برگزاری نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، محمدرضا عاشوری ظهر روز دوشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی با اشاره به مشکلات صادرگنندگان استان افزود: این امکانات محدود گمرگ همچنین باعث ماندگاری حجم بالای کامیونهای حامل کالای صادراتی و وارداتی می شود و  ترافیک در ورودی شهر ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه تاسیسات گمرکات این استان باید متناسب با جایگاه خاص صنعتی، خدماتی و کشاورزی این منطقه ارتقاء یابد تصریح کرد: تاسیسات گمرکی استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور و قطب مطرح کشاورزی درسالهای اخیر رشد مناسبی نداشته و نیازاست با تعامل بین بخشی و طرح های کارآمد عمرانی این حوزه ساماندهی شود.

عاشوری بر ضرورت راه اندازی تشکیلات “پنجره واحد” تاکید کرد و گفت: این تشکیلات با حضور دستگاه های مختلف برای ارائه خدمات بهینه به صادرکنندگان و واردکنندگان و تسریع در عملیات اجرایی ساختمان جدید اداری گمرکات استان امری ضروری است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی نیز از انتقال گمرگ اراک به خیرآباد خبر داد و گفت: انتقال گمرک اراک را با وسعتی مناسب نسبت به فعالیتی که دارد در منطقه ویژه خیرآباد دنبال می کنیم.

فضای یک و دو دهم هکتاری تاسیسات گمرکی استان پاسخگوی حجم مراجعات فعلی نیست

مهدی میراشرفی عنوان کرد: فضای یک و دو دهم هکتاری تاسیسات گمرکی استان پاسخگوی حجم مراجعات فعلی نیست و به همین دلیل ساخت واحد اداری گمرکات استان مرکزی با پیش بینی اعتبار مورد نیاز ۲۰ میلیارد ریال در دستور کار است.

 

 

وی  با اشاره به رتبه هفتم صادرات گمرک اراک در بین بیش از ۱۶۰ گمرک سراسر کشور در پنج ماهه سال جاری و ارتقای گمرک اراک اظهار داشت: جزو هفت گمرک برتر کشور در صادرات قرار گرفتن مقام رفیعی است و این مهم می‌طلبد با توجه به پتانسیل صادراتی خوب استان، گمرک اراک از وضعیت فعلی به لحاظ کمی ارتقا پیدا کند.

میراشرفی توضیح داد: با توجه به اینکه زیرمجموعه‌های گمرک اراک شامل منطقه ویژه کاوه، گمرک ساوه و منطقه ویژه زرندیه در مرز استان تهران رو به گسترش است باید شرایطی ایجاد شود تا گمرک اراک یک حالت ستادی پیدا کند.

بیشترین انبارهای اختصاصی را در سراسر کشور گمرکات استان مرکزی دارد

وی با بیان اینکه گمرکات استان در این چهار نقطه از گسترش کمی خوبی برخوردار بوده است، گفت: می‌بایست زیرساخت‌هایی متناسب برای گسترش کمی در این مناطق و ۲۵ انبار اختصاصی که در تمامی شهرستان ‌های استان وجود دارد ایجاد کرد.

میراشرفی اظهار داشت: بیشترین انبارهای اختصاصی را در سراسر کشور گمرکات استان مرکزی دارد و به همین جهت برنامه مدونی را در نظر گرفته و در حال پیگیری هستیم تا متناسب با این گسترش کمی به لحاظ زیر ساختی نیز این گسترش به وجود آید و بتوانیم خدمات مناسبی را در محل شرکت‌های تولیدی به تولیدکنندگان ارائه دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه قبل از ابلاغ منطقه صنعتی خیرآباد به منطقه ویژه و همزمان با طی شدن پروسه قانونی این اقدام در حال پیگیری استقرار گمرک اراک در این منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خیرآباد در ۲۰ کیلومتری اراک واقع است باید بتوانیم گمرک اراک را به آنجا شیفت دهیم تا هم منطقه ویژه را و هم گمرک اراک را پوشش دهد.

در این نشست مقرر شد یک میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی برای عملیات اجرایی ساختمان گمرکات اراک تخصیص شود. استقرار نمایندگان تام الاختیار استاندارد، صنایع، دامپزشکی و بهداشت در گمرکات اراک از دیگر مصوبات این نشست بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.