اظهارات ابتکار در کارگروه تالاب میقان در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار عصر دوشنبه با بیان این مطلب در کارگروه تالاب میقان در اراک افزود: باید با توجه به ارزش های اقتصادی تالاب ها و نقش آنها در محیط زیست کشور به برنامه ریزی برای نجات انها از تهدیدات پیش رویشان باشیم.

وی گفت: ارزش ذاتی تالاب ها قابل اندازه گیری نیست و اینکه می گوییم ارزش اقتصادی تالابها ده برابر مراتع و اراضی کشاورزی است تنها درباره خدمات تالاب ها سخن می گوییم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: متاسفانه تصمیمات مقطعی و لحظه ای باعث شده تا افق بلند مدت تالاب ها نادیده گرفته شود و امروز شاهد بحران در تالاب ها باشیم.

استفاده از پتانسیل های محلی برای حفظ تالاب میقان

دکتر ابتکار با اشاره به اینکه باید از پتانسیل های بومی و محلی برای حفظ تالاب میقان اراک استفاده کرد گفت: این تالاب از زیست گاههای ارزشمند کشور است که سالانه هزاران پرنده مهاجر به آن سفر می کنند و از سوی دیگر تلطیف هوای اراک را تامین می کند.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر جلسات تالاب میقان در استانداری مرکزی و رصد آن توسط شخص استاندار گفت: مردم محلی، صاحبنظران دولتی و سازمان های مدرم نهاد به عنوان ذینفعان باید عضو این کارگروه باند.

وی در ادامه چند بخشی بودن مدیریت تالاب میقان را یک فرصت ارزنده برای آن برشمرد و افزود: باید با بهره گیری از نظرات کارشناسی مدیریت بخش های مختلف در تالاب برنامه جامع حفاظت از تالاب تدوین تا از آن به عنوان یک سرمایه ارزشمند حفاظت کنیم.

تالاب میقان از جاذبه های توریستی کشور

وی با اشاره به جاذبه های توریستی تالاب میقان گفت:  باید با معرفی این جاذبه ها به مردم ضمن گسترش بحث گردشگری تاالب به تعیین ضابطه هایی برای کشت محصولات و ارائنه الگوی کشت در منطقه بپردازیم.

استاندار استان مرکزی نیز در این نشست از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان فرابخشی یاد کرد و افزود: تمامی دستگاه های اجرایی استان موظف به اجرای قوانین و اصولی اند که تصوسط این سازمان در دولت مصوب می شود.

محمد حسین مقیمی در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب میقان گفت:  متاسفانه امروز نیمی از تالاب میقان اراک خشک شده و نیمی دیگر به واسطه پساب تصفیه خانه زنده است .

تالاب میقان اراک در معرض خطر

تالاب کویری میقان اراک یکی از ۱۰ تالاب مطرح کشور و از زیستگاه های مهم پرندگان بین المللی و کشوری است که اکنون با تهدیدهای جدی نظیر روند رو به رشد بیابانی شدن، افزایش حجم تولیدی ریزگردها، کمبود منابع آب و تهدید چرخه جانوری و گیاهی مواجه است و به عقیده کارشناسان برای جلوگیری از این تهدیدات که زنگ از بین رفتن این زیستگاه را به صدا دراورده است باید چاره اندیشی شود .

این تالاب در دل کویر میقان قرار دارد و با وسعت ۲۵ هزار هکتار یکی از اکوسیستم های مهم و شکننده منطقه است.

نقش مهم کویر در انتقال ریزگردها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: این تالاب کویری نقش مهمی را در انتقال ریزگردها به اراک و آلودگی هوای این منطقه دارد و کم آبی و خشکی دریاچه آن تاثیرات منفی را بر آب و هوای منطقه دارد.

امیر انصاری گفت: بارندگی های اخیر و آبگیری ۸۰ درصدی سطح دریاچه میقان علاوه بر تلطیف هوا، افزایش بخار و مه و تاثیر مثبت بر کاهش انتقال ریزگردها در چرخه اکوسیستم منطقه، شرایط هیدرولوژیکی و منابع آب زیرزمینی این حوزه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به دلیل همجواری تصفیه خانه فاضلاب با تالاب کویری میقان اراک متاسفانه در پی بارندگی های اخیر بالازدگی آب در بخشی از تالاب رخ داده که موجب پراکندگی پسماندها در منطقه شده و در این خصوص اخطاریه پاکسازی محیطی برای شهرداری اراک و آب و فاصلاب استان مرکزی صادر شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.