عدم برگزاری جشنواره به نشانه اعتراض

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، جوزغند که درون آن را با موادی پر کرده اند تنها سوغات نراق نیست و روستاهای جاسب، شهر تاریخی نیاسر، برزک، قمصر و نطنز هم از جمله مکان هایی هستند که ساخت جوزغند در آنها وجود داشته و دارد اما نکته قابل تامل این است که این سوغات محلی تاریخی نراق با وجود قول مساعد مسئولین برای ثبت ملی هنوز اندر خم کوچه اول مانده است و قصد ثبت شدن ندارد.

شهردار نراق از عدم برگزاری جشنواره سال ۹۲ جوزغند در شهر نراق خبر داد و  و به خبرنگار مهر گفت: جشنواره سوغات محلی نراق به نشانه اعتراض امسال برگزار نمی شود.

محمود مرادی افزود: جشنواره جوزغند که چهار سال پی در پی توسط شهرداری نراق با مشارکت بانوان شهر برگزار می شد امسال به دلیل عدم حمایت از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از این برنامه و به نشانه اعتراض به بی توجهی مسئولین امر به استعدادهای گردشگری شهر نراق برگزار نخواهد شد.

وی افزود: بنا به دستور و مساعدت استاندار چهار سال است مسئولین مرتبط استانی قول ثبت ملی این شیرینی محلی را داده اند ولی هیچ اقدام قابل قبولی تابه حال در این خصوص جز چند مکاتبه صورت نگرفته که لازم است مسئولان مربوطه به افکار عمومی پاسخگو باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان طی چهار سال گذشت علی رغم دریافت گزارش های متعدد از شهرداری و پخش مستند های تلویزیونی از این مراسم در شبکه استانی آفتاب و سراسری نه تنها برای حمایت از این جشنواره اعتباری ملی و استانی در نظر نگرفته بلکه درآمدهای حاصل از مراکز گردشگری شهرستان به خصوص غار چال نخجیر را نیز نتوانسته در راستای توسعه گردشگری شهرستان دلیجان و به خصوص شهر نراق مدیریت و هزینه کنند.

در بین رزمندگان نراقی جوزغند به نارنجک لپی معروف بود

مرادی ادامه داد: یکی از کمک های مردمی که در هشت سال دفاع مقدس به جبهه های جنگ ارسال می شد همین جوزغند بود . در بین رزمندگان نراقی جوزغند به نارنجک لپی معروف بود چون معتقد بودند بعد از خوردن آن در شکم منفجر می شود و انرژی خود را آزاد می کند. به همین دلیل ما جوزغند را صرفا یک شیرینی محلی نمی دانیم بلکه کاربردهایی به مراتب بالاتر و بیشتر از یک شیرینی داشته که لازم است پیرامون آن افراد علاقه مند تحقیقات بیشتری انجام دهند.

شهردار نراق گفت: مجاورت شهر نراق با شهرهای نیاسر و کاشان در استان اصفهان موجب شده ما ضعف در نداشتن یک استراتژی مدون برای توسعه گردشگری استان مرکزی را بیشتر از دیگر شهر های استان احساس کنیم که لازم است برای آن تدابیری فوری از سوی مسئولین استانی اتخاذ شود.

تهیه جوزغند در شهر تاریخی نراق مرسوم است رسمی که با فعالیت گروه های زنان نراقی انجام می شده و می شود و در گذشته  مانند امروز خیلی کاربرد یک شیرنی محلی را نداشته است. از این محصول به عنوان یک کالای تشریفاتی و لوکس مانند دیگر شیرینی ها استفاده نمی شده بلکه به عنوان یک وعده غذایی برای زمان هایی که امکان طبخ غذا فراهم نبود، استفاده می شده به همین دلیل در گذشته هر کس که از شهر مسافرتی هر چند کوتاه داشته مقداری جوزغند همراه خود می برده است.

تهیه جوزغند، کار پر زحمت و با دقتی است که بیش از ۱۰ سال برای احیاء این محصول ارزشمند برنامه ریزی شده است. احیاء صنعت گردشگری شهر، کمک به اقتصاد خانواده های نراقی، ایجاد اشتغال در بین خانم های خانه دار از اهداف رونق این محصول است اما این محصول سنتی چهار سال است که در راه ثبت شدن است.

در کشور ما از ۵ مهرماه لغایت ۱۱ مهرماه به نام هفته گردشگری در نظر گرفته شده است و همه استانها از جمله استان مرکزی برنامه های متعددی در این هفته تدارک دیده اند. به گفته سید محسن رحمتی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این هفته برپایی سیاه چادر و پخت غذاهای سنتی، حضور در نمایشگاه برج میلاد و برگزاری شب فرهنگی درتهران و…از جمله برنامه های این هفته است که در بین این برنامه های جای جشنواره جوزغند خالی است.

جوزغند آینده ای نامعلوم برای معرفی به گردشگران دارد

«گردشگری و آب، حفاظت از آینده مشترک»، «گردشگری پایدار، آموزش و رسانه»، «گردشگری، اشتغال و حماسه اقتصادی» ،«گردشگری، خانواده و معنویت» ، «گردشگری، تدبیر و امید، صلح و امنیت پایدار» و… از جمله شعارهای این هفته نامگذاری شده اند نامگذاری که در آن جوزغند آینده ای نامعلوم برای معرفی به گردشگران دارد.

نکته جالب توجه تر اینکه زنگ ملی گردشگری در دبیرستان شهر دلیجان در نزدیکی نراق برای اشاعه فرهنگ گردشگری و آموزش و اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری به صدا در آمد تا جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار دلیجان از جمله کاروانسرا و پل دودهک، بازار و مسجد جامع نراق، آب انبار حاج مهدی نراقی، امامزاده های شاه یحیی و سلیمان، خانه های رئوفی، یوسفی، فاضلین نراقی و … را معرفی کند اما جوزغند فراموش شد.

ما باید صنعت گردشگری را در کشور جدی بگیریم. حجم زیادی از مبادلات مالی اقتصادجهانی در این صنعت تعریف می شود که متاسفانه ایران با داشتن رتبه ۱۰ کشور برتر جهان از این بازار و سهم خود از این اقتصاد محروم است. هیچ جای تعجب ندارد که روزی گردشگران خارجی برای بازدید از با کیفیت ترین شیرینی محلی ایران رنج سفر به نراق را به جان بخرند پس کافی است با برنامه مدون و انگیزه لازم تهیه این سوغات محلی تاریخی ادامه یابد و این جشنواره در مقیاس ملی و جهانی برگزار شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.