تدوین طرح مدیریت زیست‌بومی تالاب میقان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، نشست مطبوعاتی برگزاری اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک با حضور حامیان مالی این جشنواره و نمایندگانی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداری مرکزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان محیط زیست در محل اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست امیر انصاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: تالاب و کویر میقان از جمله زیستگاه‌ها و جاذبه‌های استان است که بسیار می‌توان درخصوص نگهداری و استفاده از ظرفیت‌های آن فعالیت داشت.

وی با اشاره به اینکه این منطقه از سال ۸۷ به عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شده است، افزود: تالاب میقان تنها تالاب کشور است که میزبان حجم قابل توجهی از درناهای منطقه سیبری است. سالانه حدود ۱۵ هزار درنا این منطقه را برای زیست خود انتخاب می‌کنند و این اتفاق در هیچ نقطه دیگر کشور در این سطح رخ نمی‌دهد.

انصاری تصریح کرد: به جهت ارتفاع زیاد تالاب میقان، زمانی که دسته درناهای سیبری وارد کشور می‌شوند اولین نقطه‌ای که می‌بینند تالاب میقان اراک است. علاوه بر این ارتفاع، این منطقه متغیرهای زیستی لازم برای پرندگان مهاجر را داراست و درناها پناه شبانه خود را مرکز تالاب در نظر گرفته و برای تأمین غذای خود حاشیه تالاب و اراضی کشاورزی اطراف این منطقه را انتخاب می‌کنند که البته با ورود پساب به تالاب میقان شرایط بهتری برای درناها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ورود این پساب و مداخلات انسانی باعث شد که درناها زمان بیشتری را در تالاب میقان سپری کنند، اضافه کرد: ایجاد این شرایط مناسب باعث شد که درناها در سال ۸۶ مدت زمان بیشتری را در تالاب توقف کرده و گرفتار سرما و برف این منطقه شوند که این وضعیت آنان را در تأمین غذا با مشکل مواجه کرد و ما برای جبران این مداخله انسانی، غذا را به صورت دستی در اختیار این پرندگان مهمان قرار دادیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: متأسفانه در مصوبات دولت هنوز شهر اراک به عنوان یک شهر تالابی محسوب نشده است؛ البته مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته است تا این شهر در زمره شهرهای تالابی کشور لحاظ شود چراکه کلیه شرایط اکوسیستمی و اقلیمی و زیست بومی اراک وابسته به این تالاب است.

وی افزود: در کنار همه این مسائل، مسائل اکولوژیکی در توسعه شهری اراک به عنوان یک کلانشهر، دیده نشده است. اراک شهری کوهپایه‌ای است، رودخانه از مرکز آن عبور می‌کند، تالاب میقان را در حاشیه خود دارد و همه این فضاها باید در کنار هم دیده شود که امید است با برگزاری این همایش‌ها و جشنواره این مناطق شناخته شود.

انصاری با اشاره به اینکه از ۱۵ آبان به عنوان روز استانی درنا تا ۱۳ بهمن به عنوان روز تالاب‌ها فرصت مناسبی را اقدامات اینچنینی و برگزاری اینگونه جشنواره‌هاست، تأکید کرد: امسال ۱۱۰ میلیون تومان اعتبار از محل ریزگردها گرفته شده که با استفاده از آن می‌توان مرکز پایش تالاب را تجهیز کرد.

وی افزود: در خصوص وضعیت معدن سولفات سدیم تلاش داریم مدیریت زیست‌محیطی این منطقه را افزایش دهیم. علاوه بر این اقدامات، طرح مدیریت زیست‌بومی تالاب میقان در حال تهیه و تدوین است که اگر سازمان تأیید کند اقدامات زیربنایی آن به انجام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه کمک‌های دولتی باز هم نیازمند مشارکت مردم در ساماندهی وضعیت تالاب هستیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.