افزایش آمار طلاق زنگ خطری برای استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، بی تجربگی، کاهش آستانه صبر جوانان، بالا رفتن سطح توقعات، عدم شناخت زوجین از یکدیگر و دهها عامل دیگر را می توان در حجم بالای پدیده شوم و منفورترین حلال خدا، در استان مرکزی مؤثر دانست.

از پیدایش سطح گسترده مشکلات اقتصادی و اجتماعی بواسطه رواج طلاق در جامعه که چشم بپوشیم آنچه در لابه لای ورق های این پرونده ها آزارت می دهد نگاه پرغصه و سردرگم کودکانی است که قربانیان اصلی دادخواست های طلاق هستند.

کودکانی که مهر طلاق بر صفحه شناسنامه پدران و مادران آنها زندگیشان را از مسیر اصلی خود خارج کرده و چه بسا به بیراه می کشاند.

علی کودک ۴ ساله ای است که صورت خواب آلودش و ظاهر ژولیده اش خبر از شروع یک روز بسیار بد را برای او می دهد روزی که نمی داند در پایانش او سهم پدرش است یا مادر؟

وقتی از مادرش که ۲۵ سال بیشتر ندارد درباره آینده فرزندش می پرسم نگاه پر از خشمش را بر پرونده قطوری که در دست دارد می اندازد و می گوید “من چه خیری در این زندگی دیدم که این بخواهد بیند.”

وقتی آتش اعتیاد دامن زندگی را می گیرد

علی که معنای حرفهای بی منطق مادر را نمی تواند به خوبی درک کند با نگاه ملتمسانه ای خواستار رفتن به خانه می شود. خواسته ای که در لوای خشم مادر بهتر است به فراموشی سپرده شود.

زهرا س می گوید: وقتی آتش اعتیاد دامن زندگیت را می گیرد رهایی از این آتش همه آرزویت می شود آرزویی که باید بهای سنگینی را بابت آن بپردازی.

پرونده های طلاق این روزها رنگ و بوی دیگری هم گرفته اند پرونده هایی که نه از اهریمن اعتیاد در آنها رد پایی است نه از مشکلات اقتصادی و … پرونده هایی که به قول داود جوان ۳۵ ساله بوی طمع را می دهند.

داود خ که به گفته خودش کمتر از یک ماه زیر یک سقف با همسرش زندگی کرده می گوید: زندگی مشترک من و همسرم به دو ماه نکشید که به یکباره با دادخواست طلاق از سوی همسرم روبرو شدم دادخواستی که طی آن همسرم مهریه خود را که یک هزار و سیصد سکه طلا بود به اجرا گذاشت.

داود افزود: در قدیم می گفتند دختران مهریه بالا داشته باشند تا زندگی اآها بیمه شود و همسرانشان جرات نکنند نام طلاق را بر زبان بیاورند اما این روزها برخی دختران به پشتوانه مهریه های بالای خود بدون هیچگونه واهمه ای از عنوان طلاق به راحتی راهی دادگاه های خانواده می شوند.

” لیلا ک” دیگر متقاضی طلاق در دادگاه خانواده اراک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر مشکلات اقتصادی و بیکاری همسرش را عامل اقدامش برای طلاق دانسته و معتقد است اگر همسرم از کار بیکار نمی شد و برای پرداخت اقساط و بدهی هایش راهی زندان نمی شد امروز من پایم به دادگاه باز نمی شد.

افزایش بیش از ۷ درصدی طلاق در استان مرکزی

بحث افزایش طلاق و آمار این بخش در استان مرکزی از ابتدای سال جاری اگر آرام و بی سر و صدا و گاه در گوشی زمزمه می شد اما وقتی مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در مصاحبه خود این آمار را رسما اعلام کرد، افزایش ۷.۱۰ درصدی آمار طلاق برای اذهان عمومی کمی سخت بود.

مهدچقایی در گفتگو با خبرنگار مهر  گفت: در هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه قبل در بحث ازدواج استان مرکزی با ۱.۹ درصد کاهش و در بحث طلاق نیز با ۷.۱۰ درصد افزایش مواجه بوده است.

وی همچنین از افزایش سن ازدواج در استان مرکزی خبر داده و افزوده است: در استان مرکزی سن ازدواج به ۲۸ سال افزایش و سن طلاق نیز به ۲۵ تا ۲۹ سال کاهش یافته است.

آنچه در این مصاحبه باعث نگرانی بیشتر می شد وقوع طلاق ها در سال اول زندگی زوجین بود آماری که زنگ خطر بزرگی را برای مسئولان فرهنگی و اجتماعی استان به صدا در آورد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی همچنین اعلام کرده است: در هشت ماهه اول امسال دو هزار و۳۲۷ واقعه طلاق و ۱۰ هزار و ۴۶۷ مورد ازدواج در این استان به ثبت رسیده که این آمار به ترتیب در مدت مشابه سال قبل ثبت ۲ هزار و ۱۰۲ و ۱۱ هزار و ۵۱۹ مورد بوده است.

طلاق معضل قاطع استان مرکزی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از طلاق به عنوان معضل قاطع استان یاد کرد و افزود: چاره اندیشی پیرامون حل این معضل باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حجت الاسلام صفر قربانپور افزود: افزایش آمار طلاق در استان مرکزی زنگ خطر بزرگی برای مدیران دستگاه های اجرایی فرهنگی است و بر مدیران این بخش است تا با افزایش برنامه های فرهنگی خود در جامعه مانع از وقوع این حادثه تلخ در جامعه شوند.

وی ادامه داد: باید با ترویج آموزه های قرآنی و تشریح سفارشات ائمه در باره زبونی امر طلاق در جامعه از وقوع این امر در جامعه بکاهیم.

وضعیت طلاق در استان نگران کننده است

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی نیز با اشاره به وضعیت نگران کننده طلاق در استان مرکزی گفت: چاره اندیشی پیرامون این امر باید در دستور کار همه مسئولین استان قرار بگیرد.

شکرالله حسن بیگی ادامه داد: نگرانی در خصوص افزایش آمار طلاق در استان مرکزی موجب شد تا این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و مقرر شود کارگروه اجتماعی استان موضوع را به جد مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: استاندار مرکزی و معاون برنامه ریزی استاندار نیز با درک حساسیت موضوع طلاق توجه به این مسئله را علیرغم تمام مشکلات اقتصادی پیش رو در دستور کار قرار داده اند.

تجربه موفق طرح کاهش طلاق در شهر اراک در تمامی شهرستان ها اجرایی شود

فرماندار شهرستان اراک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاه به تجربه موفق اجرای طرح کاهش طلاق در این شهرستان گفت: با اجرای طرح کاهش طلاق در شهرستان اراک که با همکاری دستگاه هایی چون بهزیستی، دادگستری کل استان، فرمانداری و … اجرا شد آمار طلاق در این شهرستان به طور چشمگیری کاه یافت.

پورقاسمیان افزود: با اجرای طرح کاهش طلاق در شهرستان اراک نه تنها افزایش ۳۵ درصدی که طلاق در برخی از شهرستان های استان داشته شاهد نبودیم بلکه آمار طلاق این شهرستان کاهش نیز داشت.

وی با بیان این که بخش قابل توجهی از معضلات اجتماعی جامعه ریشه در طلاق دارد گفت: باید با اجرای برنامه های پیشگیرانه مانع از وقوع طلاق که سرمنشا تمامی معضلات اجتماعی است شویم.

فرماندار اراک تاکید کرد: باید با بکارگیری تمام امکانات در اختیار مانع از افزایش امار طلاق در استان شویم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.