استان مرکزی دومین استان سالمند کشور است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، حجت الاسلام حسینی‌پور امام جمعه موقت اراک در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمندان که در سالن شورای شهر اراک برگزار شد با تبریک روز دحوالارض اظهارداشت: امروز روزی است که زمین از کنار کعبه گسترش یافت.

وی با اشاره به اینکه وظیفه داریم به سالمندان احترام بگذاریم و نیز از سالمند توقع می‌رود در هر زمان و مکانی که هستند وجودشان نورانی و دارای پیام  باشند، عنوان کرد:  پیامبر اکرم(ص) فرمودند « انسان سالخورده در بین اقوامش، مانند پیامبر است در بین قومش» ؛ این تعبیرها تعبیرهای اعلی است. شما وقتی این موی سفید مرد و زن مسلمان را گرامی داشتید اجلال خدا را به جای آورده اید.

وی در ادامه با اشاره به سفر رییس جمهور به نیویورک تصریح کرد: امروز زمانی که اوباما فتوای مقام معظم رهبری را عنوان می‌کند ، این مهم نشانگر ضعف آنها و قوت نظام جمهوری اسلامی است، البته این امر نشان از کوتاه آمدن آنها نیست بلکه از این راه وارد شده‌اند که کار خودشان را انجام دهند.

حسینی‌پور ادامه داد : امروز شاهد آن هستیم که وزیر امور خارجه کشورمان محکم بر منافع ایران و مردم ایستاده و پافشاری می کند. این رویکرد در سیاست خارجی نشان می دهد که با این اقدام اوباما بنا نیست ما برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنیم و مانند لیبی همه چیز را تقدیم آنها کنیم؛ آنها باید بدانند که مردم ایران محکم پای منافع خود و کشور ایستاده‌اند.

به گزارش ایسنا، غلامیان مدیر بهزیستی اراک نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز روز جهانی سالمندان است و شعار جهانی “سالمندان چه میگویند” ویژه این روز تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران شاهد ارتقای رشد سنی جمعیت هستیم؛ به ویژه طی دو دهه آینده که رشد ۳۳ درصدی جمعیت را از نظر سنی خواهیم داشت و بیشتر جامعه به سمت سالمندی می‌روند، افزود: نیاز است که مسوولین برای سالمندان و سالمندان آینده برنامه و هدف‌گذاری داشته باشند و از اعضای شورای شهر می‌خواهم که برای حقوق سالمندی و شهروندان ارشد برنامه‌هایی در نظر بگیرند.

غلامیان در خصوص وضعیت سالمندی در استان مرکزی گفت: با توجه به آماری که بررسی شده است، استان مرکزی در بین استان‌های کشور مقام دوم استان سالمند را داراست. باید در این راستا برنامه‌های درستی اتخاذ شود. خدمات بهزیستی در این راستا مشخص است و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: جلسه شورای ساماندهی سالمندان شهرستان با حضور فرماندار اراک برگزار شد و هدف‌گذاری و برنامه‌های آینده در نظر گرفته شد. مسوولین در نهادها و اداره‌ها نیز درخصوص برنامه‌های ورزشی و خدمات به سالمندان قول کمک داده‌اند.

مدیر بهزیستی اراک خاطر نشان کرد: برنامه‌های بهزیستی با دو رویکرد حمایت مستقیم و غیرمستقیم از سالمندان تحت حمایت عملیاتی می‌شود و سالمندان مذکور در مراکز روزانه و شبانه مورد حمایت هستند. همچنین سالمندانی نیز تحت حمایت مراکز خیریه هستند و اقداماتی مانند آموزش، برنامه‌های فیزیوتراپی، توانبخشی برای آنها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه حمایت غیرمستقیم از سالمندان، شورای ساماندهی سالمندان برنامه هایی در نظر گرفته است که از جمله آنها می توان به مناسب‌سازی معابر و ایجاد شهر بدون مانع اشاره کرد.

در این مراسم رفیعی پزشک سالمندان بهزیستی اراک نیز اظهار داشت: طبق مفاد علمی هر که وارد سن ۶۰ سالگی شود وارد دوره سالمندی شده است. افراد دارای سنین ۶۰ تا ۷۰ سال را سالمند جوان، ۷۰ تا ۸۰ سال را سالمند پیر و بالای ۸۰ سال را کهنسال می‌گویند.

وی افزود: اتفاقاتی در دوره سالمندی رخ می دهد که گمان می‌رود بیماری است در صورتی که چنین نیست این افزایش سن است که باعث می‌شود وقایعی مانند پیر گوشی در بدن ایجاد ‌شود که همه به آن دچار خواهند شد.

رفیعی گفت: ۸۵ درصد افرادی که وارد دوره سالمندی می‌شوند دچار آب مروارید می‌شوند و گاهی نیز حس لامسه آنها ضعیف می‌شود؛ همه این اتفاقات طبیعی است. تلاش ما در بهزیستی توانمندسازی سالمندان است و سعی داریم با  ارائه آموزش‌های لازم، کیفیت زندگی سالمند را بالا ببریم.

رفیعی با اشاره به اینکه در حوزه سالمندی مراقبت بسیار مهم است که هم وظیفه خود فرد و هم وظیفه اطرافیان است، خاطرنشان کرد: لازم است که سالمندان نیم ساعت صبح و نیم ساعت عصر پیاده روی داشته باشند که بسیار در سلامت مفید است و قند، چربی و فشار خود را کاهش می‌دهد.

وی ترک دخانیات و مواد مخدر را از نکات بسیار مهم در سلامت سالمندان عنوان کرد و با بیان اینکه در رژیم غذایی سالمندان مصرف سالاد و میوه باید گنجانده شود گفت: این افراد باید از خوردن بستنی، شیرینی و نوشابه پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه سالمندان به هیچ عنوان نباید وارد خیلی از بحث‌های تنش زا و درگیری‌های لفظی با دیگران شوند ، درک همدلانه و دل‌سوزانه سالمندان را برای سلامتی آنها ضروری دانست و افزود: سالمندان تنها را باید دریابیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.