بقعه امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق پذیرای مسافران نوروزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، این بقعه متبرکه در شهر ساروق و در ۴۸ کیلومتری شهرستان اراک واقع شده و طبق اسناد و مدارک موجود ۷۲ نفر از فرزندان و نوادگان امامان معصوم و مریدان ائمه اطهار (ع) در تربت پاک آن آرمیده اند.

امامزادگان هفتاد و دو تن از نوادگان امام زین العابدین (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام موسی کاظم (ع) هستند که در زمان عباسیان به صورت دسته جمعی از کربلا عازم توس (ع) بودند که مزدوران مامون متوجه حرکت آنان شده و ایشان را به شهادت رساندند.

بزرگ این امامزادگان پدر و پسری با القاب علی صالح بن عبدالله اعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین (ع) و عبدالله الثانی بن علی صالح است که هر روز پذیرای زایران متعددی هستند که در مسیر تردد اراک، فراهان، کمیجان و همدان از این منطقه عبور می کنند.

بقعه شرقی این امامزادگان محوطه بزرگی با دو گنبد ۱۰پله و دو فضای چند ضلعی است که محل ورود فضای دوم از طرف شرق و یا به عبارت دیگر بالای سر امامزادگان عبدالله ثانی و علی صالح است.

این فضا که از نظر مساحت بقعه و ضخامت دیوارها و نقشه کلی حایز اهمیت است، دارای یک صندوق قدیمی چوبین با شش قبر مرتفع از زمین با پوشش مرمر و کاشی است.

ایوان طاق نمای ورودی این امامزادگان به طول یک متر و ۴۰ سانتیمتر به فضای اول متصل می شود و در مجموع ۲۵ متر می باشد که در میانه صندوق منبت با طرح های هندسی و گلدانی مقبره ام سلمه به چشم می خورد که او دختر عمو و همسر علی صالح و مادر عبدالله ثانی است که امام کاظم و امام رضا (ع) به آن دو ‘همسران صالح’ می گفته اند.

بنای امامزادگان طاهر (ع) و شاهزاده علی(ع) و چهار تن از نوادگان امام سجاد (ع) متعلق به قرن ششم هجری است و ضریح آن که حدود یک متر از کف زمین و صحن اطراف گودتر است به طرز زیبا و ماهرانه ای در این بقعه واقع شده است.

در این محوطه چهار ضریح نصب شده که ضریح مقابل در ورودی آن با آب طلا، ضریح شمال غربی از آلومینیم، ضریح جنوبی از چوب و ضریح جنوب شرقی نیز از آلومینیم و پوشش سقف گنبد نیز از گچ و با خط کوفی با اشکال هندسی زیبا تزئین شده است.

در حیاط و صحن امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق امکانات مناسب برای استراحت و اقامت کوتاه مدت زایران فراهم شده و فضای مصفا و پردرخت آن برای استراحت مسافران نوروزی بسیار مناسب است.

در بقاع متبرکه امامزادگان هفتاد و دو تن محراب و کتیبه ای قدیمی در کنار زیبایی های معماری با سقف و دیوارهای روضه و اشکال هندسی زیبا و کتابت قرآن کریم به خط ثلث به چشم می خورد.

دو کتیبه متفاوت نیز به صورت خطاطی بر روی دیوار های این بقاع متبرکه نقش بسته که یکی از آنها که در زیر گنبدی درج شده قسمتی از سوره صف است و از نظر سبک شناسی نقاشی مربوط به سده هفتم و هشتم هجری قمری می باشد.

نوع آجرهای به کار رفته در گنبدهای امامزادگان هفتاد و دو تن مربعی و دو پوش است و از نظر معماری نکته قابل توجه در باره این گنبدها این است که بنای آن ها مستطیل شکل بوده ولی بر پایه گنبدهای مربع استوار شده است.

در جنب امامزادگان هفتاد و دو تن یک آب انبار قدیمی برای مصرف اهالی تعبیه شده و در جوار آن بقعه ای به نام ‘چهل دختران’ وجود دارد که می گویند چهل نفر از دختران ساروقی برای در امان ماندن از شر دشمنان به آنجا پناه برده اند.

همچنین در این بقعه مرحوم کربلایی ‘کاظم کریمی ساروقی’ کشاورز بی سواد به واسطه فیض الهی و انجام امور دینی حافظ کل قرآن کریم شد که به معجزه قرن در محافل دینی و مذهبی مشهور شد.

شهر ساروق از دیرباز از مناطق تاریخی و مذهبی مهم کشور محسوب می شده که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و هم اینک نیز یکی از قطب های مهم تولید فرش نفیس دستباف ایران است.

این شهر در گذشته به عنوان دارالملک فراهان و سر آمد منطقه محسوب می شده و یکی از مراکز پذیرایی کاروان های مهاجر به کربلای معلا در زمان قدیم بوده است.

بنای امامزادگان ۷۲ تن مربوط به سده ششم هجری است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.