کلیدخوردن نخستین طرح مطالعات ارزشگذاری زیست محیطی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، «میترا طلایی» روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این طرح مطالعاتی در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه و ایجاد الگوی مبنا در محاسبات جبران خسارات احتمالی انجام می شود.

وی اظهار کرد: در قالب این مطالعات رقم پایه ارزشگذاری در هر زمینه زیستی شامل منابع آب ، خاک، هوا و تنوع گیاهی و جانوری تعیین می شود و در صورتیکه فعالیتهای انسانی و عمرانی با هدف در آمدزایی لطمه ای به آن وارد کند، ملزم به جبران آن بر مبنای ارزش تعیین شده خواهد بود.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: منطقه هفتاد قله یکی از زیستگاه های مهم حیات وحش و از مناطق حفاظت شده استان مرکزی است که بر اثر توسعه نامتوازن عمرانی و دخالتهای انسانی در سنوات قبل مشکلات زیست محیطی مختلفی را تجربه کرده که با مطالعات مذکور از این پس هرگونه دخالت نابجا مهار خواهد شد.

طلایی گفت: اجرای این طرح مطالعاتی به مدت یک سال به طول می انجامد.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله در ۲۵ کیلومتری شرق اراک با وسعت ۹۷ هزار و ۴۳۷ هکتار کلکسیونی از حیات وحش و گونه های گیاهی نادر و باارزش را در خود دارد.

استان مرکزی با ۲۹ میلیون هکتار وسعت ، یک و هشت دهم درصد مساحت کل کشور را شامل میشود کخ ۱۲ و ۲۵ صدم درصد مساحت آن در قالب دو منطقه حیات وحش هفتاد قله اراک و الوند خمین، پناهگاه های حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، شش منطقه شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشنیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر استان مرکزی تحت حمایت زیست محیطی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.