اختراع یک نوع سوند پزشکی جدید در اراک

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر ˈ سعید چنگیز آشتیانی ˈ روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این سوند که دارای دریچه ضد بازگشت ادرار به داخل مثانه است، به شماره ۷۸۷۷۱ در سازمان مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است.

وی، با بیان اینکه این سوند نقش مهمی در کیفیت خدمات درمانی و مراقبت از بیمار دارد، اظهار کرد: این سوند توسط تیم سه نفره شامل دکتر « حسین سرمدیان»، سید «مجتبی مدنی» و «ابوالفضل خسروی» ساخته شده است .

مدنی، یکی از مخترعان این تیم نیز گفت: کیسه های سوند موجود در بازار ایران فاقد تجهیزات کنترلی در ممانعت از بازگشت ادرار به مثانه بیمار بود که تیم مذکور در مدت شش ماه تحقیقات اولیه موفق به طراحی و ساخت دریچه ای خارجی از جنس فلز با عملکرد یکطرفه شدند.

وی گفت: مراحل ساخت و ثبت این درچه سوند تاکنون ۳۵ میلیون ریال هزینه داشته و هزینه تولید آزمایشی آن حدود آن یکصد میلیون ریال برآورد شده است.

این مخترع اراکی افزود: ساخت این دریچه به تایید معاونت آموزشی و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک رسیده و به زودی تولید محدود و آزمایشی آن از جنس پلاستیک آغاز می شود و در صورت تایید نهایی به تولید انبوه می رسد.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی اضافه کرد: عفونت ادراری ناشی از بازگشت ادرار کیسه سوند به داخل مثانه بیمار، یکی از معضلات جدی و عوامل مزاحم در چرخه درمان بیماران بستری است که به طور معمول یک سوم عفونتهای بیمارستانی را شامل شده که به عفونت سونداژ مشهور است.

مدنی توضیح داد: بازگشت ادرار بیمار بستری از کیسه سوند به داخل مثانه شرایط رشد و تکثیر میکروب ها را فراهم می کند و برخی از این بیماران با عفونتهای حاد ثانویه کلیوی و مجاری ادارای مشکلات جدید درمانی پیدا می کنند.

وی عفونت ادراری ناشی از بازگشت ادرار از سوند در کودکان را به طور معمول بدون علامت عنوان کرد و گفت: عفونت دستگاه ادراری گاهی با تظاهرات غیر معمول کاهش وزن، نارسایی رشد، بی اشتهایی، یرقان و تب با منشاء ناشناخته بروز می کند.

وی با بیان اینکه عوامل ابتلا به عفونت مجاری ادراری متنوع و متعدد یادآور شد: ۱۲ تا ۱۶ درصد بیماران امکان ابتلا به این عفونت ها در زمان بستری در بیمارستان را دارند.

وی ادامه داد: سوند از تجهیزات پرمصرف پزشکی در بیمارستانها و برای بیمارانی است که به هر دلیل از تخلیه ادرار به شکل طبیعی معذور هستند و این بیماران را طیف متنوعی از بیماران جراحی شده ،افراد مبتلا به تکرر ادرار، آسیب های نخاعی، ناتوانی دفع ادرار ناشی از پر شدن مثانه، افتادگی مثانه و افتادگی رحم در خانم ها و هایپرپلازی خوش خیم پروستات شامل می شود

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.