ابتکار هنرمند اراکی بر روی تار و پودهای ظریف

به گزارش مکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، کیمیا رفیعی متولد ۱۳۶۹ و دانش آموخته رشته طراحی پارچه از دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان است. اینطور که خود می گوید از کودکی عاشق رنگ و نقاشی بوده و بعد از آموزش در نزد استاد نقاشی و آموختن مقدمات نقاشی چون آشنایی رنگ ها و دیگر مراحل مختلفش در هنرستان گرافیک را ادامه داده و بعد برای تحصیل در دانشگاه نیز هنر را انتخاب کرده است.

در این نمایشگاه ۴۰ اثر  از این هنرمند جوان که بخش اعظمش مربوط به دوران دانشجویی اش است به نمایش گذاشته شده است.

شش مجموعه کار الهام گرفته از نقوش خراسانی و ترکمنی، چاپ سیلک روی پارچه از جمله مانتو و تی شرت، نقاشی روی چوب با اسفاده از گواش، نقاشی روی پارچه ساتن، طراحی انواع رومیزی و روسری با استفاده از چاپ باتیک و نقاشی با دست روی پارچه از جمله مواردی است که در این نمایشگاه می توان دید.

در تمام آثار رد و اثر هنرمندانه این جوان دیده می شود چه آنجا که از قلم مو استفاده شده چه آنجا که از مُهرهای چوبی و چه آنجا که از انواع شابلون و هنرمند سعی کرده خلاقیت و نگاهِ خود را در تمامی آثار ارائه دهد نه اینکه از طرح های کپی و از قبل استفاده کند.

در دنیای نقاشی برای خود خلوتی دنج ساخته ام

کیمیا رفیعی می گوید: نقاشی برای من دنیایی پر از آرامش و زیبایی است من در دنیای نقاشی برای خود خلوتی دنج ساخته ام که در مواقع اضطراب و دلتنگی به آن پناه می برم.

او دلیل ادامه تحصیل در رشته طراحی روی پارچه را اینطور عنوان می کند: رشته طراحی روی پارچه نسبت به سایر رشته ها چون گرافیک و تصویرسازی رشته جدیدتری است.

رفیعی معتقد است که گرایش به چون تصویرسازی و گرافیک خیلی بیشتر است و اضافه می کند: به نظرم این گرایش اینقدر زیاد بوده که دیگر چنین رشته هایی از دانشجو و دانش آموخته اشباع شده است.

وی ادامه می دهد: البته رشته طراحی روی پارچه علاوه بر جنبه هنری بازار کار بهتری نسبت به رشته های دیگر دارد. در دنیای طراحی پارچه دنیای جدیدتر فراروی آدم باز می کند، این هنر قابلیت انتقال بر روی هرچیزی را دارد از پارچه گرفته تا پلاستیک.

علاقه به نقاشی روی پارچه از  چاپ بسیار بیشتر است

رفیعی که هم به نقاشی و  هم انواع چاپ چون سیلک و باتیک بر روی پارچه مشغول است، می گوید: برای من علاقه به نقاشی روی پارچه از  چاپ بسیار بیشتر است هرچند که در چاپ  نیز فرصت برای خلاقیت و ایجاد دنیای ذهنی و هنری فراهم است، اما نقاشی به طور خاص لذت دیگری دارد.

وی که ادامه می دهد: نقاشی معمولا روی پارچه های ظریف ابریشمی صورت می گیرد و من ابتدا طرح را روی پارچه منتقل می کنم و بعد شروع به طراحی می کنم.

وی چاپ سیلک را یکی از انواع روش های طراحی روی پارچه می داند و اضافه می کند: چاپ سیلک می تواند از طریق کارگاه های بزرگ و یا با تجهیز یک کارگاه کوچک توسط فرد انجام و طرح ها و سفارش ها شکل بگیرد.

این هنرمند اراکی در خصوص مراحل چاپ سیلک می گوید: اول باید طرح مورد نظر را با برنامه کورول در کامپیوتر طراحی  کرد و سپس آن را بر روی کاغذ کالک پرینت گرفت.

رفیعی ادامه می دهد: در مرحله بعد مواد حساس را در جای تاریک روی شابلون می کشیم بطوری که یک لایه نازک از موادحساس روی توری شابلون قرار گیرد.

چاپ کَلاقه‌ای یا باتیک یکی دیگر از روش های چاپ

این هنرمند جوان توضیح می دهد: سپس طرح و شابلون را در اتاق تاریک توسط میز نور نوردهی می کنیم پس از ۳ تا ۵ دقیقه طرح روی شابلون منتقل میشود که با شستشوی شابلون با فشار آب، شابلون آماده کار می شود و در قسمتهایی که طرح و نوشته بوده مواد حساس پاک می شود.

وی می گوید: سپس شابلون را روی سطح صاف مورد نظر قرار داده وبا اسکوجی(کاردک) بر روی آن رنگ کشیده تا طرح بر روی سطح صاف مورد نظر منتقل شود.

او تاکید می کند: این نوع چاپ بر روی پارچه های نخی و پنبه ای بهتر انجام می شود.

رفیعی که بخشی از کارهای نمایشگاهش مربوط به چاپ باتیک است، می افزاید: چاپ کَلاقه‌ای یا باتیک یکی دیگر از روش های چاپ بر روی پارچه است.

وی ادامه می دهد: در این روش کلیه طرحها و رنگها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود. تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود.

رفیعی اضافه می کند: در این چاپ از مُهر استفاده می شود یعنی اینکه طبق طرح و به تفکیک رنگ مهرهای چوبی ساخته می شود. این مهرها را باید از چوب نرم ساخت، مهرها را آغشته به پارافین داغ کرده روی پارچه می زنیم و بعد از اینکار رنگرزی می کنیم پارچه در قسمت هایی که مهر دارد رنگ نمی شود و طرح در آن ایجاد می شود.

در این نمایشگاه مجموعه از نقاشی پارچه روی ساتن دارد که ابتکاری است

این هنرمند اراکی در این نمایشگاه مجموعه از نقاشی پارچه روی ساتن دارد که ابتکاری است، او می گوید: در این روش که در حوزه چاپ باتیک قرار می گیرد از گره به جای پارافین استفاده کردم انواع گره ها را بر روی پارچه زدم و پارچه را رنگ گرزی کردم بخش هایی که گره داشت رنگ نشد و در پارچه  طرح ایجاد شد.

رفیعی در طرح های خود از نقوش اسلیمی و نگارگری استفاده بیشتری دارد و معتقد است: خطوط منحنی آرامشی دارد که در خطوط صاف و خشک دیده نمی شود ، انتقال عشق در آثارم و استفاده از رنگ هایی تند و قرمز برای من جذاب تر است.

او که اولین نمایشگاه انفرادیش را تجربه می کند، ادامه می دهد: هدف اصلی من از برگزاری این نمایشگاه معرفی این هنر و دریافت بازتاب آن از سوی مخاطبان بود.

قطعا اراک نمی تواند به بازار این رشته را گرم کند

رفیعی می گوید: من به دنبال ارزیابی برای مرحله ای هستم تا شرایط کار را به صورت جدی تر دنبال کنم خوشبختانه استقبال خوب بوده و برخی نیز  به من سفارش کار داده اند.

وی اضافه می کند: البته خیلی از بازدیدکنندگان وقتی قیمت لباس را می شنوند می گویند بالاست در حالی که با قیمت لباس های معمولی در بازار که با دستگاه چاپ شده اند نه با زحمت دست، تفاوت چندانی ندارد.

رفیعی معتقد است: قطعا اراک نمی تواند به اندازه شهرهای بزرگی چون تهران و شهرهایی که صنایع نساجی قوی دارند چون اصفهان بازار این رشته را گرم کند.

وی با بیان اینکه هزینه اولیه تهیه وسایل و رنگ ها بالاست امیدوار است بتواند با حمایت خانواده اش کارگاه خود را تجهیز کند و به انجام این کار به طور حرفه ای و در دایره وسیع تری بپردازد.

نمایشگاه نقاشی و چاپ سیلک کیمیا رفیعی از ۲۴ آغاز و  تا ۲۶ دی ماه در فرهنگسرای آئینه اراک برای بازدید علاقمندان برپاست.

….

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.