تالاب میقان اراک با جراحات زیست محیطی درانتظار یاری مسوولان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایزنا، این تالاب کویری هم اینک با تهدیدهای جدی نظیر روند رو به رشد بیابانی شدن، افزایش حجم تولیدی ریزگردها، کمبود منابع آب و تهدید چرخه جانوری و گیاهی مواجه است و به عقیده کارشناسان برای جلوگیری از این تهدیدات که زنگ از بین رفتن این زیستگاه را به صدا دراورده است باید چاره اندیشی شود .
تشکیل کارگروه ملی مدیریت تالاب میقان اراک و تخصیص اعتبارات ویژه برای اجرای برنامه های اصلاحی فوری در این حوزه از جمله راهکارهایی است که اکنون مطرح و مورد تاکید قرار دارد.
پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی مدیریت تالاب کویری میقان اراک به کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و سازمان محیط زیست کشور داده شده و در این پیشنهاد مطالعات و اجرای برنامه های کارآمد ترمیمی در احیای گونه ها، تقویت سهم حق آبه تالاب ، نظارت بر تغییر کاربری های هدفمند و ایجاد درآمدزایی برای مردم روستاهای حاشیه تالاب دیده شده این طرح پیشنهادی قرار است امروز دوشنبه با حضور معاون رییس جمهور ورییس سازمان محیط زیست کشور نحوه اجرای آن بررسی می شود.
برداشت های معدنی بی ضابطه، شکار غیرمجاز، ورود آلودگی های صنعتی، قطع درختان و تخریب گونه های گیاهی از جمله عوامل تهدید کننده زیستگاه تالاب میقان اراک است که در سه دهه اخیر انجام شده و این تالاب را دچار آسیب کرده است.
روند رو به رشد روزهای آلوده در اراک زنگ هشدار جدی برای مسوولان است و می طلبد که هرچه سریعتر با تشکیل کارگروه مدیریت تالاب میقان اراک، در سطح ملی برنامه جامع مدیریتی نظیر دریاچه ارومیه برای این سرمایه ارزشمند طبیعی تشکیل شود.
هم اینک بیش از ۵۰ هزار هکتار عرصه های حاشیه دریاچه میقان بیابانی است و با کوچکترین وزش باد ریزگردهای تولیدی آن به فضای شهر اراک هدایت می شود و اثر مستقیم بر آلودگی هوای این شهر دارد.
درحال حاضر تنها آب ورودی به تالاب ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که با رژیم طبیعی این منطقه همخوانی ندارد و افزایش سهم حق آبه تالاب به سالانه بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب امری حیاتی است.
وجود ۴۰ سد خاکی در مناطق بالادست تالاب، چاه های غیرمجاز، برداشت های غیراصولی ماده معدنی سولفات سدیم و برخی مشکلات که بر اثر احداث جاده در انتقال آب به دوسوی تالاب ایجاد شده از مهمترین مسایلی است که باید در سایه مطالعات علمی تاثیرات دقیق آن ارزیابی شود.
برنامه های مدیریت تالاب میقان اراک در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه حداقل به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با توجه به تصویب طرح مدیریت زیست بومی این تالاب در کشور هماهنگی های ویژه و تشکیل کارگروه ملی برای اجرایی کردن برنامه ها ضروری است.
هم اینک وضعیت خشکی اقلیم درحوزه شمالی تالاب کویری میقان حادتر از سایر مناطق است و اقدام ضروری و اولویت دار تعیین حق آبه مناسب برای تالاب و اجرای طرح انتقال آب به حوزه شمالی آن و تامین رطوبت کافی در خاک است.
تالاب کویری میقان اراک با کارکردهای متعدد اقلیمی، طبیعی و زیستگاهی دارای ۲۵ هزار هکتار وسعت محدوده و ده هزار هکتار مساحت آبگیر است و در ۱۵ کیلومتری شرق اراک واقع شده است.
این تالاب در لیست ۱۰۵ منطقه مهم زیست پرندگان کشور قرار دارد و در ایام سال پذیرای ۶۸ درصد پرندگان استان و ۲۷ درصد پرندگان کشور است.
تاکنون زیست ۱۴۰ گونه پرنده در تالاب میقان اراک به ثبت رسیده که ۹۰ گونه آن آبزی و کنار آبزی است و درحال حاضر نیز مطالعات پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسردر دست بررسی است
این تالاب به عنوان تنها تالاب مرکزی در مسیر کریدور پرندگان مهاجر مطرح است که ۷۰درصد پرندگان آن مهاجر و ۳۰ درصد بومی است.
درناهای خاکستری به عنوان یکی از گونه های ارزشمند پرندگان مهاجر هر ساله کوچ پاییزه خود را در تالاب میقان اراک سپری می کنند که حفظ این زیستگاه در روند مهاجرت سالانه حدود ۲۰ هزار قطعه از این پرندگان اهمیت ویژه ای دارد.
تالاب میقان اراک ۶۸ درصد کل پرندگان موجود این استان و ۲۷ درصد تنوع گونه های کشوری پرندگان را در خود دارد و ذخیره گاهی ارزشمند در تنوع زیستی استان مرکزی محسوب می شود.
درسفر یکروزه خانم ابتکار به اراک علاوه بر تشکیل کارگروه آلودگی هوا و نشست با تخبگان و تشکل های زیست محیطی استان مرکزی کمیته تخصصی ملی تالاب میقان اراک نیز تشکیل خواهد شد.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور دقایقی قبل وارد ارا ک شد و در حال بازدید از سازمان محیط زیست استان مرکزی است .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.