استاندار مرکزی کارنامه یکصد روزه دولت در این استان را تشریح کرد

به گزارش مرکزی دیلی، «محمدحسین مقیمی» روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، تکیه بر برنامه محوری، شفاف سازی آمار و اطلاعات،اولویت بندی نیازهای فوری در فصول اجرایی و تقویت مشارکت مردمی در امور به ویژه بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد را شالوده راهبردها و عملکرد یکصد روزه دولت در این استان عنوان کرد.

وی گفت: روزی که به تصمیم مراجع بالادستی برای به دست گرفتن سکان استان مرکزی برگزیده شدم با آگاهی از مشکلات و کاستی ها، تنگناهای بودجه و برخی پیچیدگی ها در امور، ملاک کار خود را همچون سایر استانداران دولت تدبیر و امید بر راستگویی و صداقت با مردم، تکیه بر نشاط و آرامش اجتماعی، انضباط مالی و جلوگیری از اتلاف منابع، اعتدال در مدیریت با بهره گیری از تمامی توان کارشناسی و مدیریتی، شناخت نیازهای زیربنایی و مقابله با قانون گریزی و بی برنامگی در بدنه اجرایی استان گذاشتم.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: در دومین نشست شورای اداری استان که با حضور مدیران ارشد و میانی دستگاه های اجرایی استان مرکزی برگزار شد بر مبنای منشور اخلاقی و کاری، حجت برهمگان تمام شد و مبنای کار بر حرکتی برنامه محور توام بر پاکدستی و اولویت گذاری بر اقدامات ضروری و طرح های عمرانی پایه گذاشته شد.

مقیمی افزود: یکی از سیاستهای محوری در یکصد روزه فعالیت دولت تدبیر و امید در استان مرکزی تدوین و گردآوری آمار شفاف و واقع بینانه از تمامی بخشهای استان ، آسیب ها و مشکلات، همراه با پیشنهادات اصلاحی از سوی دستگاه های اجرایی است که این برنامه مراحل نهایی خود را طی می کند و با تکمیل آن حلقه مشاوران و اتاق فکر استان در هفته های آتی در قالب تکالیف برنامه چهارم و پنجم توسعه اولویتها را مشخص خواهد کرد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های اصولی بدنه اجرایی استان مرکزی حضور کارگروه توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی در شهرستانهای این استان است که در روزهای شنبه و پنج شنبه هر هفته با حضور اعضای کمیته برنامه ریزی شهرستانی تشکیل می شود و تصمیم سازی در خصوص طرح های نیمه تمام، نقاط ضعف و قوت، نیازهای ضروری هر بخش با توجه به بودجه تخصیصی و امکانات استان ارزیابی و تعریف می شود.

استاندار استان مرکزی گفت: تاکنون این نشست ها در ۹ شهرستان استان با کتابچه کارشناسی نیازها ، فرصت و تهدید هر منطقه برگزار شده و با تکمیل ۱۲ شهرستان در دو هفته آتی فصل اجرایی مدیریتی بر مبنای این گنجینه ارزشمند اطلاعاتی و با روش نظارتی ویژه آغاز خواهد شد.

مقیمی خاطرنشان کرد: یکی از تصمیماتی که در این مدت عملیاتی شده این است که هیچ طرح عمرانی جدیدی در استان آغاز نشود و طرح های نیمه کاره با درجه اهمیت و فراگیری در کوتاهترین مدت تعیین تکلیف شده و در اجرای آنها دقت و کیفیت لازم به کارگرفته شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی با دوهزار و ۸۰۰ واحد صنعتی فعال به عنوان یکی از قطبهای تولید مهم کشور محسوب می شود یکی از اولویتهای کاری یکصد روزه اخیر در مدیریت اجرایی این استان ساماندهی مشکلات شاغلان صنعت با ایجاد حلقه مدیریتی با حضور تشکل های صنفی، مدیران اجرایی ، بانکها و دستگاه های اجرایی خدماتی و مرتبط با تولید بوده است.

استاندار استان مرکزی توضیح داد: در ارزیابی میدانی معضلات حوزه صنعت مهمترین چالش ها کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی، معوقات بانکی، فشارهای نوسان قیمت ارز و تورم و اسناد برگشتی مالیاتی، زیان انباشته، تغییرات محاسبه به روز و برخی مشکلات با تامین اجتماعی بود که در حلقه مدیریتی واحد اشاره شده این موضوعات با اولویت واحدهای مشکل دار دردستور کار قرار گرفته است.

مقیمی ادامه داد: یکی از تصمیمات کارگشا در این ایام مذاکره با بانکها و اتخاذ روشهای ضربتی در مهلت دهی به واحدهای دارای مشکلات حاد بوده و با توجه به اینکه برخی واحدهای بزرگ هم اینک در استان ظرفیتهای خالی تولید دارند برنامه ریزی برای فعال سازی و توسعه کسب و کار و اشتغال در آنها آغاز شده است.

وی اظهارکرد: هم اینک دو هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ در استان مرکزی در حال ساخت هستند که پیشرفت فیزیکی بین پنج تا ۹۸ درصد دارند و پشتیبانی مناسب از این طرح ها و شناخت راههای شتاب بخشی به تکمیل و بهره برداری از آنها از دیگر برنامه های مدیریت واحد اشاره شده است.

استاندار استان مرکزی حوزه کشاورزی را از فصول اجرایی مهم و زیربنایی استان دانست و گفت: این بخش که اهمیت ویژه در تامین امنیت غذایی استان و کشور دارد هم اینک با معضل بزرگ کمبود آب بر اثر پدیده خشکسالی چند سال اخیر دست و پنجه نرم می کند و در برخی از شهرستانها نظیر کمیجان، شازند و خمین تجربه کم آبی به شدت بر عملکرد این حوزه اثر گذاشته و کشاورزان را زمین گیر کرده است.

مقیمی افزود: تنها در شهرستان خمین یکهزار و ۴۷۱ منبع آبی به طور کامل خشک شده و یا با کمبود آبدهی ۱۰ تا ۹۰ درصد مواجه است و حل این مشکلات به عنوان چالش جدی و اولویت دار در دستور کار تیم اجرایی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی قرار گرفته است.

وی تشکیل تیمی برای مطالعات جدی تغییر نوع الگوی کشت و بذور مقاوم به خشکی و یافتن روشهای کارآمد افزایش راندمان آبیاری و بهره وری از آب در حوزه کشاورزی را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

استاندار استان مرکزی توضیح داد: یکی از تصمیمات این حوزه تدوین برنامه توسعه کشت گلخانه ای ، فراهم آوری پیشنهادات موثر در توسعه صایع تبدیلی و دامپروری های صنعتی با مکانیزیم کم آب بر است که با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در دست انجام است.

مقیمی خاطرنشان کرد: تلنبار شدن مطالبات کشاورزان در سنوات قبل از محل خسارات خشکسالی و سرمازدگی یکی از معضلات این بخش است که بخشی از آن به تعریفی که از استان مرکزی در ستاد حوادث و بحران کشور در حوزه منابع آبی و خشکسالی شده بازمی گردد.

وی عنوان کرد: میانگین بارندگی استان مرکزی به حدی است که از نظر ستاد حوادث جزو مناطق خشک قرار نگرفته در حالیکه بعضی از شهرهای استان با تنش شدید خشکی مواجه اند و اصلاح این تعریف، جزو اولویتهای کاری دولت تدبیر و امید در استان قرار گرفته است.

استاندار استان مرکزی تصریح کرد: در سالهای گذشته حوزه گردشگری استان با ظرفیت و توان بالا در توازن بخشهای صنعت، کشاوری و خدمات کمرنگ دیده شده است و یکی از اولویت هایی که در یکصد روز اخیر به عنوان برنامه محوری بر آن تکیه شده بهره گیری ازامکانات وسیع گردشگری استان و پرداختن به موضوعات جدی آن با مشارکت بخش خصوصی است.

مقیمی توضیح داد: شاید اولویت اول استان مرکزی به ویژه شهر اراک ساماندهی معضلات زیست محیطی باشد که در روزهای نخست معارفه اینجانب از مجاری مختلف و طیف های گوناگون مردمی اعلام شد و پیش از استقرار نماینده دولت تدبیر و امید در این استان از طریق طومار و برگزاری برنامه شنبه های اعتراض به عنوان مطالبه مردم اراک به مقامات ارشد کشور نیز اعلام شده بود.

وی توضیح داد: در هفته اول کاری اینجانب در استان مرکزی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور با حضور در اراک و تشکیل کارگروه های ملی آلودگی هوا و تالاب میقان اراک برای گره های آلایندگی منابع پایه این شهر تصمیم سازی کرد و قرار است این معضلات با کمیته کشوری و نظارتهای کلان دنبال شود.

مقیمی گفت: کارگروه ملی جامع کاهش آلودگی هوای اراک ۲۰ مصوبه داشت که با پیگیری دستگاههای استان دو مورد مهم آن شامل تعطیلی ۷۰ دیگ از سه خط کارخانه قدیم ایرالکو و نظارت برای تعطیلی کامل آن تا پایان سال آینده و گازرسانی به ۲۰ کوره آجرپزی منطقه مرزیجران اراک به عنوان یکی از دریچه های آلاینده این شهر محقق شده است.

وی بیان کرد: اقدامات وسیعی با همکاری دستگاه های ذیربط برای گازسوز کردن تمامی اتوبوسهای درون شهری، جلوگیری از ورود کامیون های سنگین به شهر اراک، جابه جایی پایانه مسافربری شرق اراک از حوزه مسکونی به شعاع مناسب، تسریع در انتقال آندسازی ایرالکو به شهرک خیرآباد و تاکید بر نهایی کردن طرح زمانبندی اقدامات کاهش آلایندگی و ساخت آندسازی ایرالکو و نظارت جدی بر آن آغاز شده است.

مقیمی اظهار کرد: یکی از معضلات جدی اراک در حوزه محیط زیست واحدهای مزاحم و آلاینده صفی در شهر است که انتقال آنها در کوتاهترین مدت به شهرکهای صنایع مزاحم طبق زمانبندی و نظارت مجمع امور صنفی از هدفگذاریهای یکصد روزه دولت در این استان است.

استاندار استان مرکزی، مهلت یکصد روزه را برای به بارنشستن اقدامات را فرصتی محدود دانست و گفت: راهبردهای هدفگذاری شده در استان شالوده ای علمی و برنامه ای دارد و با پیگیری اقدامات آن مسیرنواقص اصلاح و در ریل درست خود هدایت خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.