راند به راند تا انتخاب شهردار

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از صدای اراک، با گذشت ۱۵ روز از آغاز به کار فعالیت شورای چهارم شهر اراک و پس از انتخاب بلاتامل هیات رئیسه، سرعت برای انتخاب شهردار چاشنی کار این شورا قرار گرفته است.
اما در این میان و از همان ابتدای کار حواشی و شایعات چگونگی انتخاب شهردار آینده و سرپرست شهرداری اراک در شورا آنقدر بالا گرفت که به نظر می رسید شایعات کمی بیش از سخن های محفلی بوده و چندان هم دور از واقعیت نیستند.
در این میان، می توان به واگذاری سرپرستی شهرداری به حسن قربانی اشاره کرد. که از ابتدا با شایعات زیادی همراه بود، به واقعیت پیوست و قربانی به کار خود پس از ۱۲ شهریور با مجوز شورا و و علیرغم پیشنهادات دیگر ادامه داد. اگر چه گفته می شود هنوز سرپرستی وی به طور رسمی از سوی شورا اعلام نشده اما به نظر می رسد وی موافقت شورا را برای ادامه کار کسب کرده است.
حال شورای ۱۵ نفره کلان شهر اراک در شرایطی ویژه همراه با حواشی که نشان از فشارهای همه جانبه دارد چشم بسیاری را به انتخاب آینده شان دوخته است. انتخابی که قرار است از بین ۴۵ کاندیدای تصدی کرسی شهردار و تعیین سطح آنها از سوی شورا صورت گیرد.
این هفته شروعی است برای شورای چهارم تا به دامنه شایعات پایان دهد. هفته ای که مقرر است در آن ۷ کاندیدا سطح یک شورا با برنامه های خود در ساختمان آجری این مجمع بزرگ محلی حاضر شوند تا برنامه هایشان به رای نمایندگان محلی مردم گذاشته شود.
از میان گزینه های مطرح که اغلب در سمت های اجرایی و فنی سایر استان ها فعالیت دارند، تنها یک بومی به چشم می خورد که به دلیل انتقادات وارده به عملکرد گذشته اش در شهرداری اراک به نظر می رسد حضور وی چندان مورد استقبال نیست.
حال باید به نظاره نشست و دید که شورا در راندهای پیش روی کاندیداها در راند پایانی کار خود چه کسی را بر کرسی شهرداری خواهد نشاند تا تغییرات در سطح مدیریتی شهری به حداقل خود برسد.
منوچهر کاظمی:
با شیوه فعلی شورا بعید می رسد به انتخاب مناسب برسیم
عضو شورای اسلامی شهر اراک با بیان این مطلب که تغییرات در سیستم شهرداری لازم به نظر می رسد گفت: با توجه به شرایطی که در کلان شهر اراک حاکم است زمینه تخصص و دور کردن فضای شهرداری از بروکراسی ضروری است.
منوچهر کاظمی افزود: برای رسیدن به یک انتخاب مناسب باید از روش های مناسب نیز بهره گرفت در حالی که شیوه فعلی انتخاب شهردار در شورای چهارم، شیوه ای است که بعید می رسد شورا را در مجموع به یک انتخاب مناسب برساند.
وی گفت: اینکه هر عضو می تواند ۳ کاندیدا برای شهرداری اراک معرفی کند خود یک موضوع قابل تامل است. چرا که ۱۵ عضو می بایست در مورد ۴۵ کاندیدا بررسی و مطالعه کنند.در این میان زمان پیگیری و فرصت این کار بسیار زیاد خواهد بود و از سوی دیگر کیفیت قربانی کمیت خواهد شد.
کاظمی گفت: برخی کاندیداها تنها با تکیه بر رزومه آنها از روند رسیدگی رد شده اند. به این معنا که بدون حضور فرد و براساس رزومه افراد رای گیری انجام شده است.
این عضو شورا خاطرنشان ساخت: به هر حال شهردار آینده هر گزینه ای که باشد باید سیستم شهرداری را از سیستم فشل بودن خارج کند البته این در صورتی محقق خواهد شد که اعضا براساس برنامه های کاندیداها تصمیم گیری کنند و برای این موضوع وقت بگذارند.
مجید کلوانی:
در صورتی که ۷ نفر کاندیدا با ارائه برنامه پشت میز شورا بنشینند، قطعا گزینه موردنظر از بین آنها خواهد بود
مجید کلوانی، عضو دیگر شورا با اشاره به این موضوع که انتظار از شهردار آینده اقتدار همراه با تعامل است گفت: داشتن برنامه میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت از اولویت ها و ملاک های انتخاب آینده شهردار است و بومی بودن و نبودن آن تفاوتی ندارد مهم شایسته سالاری است که فعلا با سطح بندی های انجام شده سعی در ارتقای درجه کاندیدا مطرح داریم.
وی در پاسخ به انتقاداتی که به نحوه انتخاب کاندیداها وجود دارد گفت: رسیدگی به ۴۵ کاندیدا معرفی شده از حوصله و وقت شورا خارج است اما رد شدن رزومه برخی افراد به این دلیل بوده که این افراد از ابتدایی ترین ملاک های موردنظر برخوردار نبوده اند. بنابراین نیازی به ارائه برنامه های آنها نبوده است.
کلوانی گفت: به هر حال ۷ کاندیدا فعلا در راس انتخاب و سایرین در دو سطح دیگر قرار گرفته اند، در صورتی که این ۷ نفر با ارائه برنامه پشت میز شورا بنشینند قطعا گزینه موردنظر از بین آنها خواهد بود و در غیر این صورت در مورد گزینه های سطوح دیگر فکر خواهیم کرد.
این عضو شورا درباره عملکرد شورا و استقلال کاری گفت: ترکیب شورا به گونه ای است که نمی تواند تحت فشار سیاسی خاصی قرار گیرد و مطمئن باشید گزینه آینده این را نشان خواهد داد.
مسعود آبایی:
اگر مسوولی جایگاه و محدوده اختیارات خود را بداند، به این موضوع که پیشنهادی به شورا ارائه دهد، فکر هم نخواهد کرد
آبایی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر جدید نیز با بیان این مطلب که فرادی مورد انتخاب این شورا هستند که به ملاک های مطرح شده شورا نزدیک ترند گفت: ارائه برنامه در این شورا بسیار مهم خواهد بود اما رزومه افراد نیز اهمیت خواهد داشت.
وی گفت: اینکه مسوولی خارج از شورا پیشنهاد کننده کاندیدایی به طور رسمی در محفل رسمی به شورا باشد غیر قابل چشم پوشی است اما نشان ندادن عکس العمل به این رفتارها به معنی تحت تاثیر فشار سیاسی قرار گرفتن، نخواهد بود.
آبایی گفت: اگر مسوولی جایگاه و محدوده اختیارات خود را بداند مطمئنا به این موضوع که پیشنهادی به شورا ارائه دهد فکر هم نخواهد کرد. اما مطمئن باشد با انتخاب آینده تغییرات زیادی در سیستم کلان شهر و شهر ایجاد خواهد شد. چرا که سیستم سنتی فعلی با کلان شهر شدن اراک پاسخگو نخواهد بود. بنابراین با این اعتقاد تا هر زمان که فرصت قانونی به ما اجازه دهد روی گزینه آینده فکر خواهیم کرد.
اشرف بهادری:
افراد مطرح حائز صلاحیت، بیشتر غیر بومی بوده و اغلب در استان شناخته شده نیستند
اشرف بهادری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز با بیان این مطلب که یکی از دلایل انتخاب فعلی سرپرست شهرداری نه فشار سیاسی بوده و نه دخالت مسوول گفت: چندین پروژه در دست اقدام و افتتاح و آشنایی شهردار سابق به امور شهرداری سبب این انتخاب گردید.
از سوی دیگر، افرادی که برای سرپرستی معرفی شده بودند اغلب افرادی را شامل می شوند که مدت هاست از فعالیت مدیریت شهری کناره گیری کرده و اخیرا فعالیت چندانی در حوزه مدیریتی نداشته اند. بنابراین طی مدت ۳ ماه نمی توانستند چندان کاری از پیش برند. بنابراین ادامه کار شهردار فعلی به صلاح شهر و مردم بود.
وی گفت: افراد مطرح حائز صلاحیت بیشتر غیر بومی بوده و اغلب در استان شناخته شده نیستند. بنابراین تا ارائه برنامه کاندیداها که از این هفته آغاز می شود باید صبر کرد.
آجرلو:
فشارهای سیاسی بر شورا در خصوص انتخاب شهردار طبیعی است
عضو و سخنگوی شورای شهر اراک در خصوص تعیین شهردار اراک بیان داشت: ملاک های ما برای انتخاب شهردار بسیار است و ما برابر با بخشنامه وزارت کشور و در فرصت مناسب اقدام می کنیم. وی از جمله این ملاک ها را تعهد، تخصص، بومی بودن، دارا بودن سابقه ای خوب، سوابق مرتبط با حوزه شهری و در حالت کلی مدیر و مدبر بودن شهردار آینده برشمرد.
وی، انتخاب نهایی شهردار را بسته به نظر اکثریت  اعضای شورا دانست و گفت: قطعا زمان معرفی این انتخاب مشخص نیست و حتی ممکن است سه ماه مهلت قانونی طول بکشد. مهم، نتیجه نهایی است.
آجرلو در پاسخ به این پرسش که آیا فشار سیاسی بر شورا در خصوص انتخاب شهردار آینده و سرپرستی حسن قربانی وجود دارد یا خیر، گفت: این فشارها طبیعی است و همیشه بوده و ما در آینده نزدیک دینمان را به کلان شهر اراک ادا می کنیم و در تعیین اصلح ترین شهردار از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.
***
اگر چه اغلب اعضای شورا بر نتیجه فعالیت خود در انتخاب شهردار تاکید دارند، اما اراک در انتظار تغییری است که آن را نه اسما، بلکه رسما به سمت کلان شهر شدن بکشاند و این کلان شهر، شاید دیگر تاب تکرار تاریخ تغییرات مدیریتی را نداشته باشد.
چرا که تغییرات پیاپی، براساس تصمیمات نادرست صورت گرفته که روزگاری درست به نظر می  رسیده است. حال، مردم در کنار شورا راند به راند تا انتخاب درست شهردار آینده منتظر خواهند ماند.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. همشهری گفت:

    خدمت برادران و خواهر گرامی شورای اسلامی کلانشهر اراک سلام علیکم
    بنده یک پیشنهادی دارم که در جای خود خیلی قابل تامل است و به نظرم باید در این خصوص در جلسه شورا بررسی لازم صورت گیرد و اقداماتی نیز انجام شود:
    از آنجائیکه حدود ۲۸۰ نفر از افراد تحصیل کرده و جوان و بعضا” پیر وارد عرصه رقابت انتخابات شورا شدند و بعضی از ایشان به دلیل تبلیعات کمرنگ (نداشتن پشتوانه مالی خوب) علی رغم قابلیتهای زیاد نتوانستند به ساختمان شورای شهر راه پیدا کنند که از جمله این افراد میتوان از آقایان:علی چگینی ،اکبر نوروزی،علیرضا طاهری ،محمد سلیمانی،عین اله شعبانی وو…. نام برد که هر کدام به نوعی صاحب نظر در امور شهری ، فرهنگی و مدیریتی میباشند از ایشان جهت همکاری در شهرداری و سازمانهای وابسته دعوت بعمل آورید و استفاده کنید چرا که بر اساس قسمهایی که در روز تحلیف خورده اید موظفید که !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.