موزه ‘حسن پور’ اراک مجموعه ای از چیره دستی هنرمندان استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، براساس تحقیقات موجود این موزه تاریخی در دوره احمد شاه قاجار توسط ‘حاج علی مشیری’ از تاجران و بازرگانان فرش سلطان آباد بنا شده که در ابتدا به عنوان محل شرکت فرش و بعدها به عنوان مدرسه ای با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافت.

این بنا در سال ۱۳۷۴ توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وراث حسن پور خریداری و در سال ۱۳۷۷ نیز به شماره ۱۹۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی افتتاح شد.

این خانه در بافت تاریخی اراک و مجموعه بازار در گذار سپهداری به فاصله پنج متری از گذر اصلی مجموعه بازار واقع شده، به طوری که از منزل مذکور می توان به مدرسه قدیمی سپهداری و حمام تاریخی چهارسوق و سایر نقاط بازار دسترسی پیدا کرد.

موزه حسن پور، همچون بناهای اولیه مسکونی شهر سلطان آباد، درون گرا با یک حیاط مرکزی و در سه جهت شرق، غرب و شمال دارای اتاق هایی به سمت حیاط است.

این بنا در زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده و طبقه همکف دارای اتاق هایی زمستان نشین و در طبقه اول شاه نشین و تابستان نشین قرار دارد.

سازه اصلی بنا خشتی و پی ها از جنس سنگ بزرگ و دوغاب گل و آهک بوده و نماسازی بنا نیز با استفاده از آجر و کاشی تزئین شده است.

سراسر قسمت اعیان نشین از طریق درها و گذرگاه ها به یکدیگر راه دارند، کف حیاط حدود یک و نیم متر از کف خیابان پایین تر و اتاق ها نور لازم را از حیاط می گیرند.

به منظور خارج کردن دوده و آلودگی هوای داخل ناشی از چراغ های نفتی و غیره، در بام بنا راه های خارج به طرف پشت بام در نظر گرفته شده که به آنها (موش رو) گویند و عاملی برای تنفس و رفع رطوبت هم محسوب می شده اند.

تالار ‘خط و خطاطی’، ‘سفال، شیشه و سرامیک’، ‘فرش و گلیم’، ‘فلز و آثار حجمی’، ‘تالار چوب’ و ‘منسوجات’ از بخش های دیدنی و جذاب این موزه است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.