عوارض جدی مواد نیروزا و لاغری «اکسی الیت»

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر «بابک عشرتی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مواد نیروزا و چربی سوز با تبلیغات پرزرق و برق همراه است و به رغم عوارض وسیع بر سلامت ،متاسفانه از طریق سامانه اینترنتی مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و به دلیل اینترنتی بودن فروش ، نظارت مراجع بهداشتی در این بخش مشکل است.

وی اظهار کرد: این مواد که قبلا در کشورهای آمریکا و ایرلند به دلیل دامنه وسیع عوارض ممنوع شده اخیرا بصورت مصرف پودر و قرص های چربی سوز و عضله ساز در ایران رایج شده که جای نگرانی دارد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: مصرف این مواد نارسایی حاد کبدی ایجاد می کند که بر اساس آمار غیررسمی بیش از ۵۰مورد بروز عوارض حاد کبدی ناشی از مصرف آن در ایران گزارش شده است.

دکتر عشرتی اضافه کرد: کبد، کلیه و طحال سه صافی مهم دفع سموم بدن است و نارسایی حاد کبدی و از کار افتادن این عضو موجب بالا رفتن مسموم در خون به ویژه آمونیاک می شود و فرد را در کما فرو می برد.

وی از مردم درخواست کرد: فریب تبلیغات رنگارنگ این کپسول ها و پودرها را نخورند و کاهش وزن و عضله سازی در بدن را از طریق تمیرات ورزشی منظم و رژیم غذایی سالم دنبال کنند.

وی افزود: هنوز دستورالعمل همخوانی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای جمع آوری این مواد از سطح مراکز عرضه و فروش دارویی ، بهداشتی و ورزشی ابلاغ نشده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.