۴۰ درصد زنان میانسال و سالمند استان مرکزی در معرض پوکی استخوان هستد

به گزارش مرکزی دیلی ، «غلامرضا فتح آبادی» روز شنبه به مناسبت هفته سلامت زنان( ۲۶ مهر تا ۲ آبان) در جمع خبرنگاران افزود: این بیماری خاموش که در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است و به دلیل کمبود هورمون استروژن در بدن تشدید می شود یکی از عوامل تهدید جدی سلامت زنان محسوب می شود.
وی توضیح داد: کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات روند پوکی استخوان را تسریع می کند و فقر این ریزمغذی ها باعث می شود استخوان بافت اسفنجی به خود گرفته و خودبه خود بشکند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی بیان کرد: بالا رفتن سن و تخریب بافت استخوانی، بیماری پرکاری تیروئید، آتریت روماتوئید، دیابت، کوشینگ و مصرف مستمر و طولانی داروهای کورتون، لووتیروکسین? فورزماید، هپارین? فنیتوئین ، کم تحرکی، اعتیاد به الکل و خوردن بیش از حد کافئین از عوامل خطر پوکی استخوان است.
فتح آبادی بیان کرد:شکستگی‌های لگن وخیم‌ترین عارضه پوکی استخوان است که هرسال قربانیان زیادی دارد و و به طور معمول در صد بالایی از مبتلایان این عارضه می میرند.
وی توضیح داد: پس از لگن، شکستگی های ناگهانی در مهره‌ ها در پوکی استخوان اهمیت دارد که به طور معمول خاموش بوده و با یک فشار مختصر مانند بلند کردن یک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ می‌دهند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی گفت: بار بیماری پوکی استخوان در بین زنان سه برابر مردان است و این مهم لزوم برنامه های پیشگیرانه را برای زنان دو چندان کرده است.
فتح آبادی افزود: در کنار پوکی استخوان بیماری های دیگری چون انواع سرطانها، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی، دیابت، فشار خون، چاقی و بیماری های عضلانی و اسکلتی در کمین سلامت زنان است که باید برنامه مشارکت فعالانه زنان در پیشگیری از آنها تقویت شود.
وی عنوان کرد: زنان باید انجام آزمایش های دوره ای تشخیصی و درمانی به ویژه ماموگرافی و پاب اسمیر را جدی بگیرند و برای ارتقای سلامت خود و خانواده تغذیه سالم با کاهش مصرف روغن و نمک و افزایش سهم میوه و سبزی، فعالیت های فیزیکی به ویژه پیاده روی، خودمراقبتی فعال و کسب مهارت های اجتماعی را در برنامه خود قرار دهند.
فتح آبادی ادامه داد: شعار امسال هفته سلامت زنان «فردا دیر است سلامت زنان را جدی بگیریم» تعیین شده و برای تحقق این مهم باید برنامه بهداشتی آموزشی موثر با هدف ارتقای سلامت جسمی، روانی، فرهنگی، اجتماعی، معنوی و کاهش ریسک بیماری ها برای این قشر پیش بینی و انجام شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.