ابتکار:سلامتی مردم جای اغماز نیست

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار ظهر دوشنبه با اعلام این خبر در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک گفت: طرح جامع  کاهش الودگی هوای کلان شهر اراک باید اجرا شود و در صورت نیاز بازنگری طرح و استفاده از نظرات کارشناسان در اصلاح موارد آن در سطح ملی مطرح خواهد شد.

وی ضمن از مسئولان استان برای اجرایی شدن هرچه زودتر طرح جامع کاهش الایندگی هوای کلان شهر اراک  افزود: مذاکرات اولیه برای حل مشکلات الودگی کلان شهر اراک با وزیر صنعتف معدن و تجارت و همچنین وزیر نفت صورت گرفته و به جد پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که اجرای طرح جامع کاه آلایندگی هوای کلان شهر اراک نیازمند کار گروهی در دولت و استان است افزود: سمن ها و تشکل های غیر دولتی فعال و دلسوزی خوشبختانه در استان مرکزی فعال است که باید از سرمایه کارشناسی خوب آنها در بررسی مسائل و مشکلات زیست محیطی استان بهره جست.

دکتر ابتکار با بیان این که توجه به  محیط زیست لازمه توسعه شهری است گفت: حرکت جمعی برای ارتقا شاخصهای محیط زیستی در استان مرکزی لازم و ضروریست.

جایی که سلامت مردم در اولویت است جای اغماض نیست

وی در ادامه با انتقاد از بی توجهی ها در فعالیت های اقتصادی گفت: پیشبرد فعالیت های اقتصادی بدون توجه به استانداردهای زیست محیطی تا کنون نتیجه جز پیشمانی افراد و اشک درآوردن آنها نداشته کسانی که از  محیط زیست به عنوان محیط ایست مقطعی یاد کردند و گمان کردند با دور زدن قانون می توانند از دست محیط زیست خلاص شوند اخر کار گرفتار شدند و چاره ای جز عمل به قانون ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: رعایت قانون باید به عنوان یک اصل مورد توجه همه قرار گیرد و همه فعالیت عرصه اقتصادی و تولیدی بدانند جایی که پای سلامت مردم در میان است جایی برای اغماض وجود ندارد.

ایجاد صندوق ملی محیط زیست در کشور

معاون رئیس جمهور در ادامه از ایجاد صندوق ملی حافظت محیط زیست در کشور خبر داد و گفت: این صندوق برای حمایت از طرح های زیست محیطی در کشور ایجاد می شود.

دکتر ابتکار افزود: طرح تاسیس صندوق ملی محیط زیست  در ۸ سال گذشته متاسفانه معطل مانده بود این در حالیست که با روی کار امدن دولت یازدهم در قالب اولین برنامه های دولت قرار گرفته است.

وی با بیان این که مجمع صندوق به زودی اعلام خواهد شد گفت: با اختصاص اعتبار صندوق از سوی دولت بستر ارائه تسهیلات برای رفع معضلات زیست محیطی و انجام مطالعات کارشناسی تخصیص خواهد یافت.

اراک جزو هشت کلانشهر آلوده کشور است که بیش از ۵۰ درصد الودگی آن ناشی از فعالیت صنایع است و مابقی ناشی از فعالیت خودروهاست که این روزها آلودگی ریزگرده ها به این آلودگی اضافه شده است.

اراک کلانشهر آلوده کشور

برای رفع آلودگی هوای اراک هوای اراک در زمره آلوده ترین کلان شهرهای ایران قرار دارد. عواملی همچون رشد جمعیت و به پیرو آن افزایش خودرو و همچنین افزایش روند صنعتی شدن و ساخت کارخانه‌های گوناگون باعث شده‌است این شهر جزو یکی از هشت کلان شهر آلوده کشور به حساب بیاید.ورود حجم زیادی از آلودگی‌ها به این شهر نشان می‌دهد که درصد بالایی از آلودگی در شهری با وسعت کم متمرکز شده‌است و این حجم از آلودگی هم برای انسان و هم برای محیط زیست بسیار خطرناک است. به منظور کاهش آلودگی هوای شهر، دولت در سال ۱۳۸۶ مصوبه‌ای با نام طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را تصویب کرد.

این مصوبه به طور کامل در اراک اجرا نشد و اکنون این شهر بیش از دو سوم سال را درگیر آلودگی هوا است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.