عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اراک : خطر انفجار بمب زیستی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی، سهراب عسگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، ضمن تاکید بر انجام یک سری فعالیت‌های غیرعلمی زیست محیطی در اراک اظهار داشت: روزانه نزدیک به ۴۰۰ تن زباله به شکل ترانشه در امان آباد اراک دفن می‌شود و چون سازند این منطقه از نوع سخت است و به لایه‌های سنگی می‌رسد بر اساس فشاری که بر زباله‌ها وارد می‌شود تولید شیرآبه می‌کند.

وی افزود: با دفن زباله‌ها به شکل ترانشه یک بمب زیستی در این منطقه ایجاد کرده‌ایم که ضمن اینکه شیب منطقه به سمت کویر میقان است، شیرآبه تولیدی آن نیز آرام آرام به این سمت و در جهت سیزده حلقه چاهی که بخشی از آب شرب اراک را تامین می‌کند در حال حرکت است.

این کارشناس ارشد جغرافیای انسانی و ژئوپولتیک یادآور شد: ظرف دو سه سال گذشته به دلیل هجوم شیرآبه‌ها به داخل حلقه‌های چاه آب، دو حلقه چاه تعطیل شد و تعطیلی این دو حلقه چاه گواه بر این است که شیرآبه از دل زمین با شیب ملایم به سمت کویر میقان در حال حرکت است.

عسگری ضمن تاکید بر اینکه نه تنها ثروت پسماند را خوب نمی‌شناسیم، از طرفی دیگر آن را دفن می‌کنیم، بیان داشت: به جای اینکه پسماند را بازیافت کنیم، آن را دفن می‌کنیم در صورتی که در کشورهای توسعه یافته به زباله به عنوان یک ماده دور ریختنی و آشغال نگاه نمی‌شود، بلکه از پسماند در مصارف گوناگون استفاده و آن را بازیافت می‌کنند و قسمتی که غیرقابل بازیافت است را نیز در محیط رها نکرده و آن را می‌سوزانند.

وی ادامه داد: برخی نیروگاه‌های برق در آمریکا از سوزاندن پسماندها برق تولید می‌کنند و این در حالی است که در بخش ثروت کثیف هیچ سرمایه‌گذاری در این شهر انجام نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اراک اظهار داشت: سفره‌های آب منطقه امان آباد آلوده است و حتی اگر از امروز تصمیم بگیریم که دیگر زباله‌ای در این منطقه دفن نشود این آلودگی را ایجاد کرده‌ایم و کنترل این آلودگی نیازمند این است که کارشناسان در این قسمت چاه اریب بزنند تا آلودگی بیش از این پخش نشود زیرا با این روش دفن پسماند، کل منطقه امان آباد نابود می‌شود.

نویسنده کتاب مقدمه‌ای بر ژئوپولتیک محیط زیست با بیان اینکه هر چند در حال حاضر به شکل پایلوت در خصوص تفکیک از مبدأ پسماند شهر اراک اقداماتی انجام شده است، اما کافی نیست، گفت: باید این فرهنگ را به میان مردم برد و مردم بدانند که زباله ضمن اینکه خطرناک است از طرفی ثروت نیز محسوب می‌شود، بنابراین از همان ابتدا تفکیک توسط خود مردم انجام شود.

عسگری در ادامه توضیح داد: بارها توسط سمن‌ها اعلام شد که حاضرند در کارگروه‌های محلی محلات شرکت کنند و با اجرای طرح تحویل کیسه زباله به منازل مردم روش صحیح تفکیک زباله را به خانواده‌ها آموزش دهند، اما اجرای این طرح توسط سمن‌ها از سوی مسوولین مربوطه مورد قبول واقع نشد و این در حالی است که در استان‌های مجاور تفکیک از مبدا پسماند با ایجاد انگیزه‌های مختلف در میان شهروندان نهادینه شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست به کلکسیون خودنمایی تبدیل شده است

این کارشناس ارشد جغرافیای انسانی و ژئوپولتیک اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست از هدف اصلی خود که حفاظت و نگهبانی از محیط زیست است دور شده و اگر می‌خواهد به وظیفه اصلی خود بازگردد باید از گذشته فعال‌تر و برنده‌تر وارد میدان شود.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکنون توانسته باشد تنها ۱۰ درصد از وظایفش را انجام داده باشد، افزود: طی ۸ سال گذشته گویی این سازمان به طور کل تعطیل بوده است؛ زیرا اگر غیر از این بود رتبه زیست محیطی ایران به ۶۳ رتبه تنزل پیدا نمی‌کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اراک گفت: متاسفانه سال‌هاست که فریاد می‌زنیم محدودیت منابع آب شیرین داریم، اما با انجام فعالیت‌های غیرعلمی در حال آلوده کردن منابع آبی دشت امان آباد نیز هستیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.