شناسایی عوامل دخیل در ارتقای‌ احساس امنیت اجتماعی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، سردار عزیزالله ملکی در حاشیه دیدار مردمی، بهره جستن از سرمایه‌های اجتماعی را مولفه‌ای اثربخش در ارتقای احساس امنیت اجتماعی خواند.

 وی  بیان داشت: شرط ایجاد یک جامعه سالم، اعتماد اجتماعی متقابل بین اعضا،‌ مردم و مسئولان است که در نیروی انتظامی با توجه به نوع مبادلات و روابط اجتماعی، ‌اعتماد؛ بستری در روان‌سازی چرخه کنش‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با تأکید بر اهمیت اعتماد و همبستگی اجتماعی در نوع مأموریت‌های ناجا ادامه داد: اهمیت موضوع اعتماد و همبستگی اجتماعی در تعاملات اجتماعی به حدی است که می‌توان آن را از مهم‌ترین مسائل در نظم اجتماعی یاد کرد و بر پایه آن، دوام و پایداری نظم و امنیت اجتماعی را برنامه‌ریزی کرد.

این مقام ارشد انتظامی مولفه‌های سرمایه اجتماعی را کمیتی در حوزه ترمیم اجتماعی دانست و تصریح کرد: با استفاده کاربردی از سرمایه‌های اجتماعی می‌توان مشارکت‌جویی در زمینه‌های مختلف را بسط داد و انسجام، همبستگی و یگانگی مثبت بین عناصر شبکه‌های اجتماعی را که از ارکان ثبات امنیت اجتماعی است امکانپذیر ساخت.

ملکی در ادامه، شناسایی عوامل و عناصر امنیت اجتماعی و احساس ایمنی را از پیش‌شرط‌های اساسی در جهت برنامه‌ریزی و ضرورت ارتقای سطح امنیت اجتماعی دانست و عنوان داشت: سازه امنیت اجتماعی بنا بر ماهیتش در ساختار نیروی پلیس در افزایش آگاهی،‌ انسجام و مشارکت اجتماعی ضروری است و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و ارزشی استان، شناسایی عوامل دخیل در ارتقای‌ احساس امنیت اجتماعی مقوله‌ای است که در طرح‌های پژوهشی بر آن تأکید شده است.

فرمانده انتظامی استان در ادامه تأسیس مرکز نظارت همگانی در ناجا را اقدامی ابتکاری و روش‌مند در حوزه نظارت مردم بر عملکرد پلیس عنوان کرد و با اشاره به اهداف این مرکز ادامه داد: گسترش فرهنگ جامعه‌محوری، اعتمادسازی عمومی، ‌تصمیم‌گیری کاربردی بر اساس بازخوردگیری از دیدگاه‌های مردم و بازدارندگی کارکنان از جرم و تخلف با استفاده از نظارت داوطلبانه و فراگیر شهروندان از جمله مقوله‌هایی است که ناجا دنبال کرده و در استان نیز با قاطعیت دنبال می‌شود.

ملکی در پایان خاطرنشان کرد: نظارت همگانی اهرمی مؤثر در پاسخگویی به اقشار مختلف اجتماعی است و در کنار برنامه‌ریزی، سازماندهی و رهبری از ارکان مؤثر در کیفی‌سازی مأموریت‌هاست که لازم است شهروندان با مشارکت هرچه بهتر با پلیس در ارتقای آن کوشا باشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.