پخش دو تن و۶۵۰ کیلوگرم آذوقه در زیستگاههای حیات وحش استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، «مهرداد حاج حسینی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اثر بارش برف سنگین در هفته گذشته و پوشش کامل سطح زیستگاهها با یخ و برف، پرندگان و وحوش گرسنه ماندند و زمین گیر شدند.

وی توضیح داد: یکی از حامیان حیات وحش استان مرکزی به نام «مجید ایزدی»در اقدامی کم نظیر یک تن دانه به محیط زیست استان اهدا کرد و با همیاری تشکلهای زیست محیطی در دو روز اخیر این دانه ها در چهار نقطه تالاب میقان اراک پخش شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: ۸۵۰ کیلوگرم دانه نیز توسط جهاد کشاورزی استان مرکزی تامین شده که به مرور زمان تا زمانی که شرایط یخبندان و برف ادامه داشته باشد برای پرندگان گرفتار در برف ریخته می شود.

حاج حسینی اظهار کرد: هرساله در فصل پاییز بیش از ۱۲ هزار قطعه درنای خاکستری به تالاب میقان اراک مهاجرت می کنند و با بارش نخستین برف سنگین به سمت مناطق جنوبی و گرمسیری پر می گشایند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل تاخیر سرما و بارش برف بیش از پنج هزار قطعه درنای خاکستری به اشتباه افتاده و مهاجرت نکردند و بروز یخبندان و بارش سنگین برف به صورت ناگهانی آنها را عافلگیر کرد.

این مسوول اضافه کرد: در هفته جاری حدود ۸۰ قطعه درنا و انواع مرغابی از گرسنگی و سرمای ۲۲ درجه زیر صفر در تالاب میقان تلف شدند و به محض دانه پاشی در تالاب این پرندگان بر آذوقه ها هجوم آوردند.

حاج حسینی از حساسیت مردم اراک و حضور پرتعداد آنها در تالاب برای آذوقه رسانی به پرندگان تشکر کرد و این امر را ناشی از فرهنگ بالای زیست محیطی مردم این شهر دانست.

وی عنوان کرد: با توجه به تلفات جمعی پرندگان در تالاب میقان در هماهنگی با دامپزشکی استان مرکزی آزمایشهای ویژه برای اطمینان از نبود زمینه بیماری آنفلوآنزای پرندگان در منطقه نیز انجام شده است.

حاج حسینی یادآور شد:وحوش زیستگاه هفتاد قله اراک نیز در هفته جاری با کمبود شدید منابع غذایی مواجه بودند که در چندین مرحله حدود یک تن علوفه بسته بندی شده (یونجه) با کمک محیط بانان و دوستداران محیط زیست در این زیستگاه توزیع شده است.

وی از همکاری تنگاتنگ مردم در منطقه شکار ممنوع خرقان ساوه برای آذوقه رسانی دستی به وحوش و پرندگان این منطقه در روزهای اخیر خبر داد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.