کاهش روزهای آلوده هوا در استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز هوای پاک افزود: اراک در این مدت ۳۳ روز آلاینده با ذرات کمتر از دو نیم و ۱۰ میکرون را پشت سر گذاشته که این رقم در مدت مشابه قبل ۴۸ روز بوده است.
وی اظهار کرد: همبستگی و همدلی دستگاه های اجرایی به ویژه اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا و مشارکت آحاد مردم در کاهش روزهای آلوده موثر بوده است.
وی گفت: بخش قابل توجهی از آلایندگی هوای شهر اراک مربوط به آلودگی ناشی از سوخت خودروها و مصرف بیش از حد انرژی است بنابراین مردم می توانند با استفاده بهینه از خودروها و موتور سیکلت های و همچنین انرژی گاز در منازل خود در کاهش میزان آلودگی هوای اراک نقش آفرینی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تالاب میقان را به دلیل اینکه کانون ریزگردها است ، یکی از مهمترین عوامل آلایند گی شهر اراک عنوان کرد و گفت: این تالاب نباید در هیچ شرایطی بدون آب باشد.
وی بیان کرد: این تالاب کویری در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده و تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد، بنابراین حیات این تالاب باید تحت هر شرایطی حفظ شود چرا که خشکی مطلق این تالاب ریزگردهای محلی را به دنبال داشته و زندگی شهروندان اراکی را به مخاطره می اندازد.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: بهره برداری بیش از میزان تعهد شده سولفات سدیم از سوی شرکت املاح معدنی ایران که در حاشیه تالاب میقان قرار دارد مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس مستندات موجود شرکت به مراجع قضایی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه ۵۶ دیگ خط چهار شرکت ایرالکو باید تا ششم اسفندماه سال جاری از مدار تولید خارج شود، افزود: بر اساس مصوبه کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای استان مرکزی تا کنون ۱۷ دیگ خط چهار این شرکت از مدار خارج شده و بقیه آن نیز باید تا ۳۱ تیرماه سال آینده از مدار تولید خارج شود.
وی ادامه داد: همچنین خط پنجم شرکت ایرالکو نیز باید تا پایان سال آینده از مدار تولید خارج شود، در غیر اینصورت تخلفات این شرکت از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.
وی گفت: استفاده بی رویه دامداران از مراتع، بهره برداری بیش ازحد از منابع طبیعی و نبود روابط زیست محیطی در فعالیت های معدنی بسیاری از مراتع استان را به کانون ریزگردها تبدیل کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه سالها از طرح جامع آلودگی شهر اراک می گذرد اما هر ساله شاخص های آلاینده جدیدی به آن اضافه می شود، بنابراین باید میزان تاثیر همه عوامل آلاینده در شهر اراک مورد ارزیابی قرار گرفته و با هر یک به صورت علمی و منطقی برخورد کرد.
ابراهیمی کارنامی عنوان کرد: هم اکنون چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در کلانشهر اراک فعال است و دیتاهای مورد نیاز از این ایستگاه ها استخراج می شود و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی شاخص های آلودگی هوای این شهر را مورد ارزیابی قرار می دهند و در صورت هر گونه تخلف از سوی واحدهای صنعتی، به آنها هشدار می دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: یک دستگاه سنجش آلودگی دیگر نیز از سوی این اداره کل خریداری شده که با استفاده از آن می توان ۴۰ عامل آلایندگی هوا را شناسایی کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷۶ درصد ردیف های پستی این اداره کل خالی از نیروی انسانی است اما با این وجود همه تلاش خود را برای مقابله با عوامل آلاینده در نقاط مختلف استان به خصوص کلانشهر اراک به کار گرفته ایم.
وی در خصوص استقرار شرکت های صنعتی آلاینده نیز گفت: شرکت های تولید ایزوگام، قیر، سرب و تصفیه دوم روغن به جز شهرک ویژه در دلیجان ، به هیچ عنوان حق استقرار درسایر شهرک های صنعتی استان را ندارند .
ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: اصحاب رسانه در نقاط مختلف استان مرکزی با پیگیری های مجدانه و تولید اخبار و گزارش های تحلیلی و توصیفی از صنایع آلاینده نقش موثری در تنویر افکار عمومی ایفا کرده اند به طوری که مردم امروز آگاهانه و با منطق، حقوق خود را در این خصوص مطالبه می کنند که این مهم کمک بسیار بزرگی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان می کند.
۲۹ دی به عنوان روز پاک نامگذاری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.