کلنگی به امید بهبود زندگی معلولین

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، مدیرعامل شبکه معلولین استان مرکزی ظهر سه شنبه در این مراسم گفت: شهرک معلولین عابد، شهرکی خدماتی، رفاهی و اشتغالی است برای علولین است وبه هیچ وجه دنبال ساخت آسایشگاه نیستیم.

مهرزاد مهمانپذیر با بیان اینکه توانبخشی معلولین هدف اصلی راه اندازی این مجتمع خواهد بود، افزود: سعی شده در ساخت این مجتمع به مواردی توجه شود تا شرایط را برای حرکت معلول و خدمات دهی این قشر به جامعه فراهم آورد؛ البته در ساخت این شهرک به اسکان افراد معلولی است که توانایی بازتوانی و برگشتن به جامعه را نداشته باشند نیز توجه شده است.

وی ادامه داد: معلولین همچون موتور محرکه ای هستند که  فرصت حرکت و اندیشه دارند به شرط اینکه غم نان در سفره آن ها نباشد و شرایط اشتغال  ودرآمدزایی برایشان فراهم باشد.

مهمانپذیر با انتقاد از فرهنگ اجتماعی حاکم بر جامعه، اظهار کرد: اگر مشکل نگرش جامعه به معلولین رفع شود آنان فرصت عرضه و ارائه توانمندی های خود به جامعه را پیدا می کنند.

نداشتن مکان اداری یکی از دغدغه های اصلی انجمن ها

رئیس جامعه معلولین استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: با تشکیل شبکه معلولین استان مرکزی (عابد) شامل انجمن های ناشنوایان، نابینایان ، ضایعه نخاعی، جسمی حرکتی، ذهنی، آلزایمری و روانی مزمن، برنامه های کلان در راستای بهبود زندگی این قشر را در دستور کار قرار داده شد.

مصطفی چقایی با بیان اینکه نداشتن مکان اداری یکی از دغدغه های اصلی انجمن ها بود، افزود: باساخت این شهرک ، انجمن ها می توانند در یک مکان مشخص متمرکز شوند.

 

وی ادامه داد: همچنین با توجه به رعایت نشدن حقوق شهروندی در حوزه مناسب سازی، آموزشی و زندگی معلولین وجود شهرکی ویژه معلولین در بهبودوضعیت زندگی آن ها موثر خواهد بود.

چقایی با انتقاد به کم توجهی مسئولین در حوزه معلولین گفت: هم اکنون شهر اراک به عنوان یک کلان شهر در زمینه مناسب سازی معابر و دستگاه ها و خودروی ویژه معلولین اقدام موثری نداشته است.

چقایی با اشاره به ۱۲ آذر روز معلول افزود: متاسفانه معلولین قشر فراموش شده ای هستند که فقط در یک روز خاص نام برده می شوند و کسی به درستی از مشکلات معیشت، تحصیل و ازدواج آن ها خبر ندارد.

وی تاکید کرد: بر آنیم که این مجموعه شهرکی برای زندگی کردن بهتر معلولین باشد نه آسایشگاهی برای زنده ماندن آن ها.

در ساخت این شهرک نام هیج فردی مطرح نیست

چقایی گفت: این شهرک در ۱۰ هکتار احداث خواهد شد که بخشی از زمین آن توسط خیر ارجمند آقای علی اکبر کاظمی کرهرودی وقف شده است.

وی افزود: ایجاد مجتمع های اسکان موقت، اسکان دائم، کارگاه های تولیدی و سالن های ورزشی با امکانات توانبخشی و مناسب سازی شده از جمله مواردی است که برای این شهرک در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل خانه تشکل های مردم نهاد نیز در این مراسم گفت: باید پذیرفت که معلولیت محدودیت نیست و نمی تواند جلوی پیشرفت معلولین را بگیرد.

سیاوش آقاخانی با اشاره به اینکه کلنگ زنی این پروژه با پروژه های دیگر متفاوت است، افزود: امروز خود مردم کنار مردم ایستاده اند و برای ساخت این شهرک قدم جلو گذاشته اند و نتیجه همگرایی و همدلی انجمن هایی است که با تلاش خود و البته حمایت دولت  اقدام به آن کرده اند.

وی با بیان اینکه دولتی سازی و خصوصی سازی به اندازه مردمی سازی موفق نبوده است افزود: در کشور ما حضور مردم همیشه عامل موفقیت بوده است، موفقیت در جنگ، تحریم ها و.. نشان از قدرت مردمی سازی دارد.

آقاخانی گفت: در ساخت این شهرک نام هیج فردی مطرح نیست، بلکه  اعضای یک شبکه دست در دست هم اقدام به انجام آن کرده اند و کلنگ امید را بر زمین زده اند.

مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری نیز در این مراسم گفت: در دنیای امروز دیگر دولت ها به تنهایی بازیگر توسعه نیستند و بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در پیشبرد برنامه های موثر هستند.

 

مشارکت خیرین به عنوان اهرم های مهم در اجرای برنامه های مردمی

غلامرضا فتح آبادی افزود: دولت ها در بخش سیاست و بسترسازی و نظارت دخیل و بخش خصوصی در درآمدزایی موثر است و سازمان های مردم نهاد نیز در مشارکت های مردمی و کارویژه های مردم نهاد که امروزه از اهمیت بالایی در دنیا برخوردار است، فعال هستند.

وی ادامه داد: امروزه سازمان های جهانی کمک های خود را از طریق این سازمان ها دریافت می کنند.

فتح آبادی با اشاره به رشد سازمان های مردم نهاد و مشارکت های مردمی در استان مرکزی گفت: قبل از انقلاب اسلامی سه NGO در استان مرکزی فعال بود که امروز این تعداد به ۴۰۰ سازمان در قالب ۹ شبکه رسیده است که شبکه معلولین یکی از آن هاست.

وی با اشاره به روز معلول افزود: هم اکنون تلاش های ویژه ای در دنیا برای معلولین انجام می شود  و کشور ایران نیز نزدیک به یک دهه است که در این زمینه فعال تر شده است.

فتح آبادی با اشاره به تدوین سند جامع حمایت از معلولین به عنوان مهم ترین برنامه دولت در زمینه معلولین گفت:  متاسفانه کمبود در بخش ها و برخی ظرفیت ها اجازه اجرای همه بندهای این سند را نداده است؛ اما چشم انداز روشنی برای آن دیده می شود.

وی همچنین از مشارکت خیرین به عنوان اهرم های مهم در اجرای برنامه های مردمی نام برد و افزود: خیرین جایگاه ویژه ای در برنامه های ویژه و حل مشکلات و چالش های سازمان های مردمی دارند و سرمایه های ارزنده این بخش هستند.

واقف بخشی از زمین شهرک نیز به مهر گفت: هدف اصلی من از این کار رضایت خداوند بوده است.

علی اکبر کاظمی کرهرودی هفت هزار متر از مساحت این زمین را به شبکه معلولین هدیه کرده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.