمار می رود.

وی ادامه داد: منابع طبیعی، سنت الهی و سیره معصومین(ع) دومین روز از این هفته نامگذاری شده است که در این روز توزیع نهال در بین مردم در قالب طرح نهضت سبز صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول منابع طبیعی، بسیج سازندگی، طبیعت گردی و همیاران طبیعت را نام سومین روز از هفته منابع طبیعی عنوان و بیان کرد: سخنرانی کارشناسان در مدارس سطح شهرستان و برگزاری مسابقه در بین آنها از جمله برنامه های پیش بینی شده برای این روز تلقی می شود.

یوسفی ادامه داد: چهارمین روز از این هفته با عنوان منابع طبیعی، جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی نامگذاری شده است که استفاده از توان و پتانسیل دهیاران، شوراهای اسلامی و سازمان های غیردولتی در هفته منابع طبیعی برنامه تدوین شده برای این روز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی منابع طبیعی، آموزش و پژوهش و تحقیقات را نام پنجمین روز از هفته منابع طبیعی اعلام و ابراز کرد: هماهنگی در خصوص افتتاح و یا بازدید فرماندار، مردم و مسئولان شهرستان ها از پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری از جمله برنامه های در نظرگرفته شده برای این روز بشمار می رود.

وی منابع طبیعی، رسانه و ارتقا فرهنگی را نام ششمین روز از هفته منابع طبیعی عنوان و اظهار کرد: تاسیس باشگاه خبرنگاران منابع طبیعی برای اولین بار در کشور و در استان مرکزی و افتتاح این باشگاه از برنامه های ویژه این روز تلقی می شود.

یوسفی تصریح کرد: آخرین روز از این هفته با نام قانون و حفاظت پایدار نامگذاری شده است.

وی یادآور شد: سخنرانی مسئولین قبل از خطبه های نماز جمعه، کاشت نهال توسط ائمه جمعه، برگزاری مسابقه دوچرخه سواری و تهیه و توزیع بروشور از دیگر برنامه های تدوین شده برای اجرا در این هفته بشمار می رود.

مقابله با بیانزایی و تثبیت شن های روان از محورهای کار اداره کل منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی مقابله با بیابانزایی و تثبیت شن های روان را از محورهای کار این اداره کل اعلام و ابراز کرد: بارزترین مصداق این کار کویر میقان است و در این طرح باید بالغ بر ۵۰هزار هکتار اراضی کویری تحت مدیریت این اداره کل قرار بگیرند تا مردم روستاهای اطراف به لحاظ تثبیت شن های روان برای زندگی در این مناطق از امنیت لازم برخوردار باشند.

یوسفی بهبود و اصلاح مراتع را از دیگر محورهای کار این اداره کل بیان و اظهار کرد: برای اجرای این طرح بالغ بر ۸۰۰هزار هکتار طرح مرتعداری همچون احداث آب شرب برای دام ها و صدور مجوز پروانه چرای دام با مشارکت مردم و مجریان طرح در سطح استان مرکزی در حال اجرا است.

وی جنگلکاری و توسعه فضاهای سبز را از دیگر محورهای کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برشمرد و بیان داشت: این اداره کل در سطح استان مرکزی تلاش های بسیاری را برای توسعه فضاهای سبز و جنگلکاری صورت داده است که از آن جمله می توان به مراقبت از ۳۰۵ هکتار ذخیره گاه جنگلی در استان و حفظ و امنیت آن، مدیریت ۱۰۰۰هکتار پارک های جنگلی در استان و غیره اشاره کرد.

فرهنگ سازی برای توجه مردم به حفظ محیط زیست ضروری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با تاکید بر توجه بیشتر مردم به حفظ و مراقبت از محیط زیست، گفت: مراقبت از محیط زیست به عنوان سرمایه ای ملی برای مردم نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است.

یوسفی ادامه داد: جلب مشارکت های مردم برای حفظ محیط زیست و انتقال این گنجینه به نسل های بعد با همکاری مردم و ترویج فرهنگ مراقبت از محیط زیست محقق خواهد شد.

وی یادآور شد: منابع طبیعی جزئی از حیات بشریت است که برای ادامه ی بقا نیازمند مراقبت بیش از پیش انسان ها از آن است.

افزایش تولید مراتع از اهداف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: افزایش تولید مراتع در راستای بهره برداری بیشتر بهره برداران از اهداف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بشمار می رود.

یوسفی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۷هزار خانوار از عرصه های منابع طبیعی در سطح استان مرکزی استفاده می کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در صورت ملاحظه افراد زمین خوار با این اداره کل همکاری لازم را داشته باشند، گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی حساب زمین خواران و متخلفان را از بهره برداران جدا می داند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و تجاوز با این افراد برخورد خواهد کرد.

۹۱۴ هکتار از اراضی استان مرکزی در سال جاری خلع ید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در سال جاری ۹۱۴ هکتار از اراضی استان مرکزی معادل ۱۵میلیارد ریال از دست متصرفان خلع ید و به بیت المال بازگردانده شده است.

یوسفی افزود: از سال ۸۵ تاکنون ۱۷ هزار و ۱۳۶ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان مرکزی خلع ید شده است.

وی حفظ منابع طبیعی را از نیازهای بقای بشریت دانست و ابراز کرد: یکی از علل مخالفت این اداره کل برای صدور مجور اکتشاف معدن، قطع گونه گون است که به لحاظ زیست محیطی تاثیر بسیاری را بر روی محیط زیست دارد.

این مقام مسئول با تاکید بیشتر بر روی فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست گفت: گون از گونه های بسیار با اهمیت برای محیط زیست در استان مرکزی است که باید برای مراقبت از آن فرهنگ سازی صورت گیرد.

طرح ۲۰۰۰هکتار جنگلکاری در محدوده چپلقی قابل اجرا است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طرح احداث ۲۰۰۰هکتار جنگلکاری در محدوده چپلقی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی قابل اجرا است.

یوسفی افزود: در صورت تامین اعتبار و آب و با توجه به اینکه برای اجرای این طرح زمین آماده است این اداره کل آمادگی احداث این طرح را طی سال های آتی دارد.

وی اظهار کرد: مقرر شده است از امسال این طرح متناسب با اعتبارات دریافتی و با کمک صنایع در کنار صنایع آلاینده که مسیر ورود آلایندگی ها به شهر اراک هستند اجرایی شود که در صورت اجرای کامل این طرح به اندازه صد سال گذشته در شهر اراک جنگلکاری صورت خواهد گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.