جاذبه های تاریخی و طبیعی نراق پذیرای میهمانان نوروزی است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، سه طرف شهر نراق را کوه پوشانده و به همین سبب دارای آب و هوای کوهستانی و دلپذیر و نیز تفرجگاه مناسبی برای مسافران است.

نراق بناهای تاریخی بسیار دارد، بنای ‘مسجد جامع’ یکی از آنهاست که در سال ۱۲۴۳ قمری و در زمان فتحعلی‌شاه قاجار توسط حاج علی محمد نراقی یکی از تجار متدین این شهر در مرکز بافت قدیمی این شهر ساخته شد.

سبک معماری این مسجد متعلق به دوران قاجار است و از نظر معماری شباهت بسیاری به مسجد آقابزرگ کاشان دارد، این بنا در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

‘آب انبارهای’ شهر نراق یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار در شهر نراق می باشد که بدلیل نزدیکی به هنر معماری کاشان، از اصالت خاصی برخوردار است.

نراق از سه محله تشکیل شده که هر کدام داری مرکزیت خاص و منحصر به فرد خود است و در این مراکز مسجد، حسینیه، حمام و دارای آب انبار مجزاست.

درحال حاضر آب انبار هر سه محله شهر نراق در یائین، بالا و بازار پابرجاست و اکنون آب انبار محله بالا آبگیری و مردم از آب بسیار خنک و گوارای آن در ایام تابستان بهره می جویند.

‘بازار شمس السلطنه’ از دیگر جاذبه های تاریخی این شهر است، مجموعه بازار و کاروانسرا زیباترین آثار معماری عصر قاجاریه محسوب می شود.

این بازار بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت در سالهای گذشته این شهر است که بدلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و بلحاظ قرار گرفتن در مسیر شهرهای بزرگی چون کاشان، اصفهان، اراک و همدان در گذشته یکی از کانون های تجارت در منطقه به حساب می آمده است.

قدمت این جاذبه گردشگری و تاریخی بیش از ۱۵۰ سال است و در مجموعه بازار و کاروانسرا، زیباترین آثار معماری عصر قاجار به چشم می خورد و درب های گره کاری شده مجموعه تاجرسرا که از زیباترین قسمت های این بخش است، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

مجموعه کاروانسرا از دو طبقه تشکیل شده، طبقه اول محل نگهداری چارپایان و طبقه فوقانی به استراحتگاه تجار اختصاص داشته است.

‘میل’در نراق که قدمت آن به احتمال زیاد به دوره صفویه می رسد، قطر آن شش متر و ۲۰ سانتیمتر و ارتفاع آن هفت متر و نیم است، از آنجا که در زمان صفویه و قاجاریه کاشان و نراق دارای رونق فراوانی بودند، احتمال می‌رود این میل در دوره صفویه و یا قاجاریه برای راهنمایی کاروانیان ساخته شده باشد.

ورود به این میل از جنوب از طریق راهی به عرض ۸۰ سانتیمتر با سقفی طاقی شکل با چند پله به داخل امکان پذیر است، در قسمت بالای ورودی، نورگیری وجود دارد و بالای آن نیز نورگیر دیگری تعبیه شده که احتمال می‌رود این میل دو طبقه بوده است.

قطر داخلی این میل در پایین سه متر و در بالا یک متر است و ضخامت دیوارها نیز از پایین به بالا کم می‌شود و قسمت داخلی آن با گچ اندود شده است.

این میل به صورت مخروطی شکل با مصالحی چون سنگ و ملاط ساروج و در داخل از گچ ساخته شده است.

میل نراق در نقطه‌ای قرار دارد که بر تمامی دشت و کوه‌های اطراف اشراف دارد، به طوری که از شرق به منطقه مشهد اردهال، از غرب به شهر نراق و از شمال غرب به بخشی از جاسب مسلط است.

میل نراق در سال ۱۳۸۱ از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره ۶۹۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

‘بقعه امامزاده یحیی’ و ‘امامزاده سلیمان’ که از فرزندان امام علی (ع) به شمار می‌روند و ساختمان و بقعه امامزاده ‘زبیده خاتون’ که دختر امام جواد (ع) است و نیز بنای ساختمان و بقعه امامزاده ‘سلطان علی’ که فرزند امام محمدباقر (ع) می‌باشدف از دیگر اثار و انبیه های زیبا و منحصر به فرد این شهر است.

دره ‘آبشتا’ یا آبشار گیسو در سه کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتدا کوه ‘اُل’ قرار دارد و در انتهای این دره، آبشار فصلی زیبایی وجود دارد که به علت رویش گیاه پرسیاوش، در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند و ارتفاعات این دره محلی مناسب برای صخره نوردی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.