الزامات مدیریت شهری اراک

اختصاصی مرکزی دیلی : بالاخره پس از کش و قوس های نهان سیاسی و حقوقی فراوان بالاخره دست تقدیر ، کلید کلانشهر اراک را به گردن مهندس محمد ابراهیم عباسی آویخت. گذشته از اینکه شورای شهر باید نسبت به شفاف سازی دلایل منطقی ، قانونی و مدیریتی انتخاب عباسی بعنوان مدیر شهر اراک اقدام نماید و تا کنون چنین نشده و ظاهرا هم نخواهد شد ، امیدواریم مدیریت شهری جدید شهر را به سامان برساند و مشکلات عدیده شهروندان را بکاهد و دوباره امید و نشاط را به شهر باز گرداند.

آیا رفتار و کنش های مدیران شهری می تواند روند معکوس  توسعه شهر اراک را در سالهای اخیر به روال طبیعی و معقول خود برگرداند؟ آیا می خواهیم فقط بر شهر مدیریت داشته باشیم و یا اینکه به معنای واقعی مدیریت شهری اعمال شود؟ اینکه مدیر بودن ما مهم است و یا اینکه خود شهر از اهمیت محوری برخوردار می باشد؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید وظایف و اختیارات شوراها و شهرداری ها را مرور کنیم که در مجالی دیگر بدان خواهیم پرداخت اما مخلص کلام اینست که تیم مدیریت شهری نیاز به مدیران مجرب ، با هوش و توانمند و ریسک پذیر دارد که بصورت کلی خبرگی این تیم ، منجر به توسعه و آبادانی شهر خواهد شد. طی سالهای اخیر داشتن شوراهایی دلسوز و امین یا شهردارانی به نسبت توانمند ، به تنهایی نتوانسته گره از کلاف سردرگم مدیریت شهری اراک بگشاید.

بعبارتی متاسفانه همیشه یک یا چند سر این کلاف در هم تنیده بنوعی قصد باز شدن نداشته است. در مقطعی وجود شورایی دلسوز و امانتدار و در مقطعی دیگر شهردارانی ریسک پذیر ، جسور و بعضا توانمند نه تنها برای شهر یک فاکتور مثبت تلقی نشد بلکه بدلیل عدم تناسب با الباقی تیم مدیریت شهری ضربات مهلکی بر پیکره نا توان این شهر وارد ساخته و هزینه های گزافی را به شهر تحمیل نموده است.

اینکه یک یا چند نفر و یا حتی سلیقه سیاسی را مقصر پس رفت های عدیده سالیان اخیر بدانیم جدا بی انصافی است چرا که این کلاف سردرگم حاصل برآیند سیاسی کاری ، ندانم کاری ، ناتوانی ، عدم امانتداری ، سطح پایین دانش مدیریت شهری و سایر مولفه های منفی تیم های مدیریت شهری این شهر تا کنون بوده که به بی اعتمادی و بی تفاوتی شهروندان و پس رفت های غیر قابل انکار در ساختارهای شهری در طی این چند دهه منجر شده که انشاء الله این دوره با هشیاری و تدبیر مدیران شهری این دور باطل تکرار نشود.

نگرش یکجانبه به وضعیت سیاسی ،عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی و مدیریتی شهر یقینا همانگونه که تا کنون مشکلی از شهروندان مظلوم اراکی حل نکرده از این به بعد هم مشکلی را حل نخواهد کرد و بدون شک اصلاح نگرش از بخش سیاست گذاری باید آغاز شود که همانا شورای اسلامی شهر است چرا که وقتی سیاست گذاری اشتباه باشد ، هرچند با اجرای درست هم نمیتوان موجبات خدمت حداقلی را فراهم ساخت. و صد البته وقتی سیاست گذاری درست و منطقی باشد هم با روند اجرایی ضعیف و غیر کارشناسی نمیتوان به موفقیت حداقلی خدمات ، امید بست و شاید این رمز عقب ماندگی های اخیر این شهر باشد.

بدون شک باید همه اجزاء یک سیستم بصورت هماهنگ کار کنند تا برآیند سیستم مثبت از آب در بیاید. پس بخشی از دلایل مشکلات را باید در خود شورای شهر جستجو کرد که عمده آن عدم وحدت رویه ، تجربه اجرایی و عملیاتی و همچنین عدم اشراف حقوقی و قانونی بر ظرفیت های پنهان شهری و عدم نگرش مدیریت منطقی به شهر بعنوان یک موجود زنده ریشه دارد. بدون شک شهر بعنوان یک موجود زنده باید رویش داشته باشد که متاسفانه کمتر در ایران به ساختار شهر بدین گونه نگریسته می شود.

بخش دیگری از مشکلات به سلایق مدیریتی شهرداران بر می گردد که علاوه بر ظرفیت های شخصی ، ظرفیت متحد سازی توانمندی های عمومی و اختصاصی را برای آبادانی شهر به پشتوانه شورای کارآمد داشته باشند که متاسفانه کمتر در این شهر شهردارانی با توانمندی های همه جانبه حداقلی منصوب شده اند و عملا همیشه سایه سنگین سلایق سیاسی ، جناحی و بعضا باندی با نگرش منفعت طلبانه بر انتصاب شهرداران سنگینی کرده است که طبیعتا با ضعف شهردار نیروهایی هم قد و قواره و متناسب با توانمندی وی منصوب می شوند و وجود شهرداران ضعیف بدنه شهرداری را هم بیش از حد رنجور و ناتوان ساخته است.

متاسفانه دخالت های سیاسی و غیر کارشناسی در امر حیاتی مدیریت شهر نه تنها در بین محافل سیاسی بلکه در بین برخی رسانه ها هم نفوذ کرده و با زیاد شدن مولفه های نادرست مدیریت فعالیت آن بخش اندک مجموعه مدیریت شهری هم که صادقانه قصد خدمت رسانی دارد به حاشیه و نهایتا انحراف کشیده می شود و خلاصه این وضعیت می شود شهر اراک…

کلانشهری که از نام کلانشهر بودنش حجم بیشتر واحدهای صنعتی ، صنفی و خدماتی و نتیجتا تجمیع غیر متوازن جمعیت ، آلودگی بیشتر زیست محیطی ، نابودی مولفه های فرهنگ شهری ، افزایش تعداد اعضای شورای شهر و شاید نمایندگان مجلس ، بالا رفتن رتبه پرسنلی برخی مدیران و نتیجتا افزایش حقوق و مزایای برخی ارکنان دولت ، عدم نظارت و اجبار برای پاسخگویی ، تجمیع بیشتر منافع و رانت های فساد آور در مجراهای ناصواب ، قامت خمیده و رنجور پیکره توسعه مدیریت شهری و هزاران هزار مشکل بظاهر لاینحل را به ارث می برد که نهایتا مطالبات شهروندان این کلانشهر این باشد که “از طلا بودن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید…”

براستی نباید برای حفظ ظواهر هم که شده نام کلانشهر به همه شئون مدیریتی استان بیاید؟ از شورای شهر و شهردار گرفته تا معاونین شهرداری و سازمان های تابعه شهرداری تا کارمندان و کارشناسان شهرداری همه و همه نقش خود را بصورت حداقلی ایفا نمایند تا چرخ های شهر بر مدار توسعه بچرخد و نباید بعد از گذشت این سالها آرزوی بازگشت به دوران گذشته این شهر را داشته باشیم؟ گذشته ای که نه کلانشهر بوده و نه ادعاهای مدیریتی اینچنینی و آنچنانی نبود؟

چرا باید با وجود تحمیل هزینه های هنگفت مدیریتی به شهر اراک و اجرای پروژه های دهان پر کن مدیریت شهری هنوز هم در الفبای مدیریت شهری مشکل داشته باشیم؟ چرا نباید کسی نسبت به وضعیت موجود پاسخگو باشد؟ بهر حال شهروندان توقع دارند شورای شهر و شهرداری در همه شئون متناسب با نام کلاشنهر به آنها خدمات رفاهی برساند.

چرا باید با وجود ترافیک های سنگین مرکز شهر اطراف استانداری مرکزی آنهم با اصرار و حمایت های خاص زیرگذرهای بعضا بی فایده راه اندازی شود؟ مگر نه اینست که پول هزینه شده حق تک تک شهروندان اراکی است؟ چرا باید بجای اجرای طرح هایی که نهایتا بخش عمده ای از شهروندان از آن منتفع می شوند  تنها به آبادانی ظاهری یک منطقه پرداخت و بقیه شهروندان را بدست فراموشی سپرد؟ چند درصد از شهروندان اراکی در این منطقه زندگی می کنند و چند درصد از بودجه عمرانی شهر برای این پروژه ها هزینه شده است؟

وضعیت نگران کننده فرهنگی شهر که بخش عمده ای از آن به مدیریت فرهنگی شهر باز می گردد چرا باید در شرایط افتضاح کنونی بسر برد؟ در حوزه زیباسازی و مبلمان شهری چرا نباید رضایت حداقلی شهروندان فراهم شود؟ در بخش برنامه ریزی شهری چرا مجراهای فساد اداری در مجموعه مدیریت شهری مورد نظارت ، بررسی و رفع عیب قرار نمی گیرد؟ و صدها مشکل بنیادی دیگر که متاسفانه تا کنون نه تنها مورد واکاوی قرار نگرفته بلکه بعنوان نقاط قوت مدیران سابق شهر اراک معرفی شده است…

اولین گام مدیریت شهری برای سامان دادن وضعیت فضاحت بار کنونی صداقت در گفتار و شفاف سازی در رفتار و تصمیم سازی هاست که بخش عمده از مبانی فساد و رانت را کاهش خواهد داد که دوری مسئولین و مدیران شهری از افراد ، جناح ها ، محافل و حتی رسانه های منفعت طلب و برقراری گفتمان صداقت محور با شهروندان در دراز مدت به اعتماد عمومی منجر خواهد شد چرا که شهروندان خود را ناظر بر کنش های مدیریت شهری می بینند و قرابت بیشتری حاصل می گردد.

گام دوم چینش نیروی انسانی مدیریتی شهر بنوعی که مدیریت شهری عصاره فضائل و کمالات شهر باشد. گرچه نمی توان از انتصاب سیاسی و بر اساس منافع جریانات قدرت در شهر و استان بصورت حداکثری اجتناب کرد ولی این رعایت حقوق شهروندان در توجه حداقلی به فاکتورهای سیاسی و منافع محفلی و باندی بصورت برجسته مشخص باشد که انتصاب مدیران امانتدار و توانمند هم نزدیکی مردم و مسئولین شهری را به دنبال خواهد داشت. در حالیکه اگر مردم ببینند مدیرانی که خود در سالهای گذشته دست اندرکار وضعیت ضعیف کنونی بدون پاسخگویی و بی توجه به مطالبات مردمی هستند صرفا از پستی به پست دیگر منتقل می شوند بدون شک نتیجه می گیرند قرار نیست وضعیت کنونی شهر عوض شود.

گام سوم که میتواند با گام دوم بصورت موازی عملیاتی شود ، برنامه ریزی دقیق ، کارشناسی و منطقی به نسبت توانمندی ها و منابع شهری است که با توجیه قابل ارائه کارشناسی صورت بپذیرد ودر آن همه منابع و ابزارهای نوین و سنتی با تلفیق منطقی لحاظ شده باشد. بدون شک این امر مستلزم صرف زمان خواهد بود ولی می توان با تمرکز روی پروژه های دقیق و مفید کارشناسی ، اصلاح پروژه های نسبتا درست و توقف طرح های غیر کارشناسی می توان بخشی از هزینه های آینده را کاهش داد و در کنار وجود مدیران توانمند در سایه حمایت منطقی مدیریتی ، برنامه کاربردی ، توانمندی مدیریت شهری به چندین برابر کنونی افزایش پیدا کند.

گام بعدی اطلاح ساختار کارشناسی و خدماتی شهرداری است که می تواند با جابجایی برخی نیروها و همچنین جذب مدیران نخبه و توانمند و همچنین آموزش بدنه شهرداری ضعف ها را به حداقل کاهش داد گرچه این اصلاح ساختار بناچار موجبات حذف برخی نیروهای زاید را فراهم می آورد ولی برآیند حرکت مجموعه شهرداری را تسریع خواهد بخشید و بخشی از چابکی مورد نیاز سیستم مدیریت شهری را تامین نماید.

این ها تنهای بخشی از کلیاتی است که شهروندان از شورای شهر توقع دارند.

شما مخاطب محترم پایگاه خبری تحلیلی استان مرکزی ( مرکزی دیلی ) هم می توانید در بخش نظرات ، نظرات و توقعات خود را از مدیران شهری اراک ثبت بفرمایید…

ارادتمند – مدیر مسئول مرکزی دیلی

ممکن است بپسندید...

۳ دیدگاه

  1. سید مهدی گفت:

    ۱- استفاده از مدیران متخصص با مدک تحصیلی مرتبط با نوع شغل وپست سازمانی ۲- آموزش مدیران وهمچنین کارشناسان ۳- اموزش برخورد با ارباب رجوع ۴- عدم بکارگیری اموال شهرداری جهت امیال شخصی ۵- عدم بکارگماری بستگان در پستهای حساس

  2. اراکی گفت:

    من امیدوارم مدیران شهری جدید اراک وقت باارزش خود را صرف کاغذبازی های بی حاصل و رییس بازی های کودکانه نکنند.من امیدوارم بودجه مردم مظلوم شهرم(که به حق از مظلومترین مردمان ایران هستند.)صرف برگزاری مراسم ها و جلسات و تبلیغات عوامفریبانه نشود.من امیدوارم مدیران شهری اراک برای خود و نام خانوادهشان آن قدر ارزش قایل باشند که در مقابل مشکلات شهر بهت زده نشوند و ذهنشان همواره برای یافتن راه حل های خلاقانه و استفاده از تجربیات موفق سایر شهر ها باز باشد.من امیدوارم نوعی جاهطلبی مثبت در بین این عزیزان به وجود بیاید و به دنبال این باشند که بهترین مدیران تاریخ اراک باشند.من امیدوارم ده سال بعد هیچ یک از این عزیزان شایسته لعن ونفرین مردم این شهر نباشد.من امیدوارم این عزیزان رانندگان قطار خبرهای خوش برای مردم این شهر باشند.من امیدوارم فرزندان این افراد در آینده به عملکرد پدرانشان افتخار کنند.من امیدوارم این افراد برای ساختن یک آرمانشهر پا به عرصه خدمت گذاشته باشند.من امیدوارم این افراد از فکر کردن ومشورت گرفتن نترسند!من امیدوارم این افراد از رو به رو شدن با مردم نترسند وهمیشه به عملکرد خود مطمین ومغرور(البته غرور مثبت)باشند.

  3. اراکی گفت:

    ما از مدیریت شهری اراک توقع پل یازده کیلومتری نداریم…ما فقط می خواهیم همین طرح های کوچک درست و سرموقع انجام شود…ما نمی خواهیم شهرمان در خاورمیانه برترین شود اما حق داریم بخواهیم که شهرمان در برابر مسافران باعث سرشکستگی نباشد. ما نمی خواهیم مدیریت شهریمان راه های جدید وخلاقانه برای کسب درآمد پیدا کند اما حق داریم بخواهیم همین بودجه اندک حیف ومیل نشود…ما توقع نداریم مدیریت شهری اراک در حد واندازه مردمان فهیم و بزرگوار اراک(که به حق نجیب ترین مردمان ایرانند)باشد اماحق داریم بخواهیم که حداقل های این مردم برطرف شود…..مامعجزه نمی خواهیم ما برنامه ریزی و پیگیری و پاسخگویی می خواهیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.