راه اندازی شرکت مدیریت صادرات در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری پانا، اصغری در سمینار نقش تشکل‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات در توسعه صادرات استان مرکزی در اراک افزود: بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور و استان، به وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت داده شده است تا با انعقاد تفاهم نامه‌هایی مابین سازمان مربوطه و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت‌های مدیریت صادرات در سطح استان‌ها در راستای افزایش صادرات استان و شناسایی بازارهای هدف صادراتی راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی در زمینه شرکت‌های مدیریت صادرات با کمک برخی از شرکت‌ها از جمله شرکت مشاوره طلایه‌داران ناب‌اندیش آغاز شده است، ابراز داشت: این نشست در راستای پربارشدن طرح تحقیقاتی با حضور فعالان و خبرگان بخش صادرات و تولیدکنندگان برگزار شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: شرکت مدیریت صادرات یکی از انواع واسطه‌های صادراتی است که به منظور کمک به بنگاه‌های اقتصادی، در جهت ورود به بازارهای جهانی و افزایش صادرات کالا یا خدمات ایفای نقش می‌کنند.

اصغری بیان کرد: این شرکت‌ها بسته به شرایط و نیاز می‌توانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیت‌های صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی را برعهده بگیرند.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه این شرکت‌ها معمولا با نام  EMC شناخته می‌شوند، تصریح کرد: این شرکت ها، شرکت هایی خصوصی و کاملا مستقل هستند که مانند یک دپارتمان فروش صادراتی برای بنگاه‌ها عمل می‌کنند.

اصغری انجام تحقیقات بازاریابی جهت شناسایی بازارهای هدف، تعیین ویژگی‌های کمی و کیفی محصول مورد نیاز بازار هدف، شناسایی و انتخاب تولیدکننده ماهر و با تجربه، مذاکره برای کسب فعالیت‌های لازم، آموزش توزیع‌کنندگان در مورد نحوه بازاریابی، ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را از جمله خدمات این شرکت ها عنوان کرد.

عضو هیات علمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه گفت:  هسته مطالعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصمیم گرفته است تا در مورد یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان استان مرکزی که از نظر اقلام صادراتی یکی از استان های بسیار غنی است قدمی برداشته و پژوهشی ارائه دهد که در این راستا شرکت طلایه‌داران ناب‌اندیش استان وظیفه این پژوهش را بر عهده گرفته است.

نجفی زاده ابراز داشت:هدف این است که این نوع کارهای تحقیقاتی از حالت صرف مطالعاتی خارج شود و به مسائل و مشکلات عملی صادرکنندگان بپردازد.

 وی نقش تشکل‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات در توسعه صادرات استان، بررسی موانع و مشکلات ناشی از عدم توجه به این شرکت‌ها و دلایل عدم توسعه یافتگی شرکت ها را سه رویکرد مهم این پژوهش عنوان کرد.

مدیر اجرایی شرکت طلایه‌داران ناب اندیش نیز گفت: شرکت‌های مدیریت صادرات شرکت‌های واسطه‌ای هستند که به مانند دپارتمان فروش صادراتی برای شرکت‌ها عمل می‌کنند و این شرکت‌ها نباید با شرکت‌های بازرگانی اشتباه شوند.

فخری هدف از این پژوهش را پیدا کردن راهکارهای عملی برای رفع این نقیصه در استان عنوان کرد و افزود: این جلسه با ماهیت ایجاد طوفان ذهنی قصد دارد نظرات و پیشنهادات و مسائلی را که تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مستقیما با آن درگیرند را بررسی کند تا از دل این پژوهش راهکارهای عملی‌تری را بیرون آورد.

 وی خاطر نشان ساخت: این شرکت‌ها به کمک شرکت‌های کوچک و متوسط می آیند تا واحدهایی که دپارتمان مستقل ندارند نیز بتوانند به یک سری از اهداف خود دست یابند.

این مقام مسئول اظهار کرد: درست است که در این استان شرکت‌های مدیریت صادرات به شکل فعال وجود نداشته است، اما بسیاری از شرکت‌ها از شرکت‌های مدیریت صادرات شهرهای دیگر استفاده می‌کردند و خیلی از شرکت‌های بازرگانی که در اراک هستند سعی کردند نقش شرکت‌های مدیریت صادرات را ایفا کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه صنایع بزرگ استان مشکلات خود را با ایجاد دپارتمان صادراتی و بازرگانی حل کرده‌اند،گفت: طیف بسیاری از صنایع متوسط و کوچک با توجه به  اینکه دارای ایده های جدید و نوآورانه هستند و به دلیل اینکه به صورت فردی و واحدی نمی‌توانند در بازارهای خارجی حضور داشته باشند و هزینه‌های زیادی را باید در این راستا متحمل شوند، بنابراین واحدهای کوچک و متوسط معمولا به تنهایی نمی‌توانند در بازارهای خارجی حضور موفق و پایداری داشته باشند.

پریدری نیز توسعه بازار و حضور در بازارهای خارجی را از مباحث جدی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دانست و عنوان کرد: از مجموع صنایع بزرگ، متوسط و کوچک استان بالغ بر ۹۴ درصد صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: صنایع متوسط و کوچک بایستی با مدل‌های جدیدتری در امر توسعه صادرات حضور پیدا کنند که یکی از این مدل‌ها، مدل شرکت‌های مدیریت صادرات است

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.