قطار سریع السیر اراک – تهران خارج از ریل

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، اولین بار قطار سریع السیر اراک – تهران در ۲۰ خرداد سال ۸۶ آغاز به کار کرد و پس از دو ماه فعالیت در این مسیر به دلیل عدم استقبال مردم از ریل خارج شد ولی مسئولان وقت دست از کار نکشیده و پس از شش سال سکوت آن را در ۱۳ خرداد ماه امسال به کار انداختند که این قطار نیز برای بار دوم پس از سه ماه فعالیت به همان دلایل سال ۸۶، شکستی دوباره خورد.

قطاری که امسال با سفر رئیس جمهور دولت نهم و دهم آغاز به کار کرد، در هر سفرش تنها به طور متوسط ۱۰ مسافر را جابجا می کرد و با آنکه قطار در ساعت هفت تا هفت و نیم صبح به تهران می رسید و در آخرین ساعت اداری یعنی حدود پنج عصر از تهران به اراک عزیمت می کرد باز هم سرانجام خوشی نداشت.

و حالا دوباره در آخرین اظهار نظرها سخنان سرپرست جوان معاونت عمرانی استانداری مرکزی در جمع تعدادی از مهندسان اراک، حکایت از دغدغه وی برای راه اندازی قطار سریع السیر اراک – تهران دارد.

راه اندازی مستلزم ایجاد زیرساخت هاست

خبر راه اندازی مجدد قطار سریع السیر اراک تهران در حالی است که کارشناسان ریلی با توجه به این پیشینه ها راه اندازی را امر بعیدی می دانند چرا که نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است که این زیرساخت ها هم اکنون فراهم نیست.

یک کارشناس ریلی با بیان اینکه قطار سریع السیر دو بار در اراک تجربه ناموفق داشته است، گفت: هر دوبار هم مردم از این قطار استقبال نکردند و راه اندازی مجدد آن در گروی ایجاد زیرساخت های لازم و مطالعه است.

علی خلیلی به خبرنگار مهر می گوید: وقتی هر نیم ساعت برای مسیر اراک تا تهران اتوبوس وجود دارد مردم لزومی نمی بینند که از قطار سریع الیسر آن هم با بلیط ۱۳ هزار تومان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از ۳۰۰ صندلی قطار سریع السیر تهران- اراک تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر آن پر می شد و مابقی ظرفیت قطار خالی می ماند، اظهارداشت: این قطار در گذشته توسط بخش خصوصی برای مسیر اراک – تهران با سرمایه ۱۴ میلیارد تومان آورده شده بود که به دلیل عدم برگشت سرمایه و ضرر اقتصادی از مسیر خارج شد.

راه اندازی مجدد این قطار شدنی نیست

وی با اشاره به اینکه راه اندازی مجدد این قطار شدنی نیست گفت: ساعت حرکت قطارها در کشور سراسری است و خطوط به هم متصل است و ورود یک قطار تهران – اراک به سادگی نیست به این علت که باید دید ورود یک قطار در یک مسیر، ترافیک در سایر بخشهای ریلی کشور ایجاد نکند اما متاسفانه این بحث ها بدون درنظر گرفتن این مباحث در جلسات به بحث گذاشته می شود.

این کارشناس ریلی در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه خروج ریل های قطار از محدوده شهر اراک که از مصوبات سفر رییس جمهور به استان مرکزی بود اشاره کرد و گفت: این طرح نیز که در دولت گذشته مطرح و مصوب شد نیز از همین دست نظرات غیرکارشناسانه بود که به سرانجام نرسید.

وی گفت: خروج ریل قطار از شهر اراک چند صد میلیارد تومان هزینه در بر دارد که در این شرایط شدنی نیست و حتی توجیه اقتصادی نیز ندارد به این علت که ورود قطار آنچنان مزاحمتی ایجاد نمی کند که چند صد میلیارد بخواهیم صرف خروج آن کنیم.

وی ادامه داد: طرح این مباحث نه به لحاظ نفع مردم بلکه به لحاظ منافع سیاسی و ایجاد رزومه برخی مسئولان مطرح می شود ضمن اینکه مرکز مطالعات راه آهن این طرح های غیرکارشناسی را رد کرده است.

قصه قطار سریع السیر چیست

قطار تندرو یا همان ترن‌ست تهران – اراک یکی از ترن ست های ساخته شده در واگن پارس به سفارش زیمنس آلمان برای شرکت های داخلی بود که به دلیل اختلافات مالی، این ترن ست سالها نتوانست در مسیر حرکت قرار گیرد تا اینکه در سال اخیر با تدبیر مسئولان رجا، واگن پارس و مسئولان استان در مسیر اراک – تهران قرار گرفت، اما نه آن چنان که حرکتش استمرار داشته باشد.

قابلیت سیر تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، مجهز‌بودن به سیستم‌های صوتی و تصویری، تهویه مطبوع، صندلی‌های مرغوب و راحت، سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی و عدم نیاز به لکوموتیو به عنوان نیروی کشش از مزایای این قطارهاست.

قطار‌های تندرو که در اراک متوقف شد هم‌اکنون در مسیر‌های تهران – مشهد، تهران – زنجان، تهران – میانه و تهران – یزد تردد می‌کنند.

مهدی زندوکیلی سرپرست معاونت عمرانی استانداری مرکزی در این خصوص راه اندازی مجدد قطار اراک – تهران پیش از این گفته بود، برقراری تردد قطار سریع‌السیر تهران – اراک در دستور کار قرار گرفته و در صورت اجرایی شدن آن، همه روزه قطاری با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر اراک تا تهران را در کمترین زمان می پیماید. این در حالی است که به نظر می رسد قبل از راه اندازی مجدد این قطار، باید چالش های گذشته آن بررسی شود و سپس با برنامه ای اصولی در خدمت شهروندان اراک قرار گیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.