مقیمی: آلودگی صنعتی موجب غفلت از آلودگی های شهری در کلان شهر اراک نشود

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر محمد حسین مقیمی ظهر یکشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک افزود: آلایندگی های شهری اعم از تردد خودروها، فرسودگی خودروها و … ۴۸ درصد سهم آلایندگی هوای کلان شهر اراک را به خود اختصاص داده اند که باید در آلودگی هوا لحاظ شوند.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری، خروج خودروهای فرسوده، تعریف محدوده ترافیکی و انتقال پایانه حمل و نقل سنگین از اولویت های کاهش آلودگی شهری هوای اراک است گفت:  استقرار پایانه حمل و نقل سنگین در کنار کارخانه آلومینیوم سازی اراک بر حجم آلایندگی های منطقه افزوده و جابجایی این پایانه بایددر دستور کار کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک قرار بگیرد.

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به آلایندگی کارخانه آلومینیوم سازی اراک گفت: موضوع آلایندگی کارخانه آلومینیوم سازی اراک به صورت ویژه در دستور کار مدیریت استان قرار دارد و به جدیت دنبال خواهدشد.

رئیس سازمان صنعت استان زمینه های انتقال آندسازی را فراهم کند

مقیمی با اشاره به اشتغال ۴۰۰ نفر در مجموعه آلومینیوم ساز ی اراک گفت: اخذ تصمیم در باره برخورد با این واحد صنعتی آلاینده که این حجم نیروی انسانی را در خود جای داده باید با سیاست خاصی صورت بگیرد.

وی ضمن درخواست از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی برای نشست مشترک با مدیران مجموعه آلومینیوم سازی اراک گفت: در این نشست بسترلازم برای هم فکری پیرامون انتقال بخش آند به خارج از شهر اراک را فراهم کنید.

استاندار مرکزی گفت: بعد از این نشست جلسه تصمیم گیری پیرامون انتقال آند، پیشنهادات و مصوبات آتی در کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک اتخاذ خواهد شد.

مقیمی در ادامه از عدم اجرای طرح ایجاد ۱۰۰۰ هکتار فضای سبز درختکاری ۱۰ در شهر اراک انتقاد کرد و گفت: عدم کاشت حتی یک درخت در راستای اجرای این مصوبه در شهر اراک جای تاسف است.

وی با تاکید بر ضرورت شروع عملیات اجرایی ایجاد هزار هکتار فضای سبز درختکاری شده در شهر اراک گفت: توجه به انتخاب گونه های درختی مقاوم در برابر سرما با مصرف آب کم باید در اجرای این طرح مورد توجه قرار بگیرد.

کمیته ای برای ایجاد هزار هکتار درختکاری تشکیل شود

استاندار مرکزی گفت: شهرداری ، شورای شهر، منابع طبیعی و جهاد باید در قالب کمیته ای متخصص به منظور اجرایی این شدن این مصوبه مهم ضمن تامین آب، زمین، درخت و استفاده از نیروی مردمی پروژه ایجاد هزار هکتار فضای سبز درختکاری را در اراک استفاده کنند.

مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق برنامه پنجم توسعه در راستای کاهش آلایندگی هوا گفت: اجرای دقیق برنامه پنجم توسعه بستر حل مشکلات آلودگی هوا را حل می کند.

وی با بیان این که اجرای دقیق این برنامه ضامن حل مشکلات آلایندگی هوای اراک است گفت:  توجه به اجرایی شدن مصوبات دولت در کنار اجرایی شدن برنامه ۵ توسعه بستر توسعه استان را فراهم می کند.

استاندار مرکزی با تاکید بر ضرورت بررسی مشکلات الودگی کلان شهر اراک گفت:  اولویت بندی مشکلات آلایندگی هوای شهر اراک ضروریست ونباید تمرکز تمام مباحث روی یک مشکل مسئولین را از مکلات دیگر غافل کند.

مقیمی با بیان این که تشکیل جلسات کارگروه آلودگی هوای کلان شهر اراک هر  ۱۵ روز یکبار برگزار خواهد شد افزود: برگزاری این جلسات تا رسیدن هوای اراک به استانداردهای زیست محیطی ادامه می یابد.

رفع آلودگی هوای اراک نیازمند عزم جهادی است/ خشک شدن قنوات یک تهدید است

وی تاکید کرد: رفع مشکلات آلودگی هوای اراک نیازمند یک حرکت جهادی عمومی است و سمن ها نقش بسیاری در تحقق این مهم دارند.

استاندار استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود از خشک شدن قنوات سنجان و کرهرود به عنوان یک تهدید جدی برای کلان شهر اراک برشمرد و گفت: باغات سنجان و کرهرود به عنوان ریه های شهر اراک بوده و خشک شدن قنوات این شهر که موجب خشک شدن باغات می شود مطمئنا نقش بسزایی در افزایش آلودگی های هوای شهر اراک می شود.

وی ادامه داد: فرماندار به اتفاق مدیر امور آب، رئیس سازمان جهاد و شهردار باید ضمن بازدید میدانی از باغات سنجان و چاره اندیشی پیرامون آن بستر تشکیل جلسه ای مشترک با حضور اهالی سنجان با استانداری مرکزی را فراهم کنند.

مقیمی در ادامه خواستار پیگیری مصوبه دولت در خصوص راه اندازی قطار شهری اراک شد و گفت: شهرداری باید با انتخاب مشاور در حمل و نقل ترافیک بستر لازم برای مطالعه پیرامون خط ریلی این قطار را در شهر اراک فراهم آورند.

آلومینیوم دنبال حذف مصوبات در خصوص آلایندگی این واحد است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در سخنانی در این جلسه از تلاش شرکت آلومینیوم سازی اراک برای حذف مصوبات آلایندگی خود خبر داد و گفت:  ابطال این مصوبات به شدت در دستور کار مدیران این شرکت قرار دارد که این مسئله نیازمند توجه مدیر ارشد استان و مقامات محترم دستگاه قضا است.

امیر انصاری افزود: مسئولین شرکت آلومینیوم سازی اراک در تلاش اند تا با حذف مصوبات دولتی را در خصوص مشکلات خود آلایندگی خود بستر لازم برای ادامه فعالیت واحد آند در مکان فعلی را فرهم کنند.

وی با انتقاد از عملکرد مجموعه مدیران آلومینیوم سازی اراک گفت:  علیرغم واگذاری زمین در خیرآباد به این مجموعه برای انتقال واحد پخت آند آنها در تلاش اند تا با اعتراض به مصوبات و اخذ آراء جدید از انتقال واحد آند سازی به شهرک خیراباد سرباز زنند.

محیط زیست برای مقابله با صنایع آلاینده نیازمند کمک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان این که اقدام آلومینیوم سازی اراک به شدت از سوی وکلای این سازمان مورد پیگیری قرار گرفته است گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست نمی تواند به تنهایی تمام توان خود را صرف مشکلات زیست محیطی آلومینیوم کند بلکه باید همه مسئولین استانی و دستگاه قضا این سازمان را یاری رسانند.

انصاری در ادامه با اشاره به پخش سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن گاز فلور توسط آلومینیوم سازی در هوای شهر اراک گفت:  تلاش در جهت اجرایی شدن مصوبات کاهش آلایندگی های آلومینیوم سازی باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

انصاری در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت آلایندگی کلان شهر اراک پرداخت و گفت: از ابتدای امسال تا کنون مردم اراک در ۹۱ روز سال جاری از داشتن هوای پاک و سالم محروم بوده اند.

وی با اشاره به  افزایش ۳۷ روزه تعداد روزهای آلوده اراک افزود: تعداد روزهای آلوده هوای شهر اراک در مقایسه با امسال ۵۴ روز بوده است.

بیشترین سهم روزهای آلاینده برای اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیشترین سهم روزهای آلوده هوای شهر اراک را در خرداد ماه دانست و گفت: در سال جاری کلان شهر اراک ۱۰ روز آلوده را در فروردین ماه، ۱۰ روز در اردیبهشت، ۲۴ روز در خرداد، ۲۴ روز در تیرماه، ۱۱ روز در مرداد، چهار روز در شهریور، سه روز در مهرماه، پنج روز در آبانماه و یک روز در آذر تجربه کرده اند.

انصاری گفت:  تعطیلی ۹ واحد صنعتی آلاینده، صدور ۶۰ اخطاریه به واحدهای آلاینده صنعتی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال جاری در راستای کاهش الودگی واحدهای صنعتی بوده است.

وی با بیان اینکه کلکسیونی از آلایندگی ها کلان شهر اراک را محاصره کرده است، گفت:  وجود تالاب کویری میقان، کوه های مرتفع، پدیده اینورژن هوا، گرد و غبار، کاهش فضای سبز، استقرار صنایع بزرگ و ریخته گری ها در حاشیه شهر مهمترین مشکلات زیست محیطی این شهر هستند.

نیروگاه شازند باید صد در صد گاز مصرف کند

عدم تامین گاز مورد نیاز نیروگاه شازند دیگر بحث مطروحه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بود که به شدت مورد انتقاد فرماندار شهرستان اراک قرار گرفت.

فرماندار اراک نیز در این جلسه گفت: استفاده صد در صدی گاز در نیروگاه از مصوبات دولتی است و عدم تامین گاز مورد نیاز این واحد صنعتی جای بسی تاسف است.

مسلم پورقاسمیان ادامه داد: وقتی در شرایط فعلی که کشور با هیچگونه مشکلی در زمینه تامین گاز نیروگاه و افت فشار گاز روبرو نیست چرا نباید این واحد از گاز استفاده کند؟

فرماندار اراک با بیان اینکه موضوع سلامتی مردم در گرو استفاده گاز به عنوان سوخت نیروگاه مطرح است و در این راه نباید کوتاهی صورت بگیرد، افزود: مسئولین شرکت گاز استان باید سهمیه صد درصدی گاز نیروگاه را تامین کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.