انتخاب شهردار جدید اراک فرصتها و چالش ها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، با تصویب هیات وزیران در فروردین ماه سال جاری مبنی بر کلانشهر شدن شهر اراک، توسعه متوازن شهری که شاید حلقه گمشده سال های دور این شهر بوده اکنون بر سر زبانها افتاده است.
کلانشهر اراک چهاردهمین شهر پر جمعیت ایران است که با مساحت ۹۸/۷۱۷۸ کیلومتر و با جمعیتی بالغ بر ۵۲۶ هزار نفر و وجود صنایع سنگین و نیمه سنگین قطب چهارم صنعت کشور است.
شهر اراک طی سالیان گذشته به لحاظ رشد جمعیت و توسعه یک سویه صنعت نیازمند بازبینی گذشته ، بررسی حال و برنامه ریزی موثر برای آینده است.
توسعه متقارن شهری ، حل مشکلات هوای آلوده ، نگاه هدفنمندانه به مبلمان شهری ، تلاش در جهت کنترل ترافیک و از همه مهمتر رشد و عمران شهری انتظار به حقی است که شهروندان اراکی خواستار آن هستند.
رشد جمعیت و به تبع آن افزایش ساخت وسازهای مختلف نیاز به تعریف مهندسی مبلمان شهری را بر جسته تر می کند و کیفیت سیمای شهر قطعا در ایجاد شور و نشاط شهروندان تاثیر گذار خواهد بود.
به نظر می رسد ، میل روز افزون به شهرنشینی ، روند افزایش جمعیت و توسعه گستره شهری در سه دهه اخیر با چنان سرعتی اتفاق افتاده که به رغم تلاشهای انجام شده برخی نیازهای اساسی جامعه شهری اراک هم چنان باقیست .
با توجه به این شرایط شهر دار آینده باید برای رفع نیازهای یک کلانشهر و افق آینده آن سیاستگذاری های بلند مدتی را در دستور کار داشته باشد .
در این زمینه یک کارشناس ارشد معماری و شهرسازی گفت: بافت شهر اراک به ویژه در هسته مرکزی شهر نیازمند باسازی و بهسازی است.
محمد فراهانی ادامه داد: تعریض مرکزی ترین خیابان شهر اراک در محدوده خیابان شهدا از مهمترین برنامه هایی است که می تواند به بهبود سیمای شهر اراک و ساماندهی ترافیک شهری کمک شایانی کند.
او اضافه کرد: قطعا انتخاب شهردار و از همه مهمتر تیم اجرایی شهرداری می تواند در روند اجرایی طرحها و برنامه های شهری موثر باشد.
این کارشناس شهرسازی معتقد است: طرح جامع تفضیلی شهر اراک مدتهاست که مورد بحث و بررسی است که لازم است به منظور ساماندهی امور شهری هر چه زودتر اجرایی شود.
یک کارشناس حوزه مسایل شهری نیز گفت: انتخاب تیم عمرانی شهرداری اراک باید از اولویتهای مهم شهردار جدید باشد تا روند پروژه های عمرانی با سرعت بیشتری پیش رود.
علی محمد پور افزود: رسیدگی به طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک،ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم ،بهسازی ناوگان حمل و نقل شهری، مکانیزه کردن جمع آوری زباله از مبدا تا مقصد، ایجاد رضایتمندی در ارایه خدمات به همشهریان و تلاش در جهت امکان سنجی طرحهای حیاتی امور شهری از جمله مواردی است که شهردار جدید اراک باید جدیت بیشتری دنبال کند.
وی بیان کرد: طرح جامع مبلمان شهری اراک نیز میتواند در باسازی و بهسازی محیط شهر مثمر ثمر باشد و باید از نظرات کارشناسان و هنرمندان در این زمینه بهره جست.
او اظهار کرد: انتخاب شهردار جدید شهر اراک باید به دور از هرگونه مسایل شخصی و سیاسی کاری و با حفظ منافع مردم شهر انجام شود و شهردار جدید نیز بایستی مدافع حقوق به حق مردم در زمینه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی عمرانی و معیشتی مردم باشد.
عضو شورای شهر اراک و سخنگوی این شورا گفت: از زمان آغاز بکار شورای چهارم بحث انتخاب شهردار دستور کار اول اعضای شورای شهر بوده و تا کنون نیز جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است.
وی ادامه داد: هم اینک ۱۰ کاندیدا برای تصدی شهرداری اراک به شورای شهر معرفی شده اند که طی روزهای آتی به ارایه برنامه های خود در صحن رسمی شورا خواهند پرداخت.
وی گفت: تا کنون ۲ نفر از نامزدها رئوس برنامه های خود برای اعضای شورای شهر تشریح کرده اند و در ادامه جلسات نیز بقیه کاندیداها نظرات و برنامه های خود را بیان خواهند کرد.
وی در خصوص فعالیت پیمانکاران پروژه های دردست اقدام شهرداری اراک نیز گفت: طرحهای عمرانی شهر اراک با قوت در حال پیگیری است و بزودی شاهد افتتاح آنان خواهیم بود.
رییس شورای اسلامی شهر اراک نیز معتقد است: انتخاب شهردار شایسته و با کفایت به دور از نظر شخصی و سیاسی کاری به شتاب فعالیتهای مختلف شهری کمک شایانی خواهد کرد.
کیومرث محمودی افزود: با کلانشهر شدن اراک قطعا انتظارات شهروندان نیز از خادمان خود در شورای چهارم فراتر رفته است.
محمودی اظهار کرد: تعهد و تخصص به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های شهردار مد نظر تک تک اعضای شوراست و امید داریم با وفاق و همدلی شاهد انتخاب یک شهردار با کفایت و مسولیت پذیر باشیم.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر اراک نیز معتقد است: با انتخاب یک شهردار متخصص و متعهد بسیاری از چالش های حوزه شهری قابل رفع است.
علی محصولی بیان کرد: شهردار علاوه بر آشنایی با مسایل شهری باید در انتخاب تیم کاری خود نیز با درایت پیش رود چرا که انتظارات مردم از بزرگترین نهاد خدماتی شهر، یعنی شهرداری بالاست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.