بلاتکلیفی قیمت شیر در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، سید سعید حسینی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار داشت: اتحادیه دامداران استان مرکزی در سال ۱۳۷۴ زیرنظر سازمان تعاون روستایی استان با  عضویت ۱۶ شرکت تعاونی تشکیل شده است و تاکنون توانسته خدماتی را ۷۰ درصد از جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ واحدی دامی استان در حوزه دام سبک و سنگین، شیری و پرواری ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کمبود و نبود نقدینگی در واحدهای دامداری به یک مشکل مستمر تبدیل شده است،  گفت: تا سال گذشته دامدار پول سرمایه در گردش برای پرورش دام نداشت، اما از تیرماه سال جاری تاکنون این مشکل به یک مشکل روزانه تبدیل شده است زیرا شاهد افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی در قیمت نهاده‌های دامی شامل ذرت دانه‌ای، کنجاله سویا و جو دامی بوده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی بیان داشت: اتحادیه دامداران تنها تامین کننده مواد اولیه کارخانه‌جات شیر و سوپرمارکت‌های استان است اما، اتحادیه مواد اولیه برای تولید شیر و گوشت را به صورت نقدی تهیه می‌‌کند، و در مقابل مبلغ دریافتی را با میانگین ۴۵ روزه از کارخانه‌جات شیر دریافت می‌کند.

حسینی ضمن تاکید بربلاتکلیفی قیمت شیر در استان توضیح داد: از نیمه دوم سال گذشته وارد دستورالعمل اجرایی تامین و توزیع شیر خام، فرآورده‌های لبنی و نهاده‌های دامی شده‌ایم، به این صورت که شیر به قیمت تعزیری و با قیمت مصوب در سراسر کشور به صنایع لبنی تحویل می شود و در مقابل سه قلم نهاده را با قیمت‌های قبل تحویل بگیریم.

وی افزود: مدت پنج ماه است که قیمت شیر کیلویی هزار و ۳۹۵ تومان کارشناسی شده است، اما اتحادیه دامداران استان این محصول را با سقف هزار و  ۱۱۰ تومان به فروش می‌رساند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی ادامه داد: بنابراین در پنج ماه گذشته به طور متوسط اگر ۹ هزار تن شیر را به صنایع تبدیلی و کارخانجات شیر تحویل داده باشیم، به این معنی است که ۴۵ هزار تن شیر را کیلویی ۲۰۰ تومان زیر قیمت فروخته و به طور متوسط ۹ میلیارد تومان ضرر کرده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه در بخش سنتی مقادیر زیادی از کنجاله سویا، جو و ذرت در شرکت پشتیبانی امور دام اضافه آمده است، گفت: در این راستا نامه‌نگاری‌های متعددی با شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شده که نهاده‌هایی که در بخش سنتی استفاده نشده تبدیل به کنستانتره  دامی شود و در اختیار گاوداری‌های صنعتی و سنتی استان قرار بگیرد، اما متاسفانه تا این زمان هیچ‌گونه نتیجه‌‌ای حاصل نشده است و قیمت شیر به همان قیمت قبل باقی مانده در صورتی که قیمت نهاده‌ها یک افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی مخصوصا در زمینه سویا داشته است.

وی مدعی شد: گفته می شود رقم ۱۵ میلیارد تومانی به زیربخش دام اختصاص یافته است اما، اتحادیه دامداران در تصمیم گیری‌های این حوزه و توزیع تسهیلات جایگاهی ندارد.

حسینی ضمن تاکید بر اینکه  تشکل‌ها هیچ گونه نقشی در چگونگی توزیع و هدایت تسهیلات ندارند، تصریح کرد: اتحادیه دامداران استان آمادگی دارد تا در تهیه آمار و اطلاعات به مجموعه دولتی کمک کند، اما اعتبار و بودجه‌ای در این راستا در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی گفت: متخصصان  فراوانی در این بخش بیکار در منازل خود نشسته اند که می توانند در جمع آوری آمار و اطلاعات به ما کمک کنند.

وی در پایان خواستار تخصیص بودجه به این تشکل شد تا با به روز کردن آمار و اطلاعات استان در زیربخش دام به تصمیم گیری استانی در سطوح بالایی کمک کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.